Kruidvat Blog

Te hoog cholesterol: wat kun je doen?

Je hebt er vast en zeker vaker over gehoord: cholesterol. Maar wat is het precies? En wat doe je als je cholesterolgehalte te hoog is? Hier ontdek je het antwoord op al je vragen.

Wat is cholesterol?

Cholesterol is een vetachtige stof die overal in je lichaam kan voorkomen. Cholesterol hoeft niet ongezond te zijn. Wist je dat alle cellen in je lichaam namelijk cholesterol bevatten? Je lichaam maakt deze stof aan met een reden. Het is namelijk een bouwsteen voor cellen en hormonen. Ook zorgt het ervoor dat de wanden van je cellen waterdicht blijven. Daarnaast zet cholesterol zonlicht om in vitamine D en zorgt het voor de aanmaak van gal. Onthoud daarom dat cholesterol niet alleen slecht voor je hoeft te zijn. Je lichaam produceert het niet voor niets. Maar een te hoog cholesterolgehalte kan wel voor problemen zorgen.

Wanneer is je cholesterolgehalte te hoog?

Om te bepalen of je cholesterolwaarden te hoog zijn, kan je huisarts aan bloedtest doen. Heb je een te hoog cholesterolgehalte? Dan verhoogt dit je kans op hart- en vaatziekten. Dit is ook de reden waarom cholesterol als ‘slecht’ wordt bestempeld. Hoe lager het cholesterolgehalte, hoe beter dit is voor je gezondheid.

Hoe kun je je cholesterol verlagen?

Door een gezonde leefstijl na te streven kun je de cholesterolwaarden in je bloed verlagen. Om je daarbij te helpen hebben we vier tips voor je uitgelicht die kunnen helpen bij het verlagen van je cholesterol:

Tip 1: bewust worden van vetten

Cholesterol is een vetachtige stof. Daarom is het belangrijk dat je weet welke vetten er zijn en wat voor invloed ze hebben op je cholesterolwaarden. Voeding kent twee soorten vetten, namelijk onverzadigde vetten en verzadigde vetten. Bij het verlagen van je cholesterol is het van belang om de verzadigde vetten te minderen.

Verzadigde vetten bevatten een hoog gehalte verzadigde vetzuren. Deze vetzuren zitten voornamelijk in dierlijke producten, zoals rood vlees, kaas en volle melkproducten. Wanneer je te veel van dit soort producten eet, bestaat de kans dat je cholesterol stijgt. Let daarom op hoeveel verzadigde vetten je daadwerkelijk binnen krijgt.

Onverzadigde vetten worden ook wel gezonde vetten genoemd. Dit zijn de vetten waar je je geen zorgen over hoeft te maken en die zelfs worden toegejuicht om te nemen. Omega-3 is een voorbeeld van een gezond vet dat nodig is voor je algehele gezondheid.

Tot slot heb je ook transvetten. Dit zijn onverzadigde vetten die door een chemische toepassing veranderen van vloeibaar naar een vaste stof. Deze vetzuren worden door je lichaam niet herkend en daardoor niet omgezet naar energie. Dit zijn dan ook de vetten die je beter kunt vermijden, ook als je cholesterolwaarden goed zijn.

Tip 2: genoeg bewegen

Bij het verlagen van je cholesterol is het belangrijk dat je elke dag voldoende beweegt. Het advies is om elke dag minimaal een half uur te bewegen. Hiervoor hoef je geen zware of intensieve sport te beoefenen. Een half uurtje wandelen of een stukje fietsen brengt je ook al een stap in de goede richting. Door in beweging te blijven wordt het cholesterol in je lichaam verminderd.

Heb je last van overgewicht en zit dit voornamelijk rondom je buik? Probeer dan af te vallen. Wist je dat vet rondom je buik het cholesterolgehalte verhoogt? Door in beweging te blijven en gewichtsverlies te stimuleren kan je wel 5 tot 10 procent van je cholesterol verlagen.

Tip 3: gezond en gevarieerd eten

Gezond en gevarieerd eten is altijd een goed idee, maar zeker bij het verlagen van je cholesterol is dit erg belangrijk. Eerder hadden wij het al over het bewust worden van de vetten die je binnen krijgt. Een tip om gezonder te eten is de verzadigde vetten te vervangen door de onverzadigde. Deze vetten vind je bijvoorbeeld in noten, vis en plantaardige oliën.

Eet daarnaast gevarieerd groente, fruit en voedingsvezels. Wist je dat voedingsvezels ook wel trage koolhydraten worden genoemd?  Deze vezels zorgen ervoor dat het suiker gelijkmatiger wordt afgegeven aan de bloedsuikerspiegel. Dit resulteert in minder pieken, wat een positieve invloed heeft op je gezondheid.

Tip 4: stress verminderen

Iedereen heeft wel eens een keer stress, maar let er wel op dat dit niet teveel wordt. Stress heeft namelijk een negatief effect op je cholesterol. Je cholesterolwaarden kunnen hierdoor maar liefst tot 10 procent stijgen. Het is daarom erg belangrijk je rust te nemen en te ontspannen.

Door goed te slapen kan jij je stress al enorm verminderen. Dit is een van de belangrijkste momenten voor je lichaam om te kunnen herstellen. Tijdens je slaap worden bepaalde hormonen aangemaakt waardoor je cellen zich herstellen. Hierdoor wordt het ‘slechte’ cholesterol in je lichaam afgebroken. Een stap dichterbij een gezonde levensstijl dus!

Aan de slag voor een gezond leven!

Het moraal van het verhaal is het extra bewust zijn van gezond leven. Door een gezonde levensstijl aan te houden kan je je cholesterolgehalte verlagen. De belangrijkste aspecten hiervan zijn: veel beweging, gezond eten en een goede nachtrust. Hopelijk hebben wij je met deze 4 tips een stap in de goede richting gegeven

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous Article

Keelpijn: de oorzaken en hoe je ervan afkomt
close

Next Article

Waarom is het goed om zelf je bloeddruk te me...