Kruidvat Blog

Afvallen tijdens je zwangerschap

Als je zwanger bent, is het heel normaal dat je wat kilo’s aankomt. Onder andere je kindje, de baarmoeder en het vruchtwater zijn verantwoordelijk voor die gewichtstoename. Ook maakt je lichaam alvast wat vetreserves aan voor als je borstvoeding gaat geven. Sommige vrouwen verliezen juist gewicht als ze zwanger zijn of proberen bewust wat kilo’s kwijt te raken. Hier ontdek je alles over afvallen tijdens je zwangerschap.

Mag je afvallen tijdens je zwangerschap?

We beginnen met de allerbelangrijkste vraag: mag je eigenlijk wel afvallen tijdens je zwangerschap? Bewust lijnen of streng diëten is niet aan te raden. Voor je kindje is het namelijk erg belangrijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Als jij bijvoorbeeld geen koolhydraten meer inneemt, kan je kindje tekorten krijgen. Een tekort aan voedingsstoffen kan zorgen voor complicaties zoals cognitieve problemen of een vroeggeboorte.

Bewust lijnen is dan ook niet aan te raden als je in verwachting bent. Als je een streng dieet volgt, heb je ook kans dat je spiermassa vermindert. En die spieren heb je tijdens je zwangerschap en bevalling juist hard nodig!

Wil je voorkomen dat je na je zwangerschap teveel bent aangekomen? Lees dan onze tips om gezond af te vallen tijdens je zwangerschap aan het einde van deze blog.

Onbedoeld afvallen tijdens je zwangerschap

Vrouwen die in verwachting zijn, komen gemiddeld 10 tot 15 kg aan. Door deze gewichtstoename hebben sommige de behoefte om af te vallen tijdens hun zwangerschap. Naast bewust afvallen, bestaat er ook de kans dat je onbewust gewicht verliest als je zwanger bent. Dit komt bijvoorbeeld door:

Zwangerschapsmisselijkheid

Ochtendmisselijkheid is misschien wel één van de bekendste zwangerschapssymptomen. Maar dit kwaaltje kan ervoor zorgen dat je maar weinig binnenhoudt en daardoor afvalt, zeker in de eerste maanden van je zwangerschap. De misselijkheid neemt gelukkig meestal vanaf je 12e week af en heeft weinig gevolgen voor je kindje.

Als je last hebt van extreme misselijkheid en veel moet overgeven, heb je waarschijnlijk hyperemesis gravidarum. De misselijkheid blijft dan ook vaak langer aanwezig en kan wel gevolgen hebben voor je kindje. Geef je veel over en ben je extreem misselijk? Neem dan contact op met je verloskundige of huisarts.

Stress

Een zwangerschap is een spannende periode. Gaat alles wel goed met je kindje? Groeit de kleine goed? En hoe gaat je lichaam veranderen? Dit is slechts een kleine greep van de vragen die door je hoofd spoken en dat kan stress geven. Door de stress kun je onbedoeld afvallen.

Spierverlies door minder sporten

Was je voor je zwangerschap een fanatieke sporter? Dan sport je nu waarschijnlijk minder vaak, zeker als je je vermoeid voelt of last hebt van andere zwangerschapskwaaltjes. Doordat je dan spiermassa verliest, kun je ook gewicht verliezen.

Beter op je voeding letten

Nu je zwanger bent, let je (on)bewust misschien wel beter op wat je eet. Je voelt je namelijk enorm verantwoordelijk voor dat nieuwe leven in je buik. Je hebt alle koekjes en snoepjes dus uit huis verbannen en ’s avonds staat er een bakje snoeptomaatjes op tafel in plaats van chips. Doordat je je bewuster bent van wat je eet, kun je in het eerste deel van je zwangerschap onbedoeld wat gewicht verliezen.

Je BMI tijdens je zwangerschap

Je BMI (Body Mass Index) vertelt je of je een gezond gewicht hebt in verhouding tot je lengte. Online zijn veel tools te vinden die in een paar tellen je BMI berekenen. Aan de hand van je BMI van voor je zwangerschap weet je wat een gezonde gewichtstoename is.    

Als je gezond eet, kom je tijdens je zwangerschap gemiddeld zo’n 10 tot 15 kilo aan. Als je zwanger bent van een tweeling kom je waarschijnlijk nog een paar kilo meer aan. In onderstaand schema ontdek je hoeveel een gezonde gewichtstoename voor je gewicht is:

BMIGezonde toename zwangerschapskilo’s
Lager dan 18,512,5 tot 18 kg
18,5 tot 2511,5 tot 16 kg
25 tot 307 tot 11,5 kg
Hoger dan 305 tot 9 kg

Goed om te weten: je BMI tijdens je zwangerschap berekenen is niet zo betrouwbaar. Je lichaam verandert namelijk flink in deze periode en daarom klopt de berekende BMI vaak niet.

