Kruidvat Blog

SPF: welke factor zonnebrand heb jij nodig?

Iedereen kan verbranden, maar sommige mensen zijn gevoeliger voor zonnestralen dan anderen waardoor ze sneller een zonverbranding oplopen. Het beste wat je daarom kunt doen is smeren! Maar welke SPF heb je eigenlijk nodig? Om de juiste bescherming voor je huid te vinden, moet je weten welk huidtype je hebt. We hebben KWF Kankerbestrijding gevraagd hoe het precies zit.

Wat is SPF?

Laten we, voordat we gaan kijken naar huidtypes, eerst de term SPF eens onder de loep noemen. Wat betekent SPF eigenlijk? SPF staat voor Sun Protection Factor; oftewel de zonbeschermingsfactor. Er zijn verschillende factoren te koop in de winkel. De meest voorkomende zonnebrandfactoren zijn:

  • SPF 15
  • SPF 30
  • SPF 50

Deze getallen geven de hoogte van de uv-B-bescherming aan. SPF 15 houdt ongeveer 93% van de uv-B-straling tegen, SPF 30 blokkeert rond de 97% en SPF 50 houdt ongeveer 98% tegen. Maar welke factor zonnebrand heb je nodig voor de beste zonbescherming?

Welke SPF heb je nodig?

Als je benieuwd bent welke SPF je nodig hebt, dan is het goed om met twee punten rekening te houden: de zonkracht en je huidtype. In Nederland schijnt de zon over het algemeen niet zo krachtig als je dat vergelijkt met andere landen, zoals Spanje. Bij een standaard dag in Nederland is hierdoor factor 15 vaak voldoende.

Op zonnige dagen is het verstandig om de SPF af te stemmen op je huidtype. De huidtypen zijn onderverdeeld in vier groepen: huidtype 1, 2, 3, en 4.

Huidtype 1: wordt niet snel bruin

Heb je een zeer lichte huid, sproeten, rood of lichtblond haar en lichte ogen? En word je helemaal niet bruin? Dan heb je huidtype 1. Je verbrandt dan zeer snel. Bij huidtype 1 gebruik je het beste een product met beschermingsfactor 20-30. Bij zonnige dagen wordt factor 50 aangeraden.

Huidtype 2: wordt langzaam bruin

Heb je een lichte huid, blond haar en lichte ogen? Verbrand je snel en word je langzaam bruin? Dan heb je huidtype 2. Bij huidtype 2 gebruik je het beste een zonbescherming met minimaal beschermingsfactor 15+. Bij zonnige dagen is het verstandig om je minimaal in te smeren met factor 30, maar factor 50 zal je langer beschermen.

Huidtype 3: wordt makkelijk bruin

Heb je een licht getinte huid, donkerblond tot bruin haar en vrij donkere ogen? Verbrand je niet snel en word je gemakkelijk bruin? Dan heb je huidtype 3. Bij huidtype 3 gebruik je het best een zonnebrandcrème met minimaal beschermingsfactor 15. Bij warme dagen wordt aangeraden om factor 30 te smeren.

Huidtype 4: is van nature getint

Heb je van nature een getinte huid, donker haar en donkere ogen? Verbrand je bijna nooit en bruin je heel goed? Dan heb je huidtype 4. Bij huidtype 4 gebruik je het beste een product met beschermingsfactor 10-15. Bij zonnige dagen kun je ervoor kiezen om een hogere factor te gebruiken, maar je vaker insmeren met factor 10-15 is meestal ook voldoende.

Ga je met de kinderen naar buiten toe? Bescherm je kind goed tegen de zon, want een jonge huid is extra kwetsbaar voor uv-straling. Smeer je kids daarom minimaal met factor 30 in en bij zonnige dagen met factor 50.

Dagcrème met SPF

Er zijn tegenwoordig dagcrèmes te vinden met een zonbeschermingsfactor erin. Hiermee sla je twee vliegen in een klap, omdat je je huid niet alleen beschermt tegen uitdroging, maar ook tegen verbranding. Daarbij scheelt het ook tijd omdat je je niet meer hoeft te wachten totdat je dagcrème volledig is ingetrokken, voordat je zonnebrand op je gezicht smeert.

Tips over SPF

Bescherming tegen uv-stralen is van belang, zodat je geen last krijgt van huidveroudering of huidkanker. Voor de optimale bescherming controleer je de sterkte van de zonbeschermingsfactor op zonnebrandcreme. Dit wordt de Sun Protection Factor (SPF) genoemd. Welke factor je nodig hebt, hangt af van de zonkracht en je huidtype. Hoe hoger je huidtype is, hoe minder snel je verbrand. Voor kinderen wordt aangeraden ze de maximale bescherming te geven, omdat ze meer kwetsbaar zijn voor uv-stralen.

Voor de allerbeste bescherming tegen de zon, hebben wij nog een aantal tips voor je op een rij gezet:

  • Smeer je iedere twee uur in, omdat de werking van zonnebrandcrème dan ten einde loopt.
  • SPF kun je niet bij elkaar optellen als een rekensom. Factor 20 + factor 30 = niet factor 50. Je koopt los factor 50 als je huidtype dat nodig heeft.
  • Na het zwemmen en sporten moet je je opnieuw insmeren. Ook wanneer je waterbestendige zonnebrand op hebt gesmeerd.
  • Vermijd de zon tussen 12:00-15:00 uur.
  • Smeer minstens 30 milliliter zonnebrandcrème over je lichaam per keer. Dit is meer dan de meeste mensen doen.
  • Zonnebrand heeft 15 tot 30 minuten nodig om goed in te trekken en te werken.

Vergeet je dag niet af te sluiten met het smeren van aftersun. Op deze manier blijft je huid beter gehydrateerd en behoud je langer je tint.

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous Article

Met deze VSM producten kom jij de zomer door!
close

Next Article

Inpaklijst: wat neem je mee op zomervakantie