Kruidvat Blog

29 weken zwanger: de week van de energie

Yes, je bent zwanger! Tijdens je zwangerschap gebeurt er van alles met je kindje en je lichaam. In deze serie lees je elke week hoe je baby zich ontwikkelt en wat dat met jou doet. Ook geven we jou en je partner handige tips om hiermee om te gaan. Zo ga je (hopelijk) fluitend door je zwangerschap!

Die energieke stuiterbal in je buik vraagt heel wat van je! Met gezonde voeding en voldoende rust ben je de beste moeder die je nu kunt zijn. Hoe je kleine zich ontwikkelt en wat er met jou gebeurt, lees je hieronder.

Je baby in deze week:
Zo groot als een NewBorn Mini Luiers Midpack


Het is voorgoed gedaan met die zachte schopjes. Je kindje beweegt flink. Soms voel je zelfs een voet of elleboog. Ook kan het dat je op vaste momenten meer beweging voelt. De baby heeft namelijk al echt een eigen ritme. Voel je minder beweging? Trek dan aan de bel bij je verloskundige.

vergelijkingsafbeelding

Niet gek dat die kleine steeds krachtiger wordt. Het skeletje transformeert rond week 29 van zacht kraakbeen naar stevig bot. Ook de zintuigen doen steeds beter hun werk. Je kleine kan straks zien, horen, ruiken, proeven en voelen als de beste.

arrowright arrowleft

.

divider

Jij in deze week

Kun jij je benen nog zien? Veters strikken wordt een heuse uitdaging, laat staan je scheren. Die grote buik geeft je soms een benauwd gevoel. Je baarmoeder kan namelijk wat tegen je ribben drukken. Als je kleine over een paar weken indaalt, verdwijnt dit gevoel vanzelf.

Zeker als spataderen in de familie zitten, kun je hier nu last van krijgen. De wand van de aderen in je benen is tijdens je zwangerschap slapper, met spataderen als gevolg. Bewegen, slapen met de benen omhoog en niet je benen over elkaar slaan kunnen de kans op spataderen verkleinen.

Tip voor daddy

Vergeet in deze drukke weken die om de zwangerschap draaien niet je relatie. Neem het er lekker van samen. Ga een nachtje weg, kook uitgebreid en geniet vooral van elkaar. Want straks worden die momenten schaars.

Naomi vertelt –naominoellegeneve

De week van de energie. Tijdens deze periode weer meer behoefte aan energie: gezond eten, rust pakken, vitamines.

“Ik ben mij er als geen ander van bewust hoe belangrijk het is om de aankomende weken mijn lichaam zo fit en sterk mogelijk te krijgen. Het lijkt me fijn om alvast een gezonde reserve te creëren voor als de baby er is, en er dus nog maar weinig tijd is voor mijzelf en mijn lichaam. Zo sta ik nu elke ochtend een supergore, groentesmoothie naar binnen te werken en probeer ik elke dag een lange wandeling te maken. Ik voel mij inmiddels erg goed en gebalanceerd.

Er staat nog een ‘babymoon’ op de planning binnenkort, even samen een nachtje weg nu dat nog kan, van quality time is namelijk weinig gekomen de laatste weken. De meeste babyspullen hebben we al in huis en ook de babykamer wordt een steeds warmer plekje. Als ik ’s avonds niet kan slapen loop ik rondjes door de babykamer. Wat een fijn idee dat hier straks een wondertje mag wonen.”

Hoe fit ben jij?

Je groeiende kindje heeft veel energie nodig. Voor jou staan er dus een portie rust en veel gezond eten op het menu. Vitamine C houdt je immuunsysteem op peil en zorgt voor een goede ijzeropname. Je vindt het in vers fruit, avocado en groente. Haal vezels uit volkoren producten, groente en fruit om obstipatie te voorkomen. Op zoek naar wat gezonde toevoegingen voor je ontbijt of lunch? Kijk eens tussen de Kruidvat Healthy Foods.

Een dagelijks verwenmomentje onder de douche maakt je helemaal ontspannen. De rustgevende bad- en doucheproducten van Tetesept helpen hier perfect bij.

left arrow left arrow
Showing > of results

close

Previous Article

28 weken zwanger: de week van het kraampakket
close

Next Article

30 weken zwanger: de week van de nesteldrang