background image
Smart Banner Icon
Kruidvat app
Kruidvat Retail BV
Ga nu naar de Play Store
en download onze App.
Bekijk
Smart Banner Icon
Kruidvat app
Kruidvat Retail BV
Ga nu naar de App Store
en download onze App.
Bekijk
Beauty Verzorging Baby & Kind Gezond & Intiem Foto Huis & Schoonmaak Fashion Steeds Verrassend Elektronica & Media Speelgoed Kruidvat merk Tickets Gratis verzenden Actie Inspiratie Klantenservice Winkels
Bekijk winkelmand
  • Onze planeet

Onze planeet

Wij zijn een grote organisatie. Wat wij doen heeft impact op ons milieu, onze leefomgeving, op onze planeet. Die verantwoordelijkheid voelen we. Hier lees je wat we doen om duurzaamheid voorop te zetten.

Duurzame keuzes


We merken dat jij, onze klant, steeds meer wilt weten over wat je koopt. En dat is natuurlijk geweldig. Want duurzaamheid begint met weten wat je kiest. Daarom introduceerden we bijvoorbeeld de productlijn “Kruidvat Natuurlijk & Voordelig”, waarvan we de product eisen samen met Milieu Centraal ontwikkelden. Het is een reeks producten met duurzame ingrediënten en verpakkingen, gemaakt onder betere werkomstandigheden. We hebben 11 product-eisen voor echt duurzamere producten. En wij willen dat de “Kruidvat Natuurlijk & Voordelig” producten aan minimaal 6 eisen voldoen. Dan weet jij zeker dat je ook echt duurzamer koopt. In de zomer van 2020 hadden we een actie samen met merken als FA en Schwarzkopf. We zetten toen shampooflessen, gemaakt van zwerfafval, in de spotlights.
BSCI-logo.png

Klimaat en Palmolie


Je hebt vast wel iets gehoord of gelezen over palmolie. Dat zit in veel verzorgingsproducten, zoals in shampoos en zeep. Het laat je haar en huid zachter voelen.

Palmoliebomen geven meer olie per vierkante meter dan alle andere oliegewassen. Daardoor is minder land nodig voor dit gewas. Dat maakt palmolie de minst slechte keus voor een plantaardige olie, zonder het milieu meer dan nodig te belasten.

Hoe meer land je nodig hebt, hoe vaker dat ten koste gaat van plekken waar nu bossen groeien of andere natuurgebieden liggen. Maar palmbomen groeien in tropische gebieden met tropisch regenwoud. Dat niet mag verdwijnen voor de palmbomen. Daarom moeten we ervoor zorgen dat er geen tropisch regenwoud gekapt wordt voor palmolieproductie. En dat de palmbomen op de bestaande plantages duurzaam verbouwd worden.

Wij zijn daarom heel streng in de selectie van palmolie-leveranciers. Wij willen zeker weten dat zij ons de duurzame verbouwde palmolie leveren. Daar werken wij hard aan, samen met Oxfam Novib en andere bedrijven. Dat maakt onze palmolie duurzamer dan wanneer we er andere plantaardige oliën voor in de plaats gebruiken.
shampoo-plastic.png

Arbeid en grondstoffen


Een product moet worden gemaakt. Daar zijn grondstoffen voor nodig en mensen die het maken. Wij willen zeker weten dat die mensen netjes behandeld worden. Daarom controleren we de bedrijven waar ze werken. Als er iets niet klopt, moeten ze een plan maken om het beter te doen. En als ze echt ernstige fouten maken, doen wij geen zaken meer met ze.  De regels voor die bedrijven staan in het BSCI (Business Social Compliance Initiatief). Dat is een verzameling afspraken tussen heel veel bedrijven die internationaal zakendoen. BSCI geldt voor de zogenaamde risicolanden. Die vinden we meestal buiten de EU. Bijvoorbeeld in Azië.

Goed om te weten: 80% van onze producten wordt in Europa gemaakt. Die fabrikanten vallen onder Europese regels. Daarvan weten we dat er vanuit de Europese wetgevers op toegezien wordt dat werknemers daar goed behandeld worden.

Palmolieplantage.png
 

Wat we bij palmolie doen, doen we ook bij heel veel andere - voor ons belangrijke - grondstoffen.
Een paar voorbeelden:

Hout en papier


In papier zit vermalen hout. Als wij hout gebruiken is dat voor het overgrote deel gemaakt van gerecycled materiaal. Of ze zijn PEFC of FSC gecertificeerd. Dat zijn keurmerken voor o.a. duurzaam beheerde bossen.
 

Koffie en cacao


In 2019 en 2020 scoorden we 100% op de verantwoorde productie van koffie voor onze koffie en cacao. Dat wil zeggen dat die producten duurzaam verbouwd worden door mensen die aangesloten zijn bij het keurmerk Rainforrest Aliance, en daarmee voldoen aan belangrijke (sociale) eisen.
 

Microplastics


Je vindt ze onder andere in scrubs: microbeads. Piepkleine bolletjes plastic die uiteindelijk onze zeeën vervuilen. In onze eigen producten zitten ze al sinds 2014 niet meer en sinds 2019 ook niet meer in de producten van de andere merken die jij bij ons koopt. In 2020 zijn we begonnen met het weglaten van microplastics. Dat zijn nog kleinere deeltjes die we stap voor stap vervangen door natuurlijke materialen.
 

