Kruidvat Blog

Stress: wat doe je ertegen?

Iedereen ervaart weleens momenten van stress in zijn of haar leven. Vaak gaan die momenten vanzelf weer voorbij, en verdwijnt het stressgevoel. Stress kan ook langer aanhouden, waardoor je last krijgt van lichamelijke klachten. Ben jij benieuwd wat je kan doen tegen stress? Ontdek hier de verschillende soorten, de oorzaken en hoe je kunt ontspannen bij stress.

Wat is stress?

Stress is een gevoel van spanning, dat je zowel positief als negatief kan ervaren. We noemen dit gezonde stress of ongezonde stress. Gezonde stress ervaar je bijvoorbeeld voordat je een examen gaat maken of een presentatie moet geven. Je ademhaling en hartslag versnellen en je bloeddruk gaat omhoog. Dit zorgt ervoor dat je scherper bent en sneller handelt. Als de stressvolle situatie voorbij is, kom je weer tot rust. Gezonde spanning is dus best handig.

Als het stressgevoel niet ophoudt kan er sprake zijn van langdurige stress. Langdurige stress is ongezonde stress. Als de spanning te hoog wordt, kun je last krijgen van stressklachten en overspannen raken. Je gaat minder goed functioneren en raakt uit balans.

Symptomen van stress

Stress uit zich in verschillende symptomen. Er zijn drie verschillende soorten stress: emotionele stress, mentale stress en fysieke stress. We zetten de stresssymptomen voor je op een rij:

  1. Emotionele stress:
    1. Angst
    2. Frustratie
    3. Prikkelbaarheid
  2. Mentale stress:
    1. Piekeren
    2. Concentratieproblemen
    3. Vergeetachtigheid
  3. Fysieke stress:
    1. Versnelde ademhaling en/of hartslag
    2. Overmatig zweten
    3. Verhoogde bloeddruk
    4. Hoofdpijn en/of duizelingen

Oorzaken van stress

Stress kan een of meerdere oorzaken hebben. Vaak wordt stress veroorzaakt door een opeenstapeling van verplichtingen, het ervaren van een nare gebeurtenis of door lichamelijk ziek te zijn. We zetten een aantal mogelijke oorzaken voor je op een rij:

  • Werkstress
  • Hoge verwachtingen
  • Relatieproblemen
  • Huiselijk geweld
  • De dood van een naaste

Weinig steun ontvangen

Gevolgen van stress

Langdurige stress brengt vervelende gevolgen met zich mee. Deze gevolgen zijn zowel psychisch als lichamelijk van aard. Je kunt dus flink ziek worden als je stress hebt. Dit zijn mogelijke gevolgen van stress:

  • Psychische gevolgen:
    • Chronische stress
    • Angststoornissen
    • Burn-out
    • Depressie
  • Lichamelijke klachten:
    • Verzwakt immuunsysteem
    • Verminderd functioneren van je brein
    • Slaapproblemen
    • Maagklachten

Omgaan met stress

Ongezonde stress is niet goed voor je. Je voelt je opgejaagd, hebt weinig tijd voor ontspanning en misschien zelfs wel minder tijd om goed voor jezelf te zorgen. Tijd om daar iets aan te doen! Met deze 6 tips verander jij je levensstijl:

Tip 1: Bouw elke dag een rustmomentje in

Na een drukke dag op het werk is het belangrijk ’s avond tijd in te plannen om te ontspannen. Balans is heel belangrijk. Heb je een paar drukke weken op je werk of een stressvolle periode door bijvoorbeeld een verhuizing? Neem daarna voldoende tijd om weer tot rust te komen en neem bijvoorbeeld een weekje of lang weekend vrijaf om er even tussenuit te gaan.

Tip 2: Zorg voor een goed slaapritme

Probeer elke dag rond dezelfde tijd naar bed te gaan en rond dezelfde tijd op te staan. Je lichaam weet dan waar het aan toe is. Daarbij ben je scherper en kun je meer aan als je uitgerust aan de dag begint.

Tip 3: Maak ruimte in je agenda

Soms is het goed om ruimte in te plannen om even helemaal niets te doen. Wees daarom niet bang om te zeggen dat je een keer niet kan, ook al heb je niks in je agenda staan. Me time is ook heel belangrijk.

Tip 4: Heb positieve mensen om je heen

Kijk eens kritisch naar je relaties. Misschien is het tijd om elkaar wat minder te zien en duidelijk je grenzen aan te geven. Van energieke mensen om je heen die je een positief gevoel geven, word je veel blijer.

Tip 5: Ruim op en maak schoon

Een opgeruimd huis en een opgeruimde werkplek geven rust. Weet je niet waar je moet beginnen? Ruim dan iedere dag iets op. Zo creëer je stap voor stap meer rust in je omgeving.

Tip 6: Leg ’s avonds je smartphone en tablet even weg

Neem even echt de tijd voor elkaar of lees een goed boek. Het blauwe licht van het scherm is niet goed voor je slaap en door de berichtjes van mensen blijf je vaak in je drukke leven hangen. Breng daarom rust in je hoofd en kom geestelijk weer in balans.

Zorg voor ontspanning

Stress zorgt soms voor lichamelijke en psychische klachten. Om stressklachten aan te kunnen pakken, is het van belang om routine in je leven te creëren en je grenzen te bewaken. Als je hier moeite mee hebt, kan de huisarts een plan voor je opstellen.

Merk jij dat de spanning niet afzakt en je last blijft houden van stressklachten? Neem dan contact op met je huisarts.

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous Article

Collageen: wat is het en waar is het goed voo...
close

Next Article

Sportblessures: wat te doen bij een blessure?