Kruidvat Blog

26 weken zwanger: de week van de spierpijn

Yes, je bent zwanger! Tijdens je zwangerschap gebeurt er van alles met je kindje en je lichaam. In deze serie lees je elke week hoe je baby zich ontwikkelt en wat dat met jou doet. Ook geven we jou en je partner handige tips om hiermee om te gaan. Zo ga je (hopelijk) fluitend door je zwangerschap!

Wist je dat kuitkramp een bekend fenomeen is onder zwangere vrouwen? Zo ja, dan kun je vast wel wat tips gebruiken. Ook is het deze week tijd om met die kleine in je buik te spelen. Hoe? Lees snel verder.

Je baby in deze week:
Zo groot als een NewBorn Small Luiers Midpack


Ongeboren kindjes spelen al graag spelletjes. Zo rond week 26 verplaatst je kleine richting je hand als je ‘m op je buik legt. Verplaats opnieuw en je baby beweegt mee. Hoe leuk! Jullie kunnen zo al echt contact maken. Qua ontwikkeling worden de longen van je kindje klaargemaakt om straks goed te kunnen ademen. Ook de hersenen groeien hard en je baby wordt steeds zwaarder.

vergelijkingsafbeelding

arrowright arrowleft

.

divider

Jij in deze week

Oh, wat vliegt de tijd. Je bent alweer dik over de helft van je zwangerschap en er moet nog zoveel gebeuren. Daarbij ervaar je misschien wat nesteldrang. Je vindt het heerlijk om bezig te zijn met de kleertjes van je ongeboren kindje en vermaakt je uren in de babykamer. Luister goed naar je lichaam wat betreft opruimen en klussen. Aan stress heeft je kleine niets. Misschien zorgt lijstjes maken voor een opgeruimd hoofd?

Veel vrouwen hebben vanaf het tweede trimester last van gevoelige spieren. Dit keer is niet een heftige sportles, maar je zwangerschap de boosdoener. Een combi van extra gewicht, een verminderde doorbloeding en een laag magnesiumgehalte vermoeit vooral je beenspieren.

Tip voor daddy

Eerste hulp bij kuitkramp: een stevige massage. Je weet wat je te doen staat! Een schaaltje nootjes erbij zorgt voor een hoger magnesiumgehalte en dus minder kans op krampen.

Yasmine vertelt@hijabsecrets

“Mohamed, schiet op”, gilde ik vanuit de slaapkamer. Mohamed kwam hijgend aanhollen. Volgens mij dacht hij dat er iets ernstig aan de hand was. Ik wees naar mijn benen. Het was weer zover ik had weer kramp in mijn kuiten.

Rond 20 weken werd mijn buik een stuk zwaarder. Ik had vaker last van mijn benen en rug. Zo eiste ik geregeld een uitgebreide massage van mijn man. Wat ik wel erg miste was een warm bad, die hadden wij niet thuis. Ik wilde heerlijk liggen en had er rond 20 weken erg veel behoefte aan.

Rond 20 weken was ik ook jarig. Mohamed verraste mij met een overnachting in een hotel en je raad het al: met bad! Ik weet nou niet of het destijds de hormonen waren of het gewoon door de blijdschap kwam, maar ik huilde tranen met tuiten. Het was een onvergetelijk moment en voor het eerst hoefde ik Mohamed niet te vragen om een massage.”

Zo voorkom je kuitkramp

Komen die vermoeide en misschien zelfs verkrampte beenspieren je bekend voor? Met een paar tips krijg je snel weer soepele spieren.

  • Verwarmende producten als warmtespray, tijgerbalsem en VSM Spiroflor SRL Spier- en Gewrichtsgel bieden verlichting. Let wel op dat je kiest voor een product zonder pijnstilling (bijv. diclofenac of ibuprofen) en check de bijsluiter. Twijfel je? Een kruik mag je sowieso gebruiken.
  • Doe verschillende rek- en strekoefeningen voor je kuiten.
  • Neem een warm bad.
  • Masseer het pijnlijke gebied.
  • Lig of zit met je voeten omhoog.
  • Eet noten, spinazie en volkorenproducten om voldoende magnesium binnen te krijgen.

Extra magnesium nodig? Spray wat Kruidvat Magnesium Spierolie op de gevoelige plek.

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous Article

25 weken zwanger: de week van de obstipatie
close

Next Article

27 weken zwanger: de week van de uitzetlijst