Kruidvat Blog

Waar is foliumzuur goed voor?

Foliumzuur is een natuurlijke bron van B11. Deze vitamine wordt niet door je lichaam aangemaakt en daarom is het belangrijk om hem bijvoorbeeld via je voeding binnen te krijgen. Iedereen moet voldoende foliumzuur binnenkrijgen, maar voor vrouwen die zwanger zijn is dit extra belangrijk. Hier lees je waar foliumzuur goed voor is en hoe je ervoor zorgt dat je genoeg foliumzuur binnenkrijgt.

Wat is foliumzuur en waar is het goed voor?

Foliumzuur is een vitamine en onderdeel van het zogenoemde B-vitaminecomplex. Foliumzuur wordt ook wel vitamine B11 of folaat genoemd. Deze wateroplosbare vitamine speelt een rol in het celdelingsproces, dus bij weefselgroei en weefselontwikkeling en bij de werking en aanmaak van witte en rode bloedcellen. Als je te weinig foliumzuur binnenkrijgt, kan bijvoorbeeld bloedarmoede ontstaan.

Dat foliumzuur van invloed is op de weefselgroei van ongeboren kinderen en op de vorming van de placenta, weten veel mensen wel. Minder bekend is dat foliumzuur ook goed is voor het geheugen en de concentratie en een positieve invloed op je immuunsysteem heeft. Ook heeft deze vitamine invloed op de vermindering van vermoeidheid.

Waar zit foliumzuur in?

Foliumzuur zit van nature in groene groenten, peulvruchten, volkoren producten, zuivel en vlees. Wil je ervoor zorgen dat je genoeg vitamine B11 binnenkrijgt? Zet dan regelmatig broccoli, spinazie of spruitjes op het menu. De groente stomen is beter dan in water koken. Foliumzuur lost namelijk op in water en kan daarom verloren gaan. Eet ook regelmatig een ei, een snee volkoren brood of een sinaasappel.

Via je voeding kun je nooit te veel foliumzuur binnenkrijgen.

Hoeveel foliumzuur heeft je lichaam nodig?

Volwassenen hebben dagelijks 300 microgram* foliumzuur nodig. Als je gezond en gevarieerd eet, krijg je dit via je voeding binnen. Zwangere vrouwen en vrouwen die in verwachting willen raken hebben meer foliumzuur nodig, namelijk 400 microgram*. Omdat het lastig is om die hoeveelheid uit je voeding te halen, is het verstandig om voedingssupplementen te slikken.

Foliumzuur is een van de weinige vitaminen die Nederlanders niet altijd voldoende binnenkrijgen, zo is gebleken uit onderzoek**. In het bijzonder onder ouderen komt het voor dat men te weinig foliumzuur binnenkrijgt***.

De rol van foliumzuur op je zwangerschap

Foliumzuur speelt een belangrijk rol in de ontwikkeling van je baby. De vitamine draagt bij aan de groei van het weefsel, de vorming van de placenta en de vorming van het centrale zenuwstelsel van je kindje. Daarom is het advies om extra foliumzuur te slikken als je je zwanger wilt worden of in verwachting bent.

Een supplement met foliumzuur verhoogt de folaatstatus van de moeder. Een lage folaatstatus is een risicofactor voor het ontstaan van neuralebuisdefecten bij de zich ontwikkelende foetus. Uit de neurale buis ontstaan het ruggenmerg en de hersenen van het ongeboren kindje. Het slikken van extra vitamine B11 maakt de kans op aandoeningen van het zenuwstelsel zoals een open ruggetje, open schedel of hazenlip kleiner. Je kindje begint al vroeg in de zwangerschap met de ontwikkeling van het zenuwstelsel. Daarom is het belangrijk om op tijd extra foliumzuur te slikken.

Wanneer begin je met het slikken van extra foliumzuur als je zwanger bent?

Foliumzuur is vooral belangrijk bij de ondersteuning van de groei van je kindje in de eerste weken van je zwangerschap. Het is daarom goed om op tijd te beginnen met het slikken van extra foliumzuur. Deze vitamine heeft namelijk zo’n vier weken nodig om in je lichaam opgenomen te worden.

Heb je een kinderwens en probeer je zwanger te worden? Begin dan al met het slikken van extra foliumzuur zodra je stopt met de anticonceptie. Het is geen probleem om voor langere tijd extra vitamine B11 te slikken. Ook tijdens het verdere verloop van je zwangerschap blijft de behoefte aan foliumzuur verhoogd. Ben je onverwachts zwanger geworden? Geen paniek. Neem dan gewoon zo snel mogelijk extra foliumzuur in.

Ben je zwanger? Dan is het belangrijk om tot de tiende week van je zwangerschap extra foliumzuur te blijven slikken.

Hoeveel extra foliumzuur moet je slikken?

Zwangere vrouwen en vrouwen die in verwachting willen raken, wordt aangeraden 400 microgram* extra foliumzuur te slikken. De meeste voedingssupplementen met foliumzuur voldoen aan deze hoeveelheid. Het foliumzuur in deze tabletten wordt goed door je lichaam opgenomen.

De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid foliumzuur is voor andere volwassen 300 microgram* per dag. Als je lichaam deze vitamine niet goed uit je voeding opneemt, kun je een supplement nemen. Deze bevatten de aanbevolen hoeveelheid. Voor foliumzuur in tabletvorm geldt dat je er wel te veel van kan binnenkrijgen. Daarom geldt een maximale hoeveelheid van 1.000 microgram*. Houd altijd de aanbevolen dosering aan.

Heb jij extra vitamine B11 nodig?

Foliumzuur, ook wel vitamine B11 genoemd, speelt een rol bij weefselgroei en weefselontwikkeling en bij de werking en aanmaak van witte en rode bloedcellen. Voor zwangere vrouwen is het slikken van extra foliumzuur belangrijk. Zo verklein je de kans op een open ruggetje of hazenlip bij je kindje. Maar het kan ook om andere redenen goed zijn om extra vitamine B11 te slikken.

Supplementen met foliumzuur zijn gewoon bij de drogist verkrijgbaar. In ons assortiment vind je bijvoorbeeld Kruidvat Foliumzuur met Vitamine D Tabletten en Davitamon Foliumzuur met Vitamine D Smelttabletten.

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous Article

Verliefdheid: wat is het en hoe herken je het...
close

Next Article

Voedselvergiftiging: symptomen en wat te doen...