Kruidvat Blog

Tips om te stoppen met roken

Stoppen met roken is erg lastig, maar met een paar goede tips is het niet onmogelijk. Het vergt wat voorbereiding en zelfdiscipline, maar wanhoop niet. De stap naar een gezondere levensstijl is binnen handbereik! Weersta de verleiding van een sigaret door je aan de onderstaande tips te houden.

Tip 1: noteer de redenen om te stoppen met roken

Waarom wil je stoppen met roken? Heb je een kinderwens of heeft de dokter je geadviseerd om te stoppen? Wat je persoonlijke redenen ook mogen zijn, noteer deze op een briefje en hang deze in het zicht op. Wanneer je in de verleiding komt, herinnert het briefje je eraan waar je het voor doet.

Tip 2: kies een stopdatum

Door een stopdatum voor jezelf te bepalen, kun je je beter voorbereiden op het stoppen met roken. Zo kun je je van tevoren inlezen en alle asbakken en aanstekers in huis wegdoen. Kies daarbij voor een periode waarin je bijvoorbeeld minder stress op werk ervaart. Dit zorgt ervoor dat je minder snel in de verleiding komt.

Tip 3: zoek afleiding

Tijdens je proces om te stoppen met roken, smacht je waarschijnlijk regelmatig naar een sigaret. Op deze momenten is het van belang om jezelf af te leiden, zodat je geen terugval krijgt. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een wandeling, het spelen van een spelletje of het eten van een stuk fruit.

Tip 4: kies passende hulpmiddelen

Er zijn verschillende hulpmiddelen die je helpen bij het stoppen met roken, zoals zuigtabletten of nicotinepleisters. Deze hulpmiddelen bevatten een lage hoeveelheid nicotine, waardoor je de verslaving gecontroleerd afbouwt. Dit werkt voor sommige mensen beter dan wanneer ze direct stoppen. Gun jezelf de tijd om verschillende hulpmiddelen te testen.

Tip 5: stop niet alleen met roken

Stoppen met roken gaat makkelijker als je samen met iemand stopt. Dit kan je partner, je collega of een vriend zijn. Je kunt elkaar namelijk motiveren, steunen en te hulp schieten als de ander zin heeft om te roken.

Tip 6: neem je proces in kaart

Heb je het idee dat je geen vooruitgang boekt? Dan kan een app je helpen! In deze apps zie je namelijk hoelang je bent gestopt met roken, hoeveel geld je hebt bespaart, hoeveel sigaretten je hebt laten liggen en hoe je gezondheid vooruit is gegaan. Bekijk hier de beste apps om te stoppen met roken.

Tip 7: durf om hulp te vragen

Praten over het stoppen met roken met de mensen in je omgeving werkt stimulerend. Je naasten hebben het beste met je voor en willen je ook graag steunen. Soms is er meer nodig dan alleen praten met je omgeving, zoals professionele begeleiding van je huisarts of een ggz-medewerker. Schaam je hier niet voor en durf om hulp te vragen, zodat je je doel haalt.

Een duwtje in de rug

Als je wilt stoppen met roken moet je jezelf een duwtje in de rug geven. Een goede voorbereiding zorgt ervoor dat het proces makkelijker verloopt, omdat je dan minder valkuilen hebt. Schrijf daarbij de redenen van stoppen op en gebruik dit als mantra. Praat ook met de mensen om je heen, zij willen je graag steunen. Tot slot kun je ook hulp inschakelen van je huisarts of een andere zorgmedewerker. Zij kunnen je helpen om een stappenplan op te stellen.

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous

Kriebelhoest of vastzittende hoest: dit is he...
close

Next

Collageen: wat is het en waar is het goed voo...