Kruidvat Blog

Je weerstand: dit moet je weten

De één wordt sneller ziek dan de ander en daar kun je niet altijd wat aan doen. Toch speelt een verhoogde weerstand ook een rol in je vatbaarheid voor griep, verkoudheid en andere virussen. Iedereen heeft de uitspraak ‘eet voldoende vitamines, dat is goed voor je weerstand’ of een vergelijkbare kreet wel eens gehoord. Maar wat is weerstand eigenlijk en hoe werkt het? Hier lees je er alles over.

  • Wat is je weerstand?
  • Oorzaken van een verlaagde weerstand
  • Weerstand in de winter
  • Andere oorzaken voor een verlaagde weerstand
  • Hoe verhoog je je weerstand?
  • Zorg voor voldoende vitamines en mineralen
  • Eet veel vezels
  • Drink veel water
  • Slaap voldoende
  • Bewegen

Wat is je weerstand?

Je weerstand is onderdeel van je immuunsysteem. Het is het vermogen van je lichaam om je te beschermen tegen infecties, bacteriën en virussen. Door een goede weerstand op te bouwen, ben je minder vatbaar voor allerlei ziektes. Een verhoogde weerstand zorgt ervoor dat je immuunsysteem beter functioneert.

Oorzaken van een verlaagde weerstand

Een ongezonde levensstijl is slecht voor je weerstand. Te weinig lichaamsbeweging, ongezonde voeding, veel stress en te weinig slaap, het draagt allemaal bij aan een verlaagde weerstand. Deze oorzaken vergroten dus de kans dat je ziek wordt. Met name in de winter is je weerstand op peil houden een stuk lastiger. Je lichaam moet dan namelijk harder werken en is vatbaarder voor ziektekiemen.

Weerstand in de winter

Naast een ongezonde levensstijl en een grotere kans op ziektes in de winter zijn er nog een aantal andere factoren die kunnen leiden tot een verlaagde weerstand, namelijk:

  • Tijdens de zwangerschap: het vrouwelijk lichaam moet tijdens de zwangerschap harder werken. De kans op een verlaagde weerstand is daarom ook groter.
  • Baby’s en kleine kinderen: baby’s en jonge kinderen hebben een nog niet volledig ontwikkeld immuunsysteem en zijn daarom vatbaarder voor ziektes.
  • Niet goed functionerend immuunsysteem: door ziektes, maar ook door het gebruik van bepaalde medicijnen, kan het immuunsysteem niet goed werken en is de weerstand lager.
  • Ouderdom: naarmate je ouder wordt, werkt je immuunsysteem ook minder goed en wordt de weerstand die je lichaam kan bieden tegen ziektes en virussen steeds lager.

Hoe verhoog je je weerstand?

Ben je benieuwd hoe je je weerstand kunt verhogen? We hebben de beste tips voor een verhoogde weerstand voor je op een rijtje gezet:

Zorg voor voldoende vitamines en mineralen.

Let er vooral in de winterperiode extra op dat je veel vitamines en mineralen binnenkrijgt. Vitamine D krijg je normaal gesproken van zonlicht, wat tijdens de kortere dagen lastiger is. Probeer overdag dan ook zoveel mogelijk buiten te zijn als dat kan. Ook eiwitten en omega-3 visolie zijn belangrijk voor je weerstand. Het lukt niet altijd deze voldoende binnen te krijgen via je voeding. Daarom is het mogelijk ze aan te vullen met voedingssupplementen.

Eet veel vezels

Vezels zijn heel belangrijk om je weerstand te verbeteren. Ze zitten in groenten, fruit, peulvruchten en volkorenproducten. Ze houden slechte bacteriën tegen door de microbiotica in je darmen te ondersteunen. Met name in de winter is dit extra belangrijk voor een verbeterde weerstand.

Drink veel water

Voldoende vochtinname is essentieel voor een goed werkend immuunsysteem. Drink per dag minstens 1,5 liter water. Bij uitdroging functioneert je afweersysteem minder goed en kan het je weerstand verlagen. Het drinken van water is een van de meest essentiële onderdelen van het houden van een goede gezondheid.

Slaap voldoende

Je lichaam heeft gemiddeld 8 uur slaap per dag nodig om goed te kunnen herstellen en op te laden voor de volgende dag. Ook voor je weerstand is dit belangrijk. Een druk leven met veel stress en te weinig slaap, heeft een negatieve invloed op je vatbaarheid voor kwaaltjes en ziektes.

Bewegen

Beweeg elke dag voldoende om je weerstand te verbeteren of te verhogen. Zeker als je een zittend beroep beoefent, is het belangrijk je bloedcirculatie te stimuleren met beweging. Ga je regelmatig naar de sportschool? Overdrijf het dan niet. Overbelasting van het lichaam en de spieren kan namelijk funest zijn voor je weerstand. Je lichaam verbruikt dan alle voedingsstoffen en energie die nodig zijn om je weerstand hoog te houden om je spieren te herstellen. Zorg bij veel sporten dus voor extra voeding bovenop je normale eetpatroon, en sport met mate.

close

Previous Article

Vitamine D: alles wat je moet weten
close

Next Article

Ontdek de woonaccessoires van Huizedop!