Kruidvat Blog

Hoe ontstaat kramp en wat kan je er tegen doen?

Je kent het wel, je ligt heerlijk te dromen en plotseling schrik je wakker van de pijn. De pijn voelt snijdend en je probeert hier snel vanaf te komen, maar niks lijkt te werken. Het kan zijn dat je last hebt van een krampaanval! Maar wat helpt er tegen kramp? Je ontdekt het hier.

Wat is kramp?

Kramp wordt ook wel spierkramp genoemd. Het is het plotseling samentrekken van vezels in je spieren of een bepaalde spiergroep. Normaal bewegen deze vezels niet tegelijkertijd, maar wisselen ze elkaar af. Bij kramp bewegen de vezels wel tegelijkertijd en ontstaat er een verharding van de spier. En dat kan heel pijnlijk zijn!

In alle spieren van je lichaam kun je last krijgen van kramp. De meest voorkomende plekken waar kramp ontstaat zijn:

  • Kramp in je kuiten
  • Kramp in je benen
  • Kramp in je tenen
  • Kramp in je handen

Je kunt kramp op ieder moment van de dag krijgen, maar sommige mensen hebben voornamelijk ´s nachts last van kramp. We spreken dan van nachtelijke spierkrampen.

Nachtelijke spierkrampen

Nachtelijke spierkrampen ontstaan wanneer je ligt te slapen. De meeste krampaanvallen ontstaan ‘s nachts in je kuiten of bovenbenen. In Nederland heeft ruim 40% van de mensen* weleens last van nachtelijke spierkrampen. Vrouwen hebben hier over het algemeen meer last van dan mannen.

Hoe ontstaat kramp?

Kramp kan meerdere oorzaken hebben. Vaak is het in verband met sporten, maar het kan ook aan een combinatie van factoren liggen. We zetten ze voor je op een rij:

  • Overbelasting
  • Hormonale veranderingen
  • Plotselinge kou
  • Tekort aan voedingsstoffen
  • Vochttekort
  • Slaaptekort
  • Alcohol
  • Medicijnen

Bij een tekort aan voedingsstoffen is er in veel gevallen een tekort aan vitamine D. Bij een vitamine D-tekort doe je er goed aan om elke dag 30 minuten met je gezicht in de zon te zitten. Een magnesiumtekort kan ook een oorzaak zijn van spierkramp. Magnesium speelt een rol bij de botaanmaak en het behoud van soepele spieren. Een voedingssupplement kan helpen naast een gezonde gevarieerde voeding. Probeer bijvoorbeeld Lucovitaal Magnesium Citraat 400mg Tabletten. Deze tabletten bevatten citraat, de best opneembare vorm van magnesium.

Wat te doen tegen kramp?

Wanneer je last krijgt van plotselinge spierkramp, doet het soms erg veel pijn en wil je hier het liefst zo snel mogelijk vanaf! Wij hebben 6 tips voor je verzameld, zodat je zonder pijn weer verder kan:

  1. Rekken: rek voorzichtig de spier uit waarin je kramp hebt. Doe dit met je vingers of leun ergens tegen aan.
  2. Masseren: masseren of kneden ontspant de spier, waardoor verharding verdwijnt.
  3. Span de tegenhanger: forceer ontspanning in de kramp door de tegenhangende spier aan te spannen.
  4. Wandel: door te wandelen rek je de spieren op en wordt de doorbloeding gestimuleerd.
  5. Warmte: neem een douche of bad, of pak een kruik om de pijn te verlichten.
  6. Drink water: kramp kan ontstaan door vochttekort. Hydrateer jezelf goed.

Met bovenstaande tips ben je in een mum van tijd van je kramp af. Zorg er daarnaast voor dat je gezond en gevarieerd eet, zodat je voldoende voedingsstoffen en vitaminen binnenkrijgt.

* bron: https://www.mylan.nl/nl-nl/therapeutische-gebieden/nachtelijke-spierkramp

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous Article

Beginnende keelpijn: hoe voorkom je erger?
close

Next Article

Last van rugpijn? Dit kun je doen