Kruidvat Blog

Vermoeidheid: waarom ben je zo moe?

Een drukke en stressvolle baan, daarna nog even snel de boodschappen doen, even strijken en door naar die verjaardag. We zijn vaak de hele dag aan het rennen en vliegen. En dan slaat de vermoeidheid wel eens toe. Je bent sneller geïrriteerd, reageert kortaf en hebt maar weinig energie. Hoe ontstaat vermoeidheid en wat kun je ertegen doen? Lees onze tips.

Wat is vermoeidheid?

Vermoeidheid of moeheid is een staat waarin een persoon minder energie heeft en zich niet fit voelt. Hierdoor lukt het niet om taken op te pakken of af te maken. De dagelijkse routine en de verplichtingen die hieromheen liggen, worden moeilijk om uit te voeren. Je hebt namelijk het gevoel dat je erg graag wilt slapen. Vermoeidheid kan zowel lichamelijk als geestelijk van aard zijn. Dit maakt de oorzaak van oververmoeid niet meteen duidelijk.

Extreme vermoeidheid

Wanneer vermoeidheid niet wordt aangepakt, kan dit omslaan naar extreme vermoeidheid. Bij extreme vermoeidheid vinden sommige mensen het zelfs lastig om te praten, denken of bewegen. Vaak ontstaat extreme vermoeidheid door een ziekte zoals pfeiffer of een depressie. Extreem moe zijn kan hierdoor grote nadelige gevolgen voor het dagelijks leven en je sociale contacten hebben. Wanneer je denkt dit te ervaren, is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts.

Chronische vermoeidheid

Chronische vermoeidheid geeft aan dat een persoon voor langere tijd moeheid ervaart. Ben je langer dan zes maanden moe? Dan spreken we van een chronische vermoeidheid en voel je je constant moe. De oorzaak van deze aandoening is vaak niet te achterhalen.

Oorzaken van vermoeidheid

In veel gevallen is de oorzaak van vermoeidheid het hebben van slaapproblemen. Mensen met slaapproblemen kunnen hierdoor slecht inslapen, liggen lang wakker, worden vaak wakker of worden te vroeg wakker. Hierdoor kun je overdag oververmoeid zijn, waardoor je futloos of prikkelbaar bent. We spreken over slaapproblemen wanneer je minimaal twee keer per week moeite hebt met slapen.

Moe zijn komt niet alleen door slecht slapen. Dit kan ook komen door lichamelijke of geestelijke oorzaken. In de tabel hieronder hebben wij de mogelijke oorzaken in een overzicht gezet.

Psychische oorzaken van vermoeidheidLichamelijke oorzaken van vermoeidheid
Stress in huisWeinig beweging
Stress op werkOngezond of te weinig eten
Weinig rust nemenOvergewicht
Te lang achter een scherm zittenRoken en/of alcohol
TraumaMedicijnen
Ingrijpende gebeurtenis(Chronische) ziekten
AngstPijn
PaniekstoornisOrgaanaandoening
OverspannenIjzertekort
DepressieSlaapproblemen

Vermoeidheidsklachten

Vermoeidheid is te herkennen aan verschillende symptomen. Deze kunnen sterk uiteenlopen, omdat er verschillende oorzaken zijn. We zetten de vermoeidheidsklachten voor je op een rij:

  • Vermoeide ogen
  • Kringen/wallen onder je ogen
  • Bleek zien
  • Gapen en in je ogen wrijven
  • Prikkelbaar zijn
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Geheugenproblemen

Naast bovenstaande verschijnselen is vermoeidheid ook te herkennen aan concentratieproblemen. Deze concentratieproblemen kunnen zich al voordoen bij minimale inspanningen, zoals het voeren van een gesprek.

Wat te doen tegen vermoeidheid?

Om vermoeidheid tegen te gaan zijn er veel dingen die je zelf kunt oppakken. Probeer oude gewoontes te doorbreken en breng routine aan in je leven. Dit kun je op de volgende manieren doen:

  • Beweeg elke dag minimaal 30 minuten.
  • Volg een gezond en gevarieerd eetpatroon.
  • Stop met roken en matig alcoholgebruik.
  • Ga elke dag rond dezelfde tijd naar bed en houd een slaapdagboek bij.
  • Praat over je problemen.
  • Verminder je schermtijd.

Wanneer je merkt dat bovenstaande adviezen na drie maanden geen effect hebben of als je na deze tijd nog niet de oorzaak weet van je vermoeidheid, is het raadzaam om contact op te nemen met je huisarts.

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous

De grote schoonmaak: je huis lenteklaar
close

Next

Checklist voor het inrichten van je huis