Kruidvat Blog

De overgang: wat zijn de symptomen?

Begint je menstruatie onregelmatig te worden? En heb je last van opvliegers of nachtzweet? Het kan zijn dat je in de overgang zit. Hoewel sommige vrouwen blij zijn om niet meer ongesteld te hoeven worden, zijn de meeste het er wel mee eens dat de overgang geen pretje is. Ontdek hier alles over de overgang en hoe je overgangsklachten kunt behandelen.

  • Wat is de overgang?
  • Overgangsklachten
  • Wanneer begint de overgang?
  • Hoelang duurt de overgang?
  • Het beste middel tegen overgangsklachten

Wat is de overgang?

De overgang is een periode in het leven van een vrouw waarin zij haar vruchtbare fase afsluit. De eierstokken geven geen eicellen meer af en je produceert steeds minder oestrogeen. Je hormoonhuishouding verandert waardoor je last kunt krijgen van overgangsverschijnselen, zoals opvliegers of stemmingswisselingen. De overgang bestaat uit drie fases:

  1. Premenopauze
  2. Menopauze
  3. Postmenopauze

Premenopauze

De premenopauze is de periode voor je laatste menstruatie. In deze fase verandert je lichaam geleidelijk haar hormoonhuishouding, waardoor je niet meer elke maand ongesteld wordt. Je krijgt dus een onregelmatige menstruatiecyclus die vaak gepaard gaat met overgangsklachten.

Menopauze

De menopauze is je allerlaatste menstruatie. Veel mensen gebruiken deze term als synoniem voor de overgang, maar het is een onderdeel ervan. Het vaststellen van de menopauze kan pas achteraf, want deze periode is pas een feit wanneer je minstens twaalf maanden niet ongesteld bent geweest. Word je toch voor die tijd ongesteld, dan zit je nog in de premenopauze.

Postmenopauze

De postmenopauze is de periode na je laatste menstruatie. In deze fase zijn alle eicellen op en word je niet meer ongesteld. Het is wel mogelijk postmenopauzaal bloedverlies (PMB) te krijgen. Dit bloedverlies ontstaat vaak vanuit vaginale droogte. Dit is een overgangsklacht die veel voorkomt.

Overgangsklachten

De overgang verloopt helaas vaak niet probleemloos. Je lichaam verandert en laat dat op verschillende manieren blijken. Een bekend symptoom van de overgang is dat de menstruatie verandert, maar er is meer. We zetten de meest voorkomende overgangsverschijnselen op een rij:

  • Opvliegers
  • Nachtzweet
  • Stemmingswisselingen
  • Vermoeidheid
  • Gewichtstoename
  • Vaginale droogheid
  • Verlaagd libido

Bovenstaande overgangsklachten kunnen ook leiden tot andere problemen. Zo krijgen veel vrouwen last van slaapproblemen door het nachtelijk zweten. Daarnaast voelen vrouwen angst en schaamte tijdens de overgang, wat slecht kan zijn voor hun geestelijke gezondheid.

Wanneer begint de overgang?

Net zoals bij je menstruatie komt de overgang niet voor iedereen op een vast moment. De gemiddelde vrouw krijgt de eerste overgangsverschijnselen wanneer ze tussen de 45 en 60 jaar oud is. Krijg je voor je 40ste te maken met overgangsklachten? Dan spreken we van een vervroegde overgang.

Hoelang duurt de overgang?

De overgang duurt gemiddeld tien jaar lang. Wanneer de overgang voor het eerst begint (premenopauze), duurt het gemiddeld vier jaar voordat je laatste menstruatie is en je officieel in de menopauze zit. In de postmenopauze kun je ook nog overgangsklachten ervaren, zoals opvliegers. Dit kan tot vijf jaar jaar lang duren. De overgangsklachten nemen in de postmenopauze wel geleidelijk af.

Het beste middel tegen overgangsklachten

De overgang is een natuurlijk proces waar je niets tegen kunt doen. Iedere vrouw moet uiteindelijk door de overgang heen en kan deze niet behandelen. Wel is het mogelijk om overgangsklachten te verlichten met natuurlijke middelen, zoals:

  • Zilverkaars
  • Rode klaver
  • Salie
  • Fyto-oestrogeen

Bovenstaande ingrediënten zijn te vinden in tabletten, capsules of druppels voor de overgang. Je kunt de kruiden ook los kopen en er een thee van zetten of door je eten verwerken.

Naast het innemen van plantaardige middelen, zijn er ook een hele hoop dingen die je zelf kunt doen om overgangsverschijnselen te verminderen. Zo is het van belang dat je een gezonde levensstijl hebt. Dit doe je door voldoende vitamines en mineralen te eten en door iedere dag minstens 30 minuten te bewegen.

Een fijne work-out bij overgangsklachten is yoga. Dit komt door de soepele bewegingen die je maakt en omdat je tijdens een yogasessie mediteert, wat voor geestelijke rust zorgt. Tot slot is het belangrijk dat je voldoende slaapt en elke avond rond dezelfde tijd naar bed gaat. Zo zorg je voor een betere nachtrust.

Lijkt helemaal niks voor je te werken? Dan kun je eventueel nog hormonen nemen om van de overgangsklachten af te komen. Deze hormonen zijn medicinaal, waardoor je eerst met je huisarts contact moet opnemen.

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous Article

Huisstofmijt: dit kun je ertegen doen
close

Next Article

De menstruatiecyclus: wat is het precies?