'Zwerf'plastic


Plastic zit niet alleen in verpakkingen. Ook veel producten worden er nog van gemaakt. Nou is plastic een prima materiaal. Het is sterk, gaat lang mee, kost niet veel energie om het te maken en het is licht, wat ervoor zorgt dat het vervoer minder brandstof kost. Maar het kan ook in de natuur terechtkomen, oftewel: gaan zwerven. En dat willen we natuurlijk niet. Veel spullen voor eenmalig gebruik mogen van de wet al niet meer van plastic gemaakt zijn. Dus plastic wegwerpvorken en -messen en plastic wattenstaafjes vind je bij ons niet meer. Maar wij gaan verder dan de wet. Zo zijn we ook gestopt met de verkoop van bijvoorbeeld plastic waterballonnen en kunstsneeuw.

 
 

Katoen


Uiterlijk 2025 willen wij dat 100% van het katoen in onze eigenmerk textielproducten, zoals ondergoed, duurzamer gemaakt is. Daarom werken we samen met het Better Cotton Initiatief (BCI). Zij hebben regels en afspraken met leveranciers die ons helpen dat doel te bereiken. Wij willen 80% van al ons katoen in 2025 via het systeem van BCI inkopen. Dit systeem werkt via een zogenaamde ‘massa balans’ (lees hier meer). Daardoor kan het zijn dat het product zelf niet per se duurzamer katoen bevat. De overige 20% zal in 2025 van biologisch of gerecycled katoen zijn.

 
 

Afval en verpakkingen


Hoe minder verpakkingen we gebruiken, hoe minder vervuiling. Dat klinkt simpel, maar het vraagt nogal wat. Want vooral plastic wordt veel gebruikt. En nog te vaak eindigt het als zwerfafval.
 

Verpakkingen


Plastic is een veilig en populair middel om spullen te verpakken. We zien het om de producten in onze winkel, maar ook in de verpakkingen die gebruikt worden tijdens transport van producten. Bij onze huismerken hebben we daar zelf invloed op. Wij proberen minder materiaal te gebruiken, zoveel mogelijk te recyclen, onze grondstoffen uit verantwoorde bronnen te halen en verpakkingen recyclebaar te houden. Omdat we samen sterker staan, doen we dat ook vaak samen met de andere merken die je in onze winkels vindt.


 
 

Energie


Wij verbruiken energie in onze kantoren, onze winkels, onze distributiecentra en onze logistiek. Hierdoor stoten wij ook CO2 uit. Ons doel was om deze uitstoot in 2025 te halveren ten opzichte van 2015. Maar dat is nu al gelukt. Sterker nog: in 2020 stootten we al 56,4% minder CO2 uit dan in 2015. Betekent dat dat we klaar zijn? Nee, we gaan voor nog minder energieverbruik. Ook willen we in 2030 met onze bedrijfsvoering netto helemaal geen CO2 meer uitstoten. Tijdens de coronacrisis daalde ons energieverbruik overigens nauwelijks, omdat veel winkels gewoon openbleven.
 

Zo bereikten we ons doel


In 2019 kregen al onze Belgische winkels al groene stroom. In Nederland was dat in 2020 zover. Op het dak van ons retourencentrum liggen heel veel zonnepanelen. En we gebruiken in nieuwe en gerenoveerde winkels alleen nog maar energiezuinige LED-verlichting. In 2020 besloten we om ook in alle andere winkels LED-verlichting te installeren. We verwachten dat we daar in 2025 mee klaar zijn.
 

Slim schakelen


We maken onze vestigingen ‘slimmer’. We gebruiken steeds meer slimme meters zodat we goed kunnen zien wat we verbruiken. En dankzij tijdklokken blijft onze verlichting niet langer aanstaan dan nodig is. In ruimtes waar we niet de hele tijd komen, hangen bewegingssensoren. Die schakelen verlichting in als we er komen, en uit als er niemand meer is. Als we airco’s of luchtverwarmingen vervangen, kiezen we voor de zuinigste versies.
 

 


Verwarming


Maar we kijken natuurlijk niet alleen naar stroom. We maken onze CV-installaties slimmer en efficiënter. Die reageren nu op het weer en weten wanneer er wel of geen mensen aanwezig zijn. En als er nieuwe airco’s komen, combineren we die met een warmtepomp zodat we nog minder gas verbruiken.
 


Creatief met energie


Het energievraagstuk vraagt om grote en unieke antwoorden. Daarom zoeken we ook naar ongewone en creatieve oplossingen. We daagden veel verschillende mensen en bedrijven uit om mee te denken. Dat deden we tijdens een evenement met de naam “Logistics Energy Challenge”. De winnaar van die challenge bedacht een systeem om maar liefst 60% minder gas te verbruiken in ons distributiecentrum. Zo zie je maar weer dat samenwerking vaker en sneller leidt tot mooie resultaten.
 

CO2


Energieverbruik zorgt voor luchtvervuiling; de zogenaamde CO2 uitstoot. In deze tabel zie je hoe die uitstoot bij ons ieder jaar lager wordt: