Kruidvat Blog

5 belangrijke vragen over vitamine D

vitamineD_header

Dit moet je weten over vitamine D

Vitamine D wordt ook wel de zonnevitamine genoemd. De zon is, naast voeding, namelijk een belangrijke bron voor de aanmaak van vitamine D. Als je gevarieerd eet en vaak genoeg van de buitenlucht geniet, krijg je meestal genoeg vitamine D binnen. Maar als de zonkracht in het najaar verdwijnt, kan dat de aanmaak van vitamine D beïnvloeden. Net zoals het gebruik van zonbescherming in de zomer. Een voedingssupplement is daarom soms aan te raden.

Wat is vitamine D?

Vitamine D is een belangrijke vitamine. Je hebt vitamine D nodig om calcium uit je voeding te halen. Calcium is belangrijk voor sterke botten en tanden. Ook speelt vitamine D een rol bij een goede werking van je spieren en je immuunsysteem. Het is één van de weinige vitamines die je lichaam zelf aanmaakt. Met behulp van zonlicht maakt je lichaam de zonnevitamine aan. Daarnaast neem je vitamine D op via je voeding.

Heerlijk toch dat de zon jouw maatje is als het om voldoende vitamines gaat. In de zomer zou je genoeg vitamine D moeten aanmaken. Of toch niet? Smeer jij je ook altijd trouw in met een zonbescherming tegen uv-stralen, zoals wordt geadviseerd? Dan vindt je lichaam het soms moeilijker om vitamine D aan te maken met behulp van zonlicht. Ook in de zomer kan het daarom goed zijn om een supplement te gebruiken.

Hoe weet je of je voldoende vitamine D hebt?

Hoe kom je erachter of je lichaam voldoende vitamine D aanmaakt? Of je juist te veel binnenkrijgt? Heel simpel. Je huisarts kan dit aan de hand van je bloedwaardes bepalen.

In welke voedingsmiddelen zit vitamine D?

De zon is een belangrijke bron van vitamine D. Daarnaast haalt je lichaam vitamine D uit voeding. Vooral vette vis, zoals makreel, zalm en haring, bevat veel vitamine D. Ook zit vitamine D in vlees en eieren en wordt het toegevoegd aan halvarine, boter en margarine.

Moet je een voedingssupplement met vitamine D slikken?

Het advies van de Gezondheidsraad is: elke dag extra vitamine D te slikken, zowel in de zomer als de winter. Vooral de volgende doelgroepen hebben een vergroot risico op een tekort aan vitamine D:

Mannen en vrouwen vanaf 70 jaar
Van ouderen vanaf 70 jaar heeft maar liefst 1 op de 2 een tekort aan vitamine D. Het advies is dan ook om elke dag 20 µg vitamine D extra te slikken. Neem bijvoorbeeld Kruidvat Vitamine D Hooggedoseerde Kauwtabletten .

Vrouwen van 50 - 70 jaar
Van de vrouwen vanaf 50 jaar heeft 40% een tekort aan vitamine D. Het advies is om elke dag 10 µg vitamine D extra te slikken. Gebruik bijvoorbeeld de Kruidvat Vitamine D Tabletten .

Kinderen tot 4 jaar
Kinderen die niet genoeg vitamine D binnenkrijgen, kunnen een groeiachterstand oplopen. Geef kinderen jonger dan 4 jaar daarom elke dag 10 µg vitamine D. Probeer bijvoorbeeld Kruidvat Vitamine D Druppels voor Kinderen . De druppels met sinaasappelsmaak zijn gemakkelijk te mixen met bijvoorbeeld een toetje of drank.

Heb je een getinte huidskleur of bedek je je huid?
Als je een getinte huidskleur hebt of je je huid vaak bedekt, is het goed om elke dag 10 µg vitamine D extra te nemen.

Zwangere vrouwen
Een vitamine D tekort kan nadelig zijn voor de moeder, foetus en het pasgeboren kind. De ontwikkeling van de botten begint al in de eerste 3 maanden van de zwangerschap. Voor zwangere vrouwen geldt daarom het advies om elke dag 10 µg vitamine D extra te slikken.

Let op: Slik je een multivitaminensupplement met vitamine D? Check dan of de totale hoeveelheid vitamine D die je binnenkrijgt past bij bovenstaand advies.

Meer dan 20 µg vitamine D?
Wist je dat er ook producten zijn met een hogere dosis vitamine D? Deze producten zijn geschikt vanaf 11 jaar. De bovengrens is 100 µg per dag.

close

Previous Article

Als je dochter de eerste keer ongesteld wordt
close

Next Article

Luizen? Weg ermee! – Zo doe je dat