Incontinentie bij mannen

Mannen incontinentie

Deze 5 tips helpen tegen ongewenst urineverlies

Incontinentie komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Toch krijgt ruim 1 op de 8 mannen in zijn leven te maken met ongewenst urineverlies. Lees hier alles over de oorzaken, de vormen en wat je ertegen kunt doen.

Hoe ontstaat incontinentie?

Bij mannen speelt leeftijd een grote rol bij incontinentie. Verschillende ouderdomskwaaltjes zorgen ervoor dat je ongewild urine verliest:

  • Door hormonale veranderingen in de menopauze, kan je prostaat groeien of opzwellen. Een gezwollen prostaat kan de uitgang van je blaas vernauwen of zelfs blokkeren. Hierdoor plas je niet goed uit en blijft er urine achter in je blaas.
  • Een infectie, blokkade of operatie kan een vernauwing van je plasbuis veroorzaken. Je spieren verslappen tijdelijk of raken beschadigd.
  • Je bekkenbodemspieren houden je plasbuis gesloten. Als je ouder wordt, verzwakken deze. Ook een operatie aan je prostaat kan je bekkenbodemspieren zwakker maken en zelfs beschadigen.

Vormen van incontinentie

Er zijn verschillende vormen van incontinentie . Bij mannen is aandrangincontinentie de meest voorkomende vorm. Hierbij heb je een overactieve blaas. Je moet meer dan acht keer per dag naar het toilet en kunt je plas niet goed ophouden.

Daarnaast komt ook nadruppelen veel voor. Je verliest dan na het plassen een paar druppels urine. Deze vorm van incontinentie komt alleen bij mannen voor. De omliggende spier leegt je plasbuis tijdens het plassen niet goed.

Tip: Je vermindert het nadruppelen door je bekkenbodemspieren te trainen en je plasbuis na het plassen leeg te strijken. Strijk een paar keer met je vinger langs je plasbuis, aan de achterkant van je geslacht. Je kunt nadruppelen ook verminderen door je bekkenbodemspieren te trainen.

mannen incontinentie

5 tips bij ongewenst urineverlies

Met deze handige tips voorkom je ongewild urineverlies:

  1. Drink voldoende. Als je te weinig drinkt, raakt je blaas geïrriteerd en wordt deze actiever.
  2. Drink zo min mogelijk cafeïne, alcohol en frisdrank.
  3. Eet niet teveel citrusfruit, tomaten en gekruid voedsel.
  4. Probeer te ontspannen door ademhalingsoefeningen te doen.
  5. Stop met roken. Als je rookt, moet je vaker hoesten. Dit geeft druk op je blaas en verergert het urineverlies.

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer