Kruidvat Blog

Vitamine D: alles wat je moet weten

Elke dag krijgen we vitamine D binnen, met name via onze voeding, maar ook de zon heeft invloed op de aanmaak van vitamine D. In de winter kunnen we in Nederland minder genieten van de zon; onze huid wordt deze periode weinig blootgesteld aan zonlicht. Waar is vitamine D goed voor? En hoe zorg je ervoor dat je voldoende binnenkrijgt? Dat lees je allemaal hier.

Wat is vitamine D?

Vitamine D draagt bij aan verschillende belangrijke processen in je lichaam. Wat vitamine D onderscheidt van andere vitamines, is dat je lichaam deze zelf aan kan maken. Deze vitamine staat ook wel bekend als de zonnevitamine. De zon is namelijk een bron van vitamine D.

Verschillende soorten vitamine D

Vitamine D bestaat uit meerdere vitamines, namelijk vitamine D1 t/m D5. Enkel vitamine D2 en D3 komen in voeding voor, waarvan vitamine D3 het meest belangrijk is voor de mens. De overige drie, vitamine D1, D4, en D5, worden in je lichaam zelf aangemaakt.

Waar zit vitamine D in?

Vitamine D staat ook wel bekend als de zonnevitamine. Onder invloed van zonlicht maakt je lichaam vitamine D aan. Naast zonlicht bevat bepaalde voeding ook vitamine D. De hoeveelheid vitamine D dat je lichaam uit voeding kan opnemen is echter een stuk minder groot dan de vitamine D dat door zonlicht aangemaakt wordt. De zon is dus de belangrijkste bron voor de aanmaak van vitamine D.

Vitamine D van de zon

Je lichaam maakt onder invloed van zonlicht vitamine D aan. Vanaf het najaar krijgen we in Nederland steeds minder zon. Deze periode zal ongetwijfeld zorgen voor minder aanmaak van vitamine D. Maar ook in de zomer wanneer de zon volop schijnt, kan het zijn dat de aanmaak van vitamine D minder is. Dat komt doordat je je huid dan beschermt tegen uv-straling door haar in te smeren met zonbescherming.

Vitamine D in voeding

Voeding bevat ook vitamine D, maar in mindere mate. Vaak wordt er gedacht dat fruit vitamine D bevat, dit is echter niet zo. De volgende producten bevatten onder andere vitamine D:

  • Zalm en makreel
  • Melkproducten
  • Eieren
  • Rundvlees

Naast bovenstaande natuurlijke producten, wordt vitamine D ook toegevoegd aan verschillende bak- en braadproducten. Dit wordt gedaan bij halvarine, margarine en andere soortgelijke bakproducten.

Waar is vitamine D goed voor?

Vitamine D is een belangrijke vitamine, omdat hij bijdraagt aan verschillende processen in je lichaam. Het is daardoor ook een cruciale vitamine voor meerdere lichaamsdelen. We zetten de voordelen van vitamine D voor je op een rij. Vitamine D draagt bij aan:

  • Je immuunsysteem
  • De opname van kalk in botten
  • Een goede celdeling en groei
  • Een goede spierfunctie

Vitamine D is indirect ook belangrijk voor het versterken van je botten en tanden. Calcium (kalk) zorgt namelijk voor deze versterking en dankzij vitamine D kan calcium uit voeding worden gehaald. Het is dus een erg veelzijdige vitamine!

Voor wie is vitamine D extra belangrijk?

Voor bepaalde groepen mensen is het extra belangrijk om voldoende vitamine D binnen te krijgen. Kinderen, ouderen, mensen met een donkere huidskleur en zwangere vrouwen zijn groepen die extra op de inname van deze vitamine moeten letten.

Vitamine D bij kinderen

Voor kinderen onder de 4 jaar is het belangrijk om voldoende vitamine D binnen te krijgen. Kleine kinderen groeien erg hard. Omdat vitamine D onder andere bijdraagt aan de groei en het versterken van botten en tanden is de inname voor hen erg belangrijk. Vitamine D tabletten zijn voor kinderen ondere andere verkrijgbaar als smelttabletten, kauwtabletten en druppels.

Vitamine D bij ouderen

Onder vrouwen vanaf 50 jaar heeft bijna de helft een tekort aan vitamine D. Voor ouderen boven de 70 jaar geldt dat de helft een tekort heeft. Om de vitamine D-spiegel te verhogen kunnen er vitamine D tabletten worden ingenomen.

Vitamine D bij mensen met een donkere huidskleur

Als je een getinte of donkere huid hebt, maakt je lichaam minder vitamine D aan door zonlicht. Ook mensen die niet vaak buiten komen of de zon liever vermijden, hebben een vergroot risico op een tekort aan vitamine D.

Vitamine D bij zwangere vrouwen

Een foetus ontwikkelt zich erg snel. Dit betekent dat ook de botten van de baby snel groeien. Vitamine D speelt een belangrijke rol bij de opname van calcium, wat bijdraagt aan het krijgen van sterke botten, ook bij een ongeboren baby. Om een tekort te voorkomen kunnen er vitamine D tabletten worden geslikt.

Hoeveel vitamine D heb je nodig?

Over het algemeen krijg je voldoende vitamine D binnen via je voeding en de zon. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 10 microgram per dag. Voor 70 jaar en ouder geldt een dagelijkse hoeveelheid van 20 microgram per dag. Als je weinig in de zon komt of niet volgens de Schijf van Vijf eet, kan het verstandig zijn om vitamine D tabletten in te nemen.

Teveel vitamine D

Teveel zon kan niet zorgen voor een te hoge vitamine D-spiegel. Je huid regelt zelf de aanmaak van vitamine D, waardoor er nooit teveel wordt aangemaakt. Teveel vitamine D in je lichaam kan alleen worden veroorzaakt door het innemen van teveel supplementen. Als je voor langere tijd een te hoge dosering inneemt, zorgt dat voor een overschot aan vitamine D. Het is daarom belangrijk om je aan de aanbevolen dosering te houden en deze niet te overschrijden.

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous Article

Vitamine C: waar is het goed voor?
close

Next Article

Je weerstand: dit moet je weten