Zwanger en ondergewicht

Als je voor je zwangerschap een BMI lager dan 18,5 hebt, betekent dit dat je ondergewicht hebt. Doordat je waarschijnlijk moeite hebt om op gewicht te blijven, bestaat de kans dat je kindje te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Bespreek dit met je verloskundige of huisarts aan het begin van je zwangerschap. Mogelijk kun je doorverwezen worden naar een diëtist en samen een gezond voedingsplan opstellen.

Zwanger en overgewicht

Als je voor je zwangerschap een BMI hoger is dan 30, betekent dit dat je overgewicht hebt. Door tijdens je zwangerschap op je voeding te letten, kun je ervoor zorgen dat je niet te veel aankomt. Na je bevalling is je gewicht dan misschien zelfs wel lager dan voor je zwangerschap!

Tips om gezond af te vallen tijdens je zwangerschap

Wil je voorkomen dat je na je zwangerschap veel zwaarder bent dan voor je zwangerschap? Zorg er dan voor dat je niet meer kilo’s aankomt dan nodig is. Zo val je op een gezonde manier af als je in verwachting bent.

De basisregels voor gezond afvallen tijdens je zwangerschap zijn:

  • Gezond en gevarieerd eten
  • Voldoende beweging
  • Ritme en regelmaat

Gezond en gevarieerd eten

Gezond en gevarieerd eten is tijdens je zwangerschap nóg belangrijker dan ervoor. Je moet er nu niet alleen voor zorgen dat jij genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt, maar ook je kindje. Vet en suikers? Die heeft je kindje niet in grote mate nodig, maar koolhydraten en de juiste vitamines dan weer wel. Volg daarom deze richtlijnen:

  • Eet elke dag 200 tot 250 gram groente en 2 stuks fruit.
  • Neem zo’n 3 tot 5 volkoren boterhammen per dag.
  • Zet 2 keer per week vis op het menu, waarvan een keer een vette vissoort.
  • Neem voldoende (magere) zuivel.
  • Neem zo min mogelijk koekjes en snoepjes. Hierin zitten wel calorieën, maar geen voedingsstoffen.
  • Laat chips en vette snack staan, hier zit veel zout in.
  • Drink 1,5 tot 2 liter per dag.

Let hierbij wel altijd op wat je wel en niet mag eten tijdens je zwangerschap.

Tip: heb je ongezonde cravings? Drink dan een glas water als je de craving voelt opkomen of zoek wat afleiding door bijvoorbeeld een ommetje te maken.

Voldoende beweging

Als je zwanger bent, kun je niet meer superfanatiek sporten. Maar de betekent niet dat je niets meer aan lichaamsbeweging kunt doen. Wat dacht je bijvoorbeeld van wandelen, zwemmen of yoga? Er zijn ook speciale sporten voor zwangere vrouwen zoals zwangerschapspilates. Genoeg keuze dus om lekker actief bezig te blijven.

Rust, ritme en regelmaat

Rust, ritme en regelmaat zijn essentieel voor je, zeker als je in verwachting bent. Naast gezonde voeding en voldoende beweging is het belangrijk dat je op tijd je rust neemt en een goed dagritme hebt. Volg hierbij deze tips:

  • Verdeel je eetmomenten over de dag en sla geen maaltijden over. Plan in ieder geval drie eetmomenten in. Heb je veel last van misselijkheid? Eet dan vaker over de dag kleinere porties.
  • Ga elke avond rond dezelfde tijd naar bed en sta rond dezelfde tijd weer op.
  • Merk je dat je erg vermoeid bent? Plan dan een middagdutje in.
  • Vermijd stress zoveel mogelijk

Zwanger en een gezond gewicht

Het is heel normaal dat je tijdens je zwangerschap wat kilo’s aankomt. Ook is het belangrijk dat je gezond blijft eten, want zo zorg je ervoor dat je baby alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Bedoeld afvallen is daarom ook niet aan te raden, maar door zwangerschapsmisselijkheid of stress kun je ook onbedoeld afvallen. Je weet hier nu alles over en weet ook hoe je wél gezond gewicht verliest tijdens je zwangerschap.

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous Article

Borstvoeding geven: wat kun je verwachten?
close

Next Article

Kraamzorg: waar moet je allemaal aan denken?