Kruidvat Blog

Geef je borstvoeding? Zorg dan goed voor jezelf

Zorg goed voor jezelf

Zo geef je de beste borstvoeding

Geef je borstvoeding? Dan deel je je voeding met je kindje. Je wil natuurlijk dat je baby de beste voeding krijgt. Als je borstvoeding geeft, heeft je lichaam bovendien meer rust en energie nodig om de moedermelk aan te kunnen maken. Redenen genoeg om goed voor jezelf en je voeding te zorgen. Lees hier hoe je dat doet.

Water is de basis

Je baby krijgt alleen de juiste voeding als jij goed voor jezelf zorgt. Je lichaam vraagt om meer vocht en water als je borstvoeding geeft. Moedermelk bestaat namelijk voor een groot deel uit vloeistof. Drink minimaal 2 liter per dag en voorkom dat je dorst krijgt. Als je dorst hebt, geeft je lichaam aan dat je vocht te kort komt. Voor die tijd ingrijpen dus! Is het warm? Drink dan nog meer.

Tip: Drink tussendoor eens een glas melk. Zo zorg je dat jij en je kindje voldoende calcium binnenkrijgen.

Cafeïne en alcohol?

Alles wat je eet heeft invloed op de samenstelling van borstvoeding. Maar wat kun je nou het beste doen met cafeïne en alcohol?

Voor jezelf zorgen

1 kopje koffie

Het Nederlandse Voedingscentrum geeft het advies om niet meer dan 200 milligram cafeïne per dag te nemen als je borstvoeding geeft. Dat is ongeveer 1 kopje koffie. Maar let op, ook in veel andere dranken en voedingsmiddelen zit cafeïne. Bijvoorbeeld in cola, energydrinks, ijsthee, chocolademelk en zelfs in chocolade. Hou dus goed in de gaten wat je drinkt én eet.

Actiever kindje

Cafeïne kan ervoor zorgen dat je kindje actiever is, slechter in slaap komt en doorslaapt. Als je dit merkt bij je kindje, probeer dan om je kopje koffie een paar dagen te laten staan. Wellicht dat je verandering ziet bij je kindje.

Alcohol? Even geen borstvoeding

Kijk uit met alcohol, want alcohol is schadelijk voor de ontwikkeling van je kindje. Heb je wel zin in een glaasje wijn of een biertje? Natuurlijk kan dat. Zorg er dan wel voor dat je per glas alcohol drie uur lang geen borstvoeding geeft. In die tijd verdwijnt een glas alcohol weer uit je lichaam. Je kunt ook de eerstvolgende voeding afkolven en weggooien. Je geeft je kindje dan melk die je al eerder afgekolfd hebt.

Eet gevarieerd en gezond

Gezond en gevarieerd eten. We weten het … het klinkt als een cliché. Maar alles wat je eet, komt in je moedermelk terecht. Als je zelf goed eet, krijgt je kindje ook alle benodigde voedingsstoffen binnen. Je kindje is al gewend aan hetgeen je tijdens de zwangerschap at. Je hoeft je voeding daarom niet aan te passen als je begint met het geven van borstvoeding. Mits je gevarieerd en voedzaam eet.

Let op: Je kindje kan allergisch of gevoelig zijn voor bepaalde voedingsmiddelen of ingrediënten die jij binnenkrijgt. Let daarom goed op hoe je baby reageert en pas je voeding eventueel aan. Hulp nodig? Vraag je huisarts of het consultatiebureau om advies.

Geniet van de zon en zorg voor vitamine D

Vitamine D zorgt voor een goede botontwikkeling van je kindje. Je kleintje krijgt vitamine D binnen via jouw moedermelk.

Geniet daarom, als het kan, lekker van de buitenlucht. Maak een wandeling of ga de tuin in (met je kindje). Je huid maakt zelf vitamine D aan onder invloed van de zon. In de zomer en lente maak je zo genoeg vitamine D aan. In de winter is dit natuurlijk wat lastiger.

In voeding zit ook vitamine D. Denk aan vis (tonijn, sardines, makreel, zalm en haring) en eieren. Ook melk, yoghurt en margarines zijn rijk aan vitamine D. Zorg dat je hiervan voldoende eet, zeker in de wintermaanden.

Omdat de vitamine D in moedermelk niet altijd voldoende is, wordt aangeraden om je kindje 10 microgram extra vitamine D per dag te geven. Vitamine D is verkrijgbaar in druppeltjes en geef je heel gemakkelijk met een theelepeltje. Zo weet je zeker dat je kindje voldoende binnenkrijgt.

Zorg voor rust en ontspanning

Borstvoeding geven kost energie. Je lichaam moet hard werken om de melkproductie op gang te houden. Neem daarom op tijd rust en zorg voor voldoende ontspanning. Zie het geven van borstvoeding als een ontspannen momentje voor jou en je kindje. Zorg dat je ’s nachts goed slaapt en ga ’s middags ook even rusten. Zo zorg je goed voor jezelf!

Hulp en steun van je partner is belangrijk. Lees hier hoe je partner kan helpen.

Meer weten? Lees ook het artikel zo lukt borstvoeding geven.

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous Article

Alles wat je moet weten over borstvoeding
close

Next Article

Vaders: zo help je met het geven van borstvoe...