Kruidvat Blog

19 weken zwanger: de week van het gewicht

Yes, je bent zwanger! Tijdens je zwangerschap gebeurt er van alles met je kindje en je lichaam. In deze serie lees je elke week hoe je baby zich ontwikkelt en wat dat met jou doet. Ook geven we jou en je partner handige tips om hiermee om te gaan. Zo ga je (hopelijk) fluitend door je zwangerschap!

En, wat staat er bij jou op het menu deze week? Grote kans dat het iets vaker gekke cravings zijn. Van taartjes en zure snoepjes tot gezouten noten en frituur. Toch heeft je kindje het meeste aan gezonde voedingsstoffen. Waar je extra op kunt letten tijdens deze periode, lees je hieronder.

Je baby in deze week:
Zo groot als een Drinkbeker met Rietje


Praat je al tegen die kleine in je buik? Vanaf deze week kan je baby alles wat je zegt ook echt horen. De oren zitten op de goede plek en werken volop. Veel praten zorgt ervoor dat je baby de stem van jou en je lief snel herkent na de geboorte.

vergelijkingsafbeelding

Grote kans dat je je ronddansende baby nu voelt, vooral op momenten dat je zelf stil zit. Je kunt het vergelijken met bubbelende zeepbellen of vlinders in je buik. Magisch om voor het eerst te voelen! Je kindje slaapt nog wel het grootste deel van de dag. Jouw bewegingen wiegen de kleine steeds in slaap. Zzz…

arrowright arrowleft

.

divider

Jij in deze week

Huh? Er loopt ineens een donkere streep over je buik. Dit is de welbekende zwangerschapsstreep. Maar liefst driekwart van de zwangere vrouwen krijgt ‘m. Deze streep verschijnt door een verhoogde pigmentproductie en verdwijnt meestal weer na de bevalling.

Chocola! IJs! Augurk! In het eerste trimester had je al cravings naar de gekste dingen, in het tweede trimester wordt die trek nog heviger. Probeer je snack-attacks een beetje binnen de perken te houden om niet té veel aan te komen. Dat scheelt na de bevalling weer werk! Dat je moet eten voor twee is helaas onzin. Wel heb je vanaf deze periode ongeveer 300 calorieën per dag extra nodig. Maar bedenk ook dat je waarschijnlijk minder beweegt (en dus verbrandt) dan voor je zwangerschap.

Tip voor daddy

Spannend: volgende week is de 20 wekenecho. Hebben jullie nog vragen? Willen jullie het geslacht weten? Schrijf ze op. Trakteer je vriendin of vrouw na afloop op iets lekkers. Een mooi moment als dit verdient het om gevierd te worden!

Papa Sjenkie vertelt – @papa_sjenkie

19 weken zwanger!

Inmiddels weten wij het geslacht van onze baby (een meisje) en op dit moment zie ik alles goed veranderen. De buik van mijn vrouw wordt groter, het draaien en keren in bed word lastiger en met alle dagelijkse taken raakt ze sneller vermoeid. Ik probeer haar zoveel ik kan te ondersteunen en te helpen, zoals het letten op gezondere voeding, wat haar iets meer energie kan geven.

Elke dag klets en zing ik tegen de buik aan (ook al is het vals), in de hoop dat ik al wat beweging in de buik zie en voel. Als man/vader wil je natuurlijk meer van de zwangerschap beleven en het moment dat je dan voor het eerst beweging voelt en ziet is een moment om nooit te vergeten.

Een week later is de spanning bij mij alweer hoger omdat wij de 20 wekenecho hebben. Hierin gaan ze dieper kijken naar alle lichaamsdelen en organen van de baby, of er geen afwijkingen zijn. Toch blijf ik rustig en kalm om zo mijn vrouw te kunnen steunen tijdens deze echo. Gelukkig was alles goed.

Zo zorg je goed voor jezelf

Balans is the key, ook tijdens je zwangerschap. Geef soms toe aan die reep chocolade, maar zorg er ook voor dat je genoeg gezonde voedingsstoffen binnen krijgt. Daar heeft je kleine het meest aan! Maar waar kun je juist nu éxtra op letten?

Producten met veel vezels helpen bij obstipatie. Je vindt ze in havermout, volkorenproducten en quinoa. De Kruidvat Biologische Psylliumvezels kunnen hier een aanvulling op zijn. Iets vaker verse zalm op het menu zorgt ervoor dat je onder andere genoeg omega 3-vetzuren binnenkrijgt. Deze stimuleren de ontwikkeling van de ogen en hersenen van je baby. Slik Kruidvat Multi Zwanger met Omega-3 Visolie om zeker te zijn van voldoende omega 3.

Vanwege je groeiende baby en meer bloed heb je ook meer ijzer nodig. Iets om in de gaten te houden dus! Het zit onder andere in dierlijke producten, volkorenproducten en bepaalde groenten als broccoli, peulvruchten, groene bladgroenten en courgette. Genoeg vitamine C geeft je weerstand een boost en zorgt ervoor dat je lichaam ijzer beter opneemt. Je haalt het vooral uit groenten en fruit.

De Kruidvat Healthy Foods zijn verrijkers vol goede voedingsstoffen. Strooi ze over je kwark, je salade of stop ze in een gezonde smoothie.  

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous Article

18 weken zwanger: de week van eropuit
close

Next Article

20 weken zwanger: de week van de echo