Kruidvat Blog

Overspannen: hoe herken je de symptomen?

Door de drukke dagelijkse sleur en alle verplichtingen die daarbij komen kijken, heb je tegenwoordig vaak veel aan je hoofd. Wanneer de spanningen opbouwen, kan je een gevoel van stress ervaren. Als je hier niet goed mee omgaat kun je overspannen raken. Ontdek hier de symptomen van overspannenheid en wat je er zelf tegen kunt doen.

Wanneer ben je overspannen?

Je bent overspannen wanneer je overbelast bent door meerdere dingen die zich op hetzelfde moment afspelen in je leven. Voorbeelden van mogelijke oorzaken van overspannenheid zijn de hoge druk op het werk of vervelende gebeurtenissen die zich in je privéleven voordoen.

Overspannenheid staat niet per se gelijk aan negativiteit. Zo kunnen positieve veranderingen in je leven ook voor overspanning zorgen. Denk maar eens aan een verhuizing, het krijgen van een baby of het beginnen met een nieuwe baan.

Symptomen van overspannenheid

Overspannenheid uit zich in verschillende symptomen. Dit kunnen zowel psychische als lichamelijke klachten zijn. We spreken van overspannenheid wanneer je minimaal drie van onderstaande klachten ervaart:

  • Vermoeidheid
  • Prikkelbaarheid
  • Huilbuien
  • Concentratieproblemen
  • Vergeetachtigheid
  • Hoofdpijn
  • Hartkloppingen
  • Duizeligheid
  • Maagklachten

De symptomen van overspannenheid komen overeen met andere aandoeningen, zoals een burn-out of depressiviteit. Toch zijn er een aantal verschillen tussen de drie. Maar hoe weet je zeker met welke jij te maken hebt?

Ben je overspannen of heb je een burn-out?

Er zit een dunne scheidslijn tussen het overspannen zijn en het hebben van een burn-out. Dit is omdat een burn-out vaak een gevolg is van overspannen zijn. Het ervaren van een burn-out heeft een grotere impact op je lichaam en geest. Je voelt je bijvoorbeeld zeer uitgeput. We spreken van een burn-out als de klachten langer dan zes maanden aanhouden

Ben je depressief of overspannen?

Alhoewel er een verband bestaat tussen overspannenheid en depressiviteit, zijn de twee toch verschillend van elkaar. Bij overspannenheid heb je teveel hooi op je vork genomen of wordt er teveel van je verwacht. Dit opgejaagde gevoel gaat over nadat je een periode van rust hebt genomen. Bij depressiviteit ervaar je een sterk gevoel van somberheid dat voor minimaal twee weken aanhoudt. Het nemen van rust is niet voldoende om er vanaf te komen. Ontdek meer over depressiviteit in Wat is een depressie en hoe herken je het? .

Wat te doen bij overspannenheid?

Het behandelen van overspannenheid verloopt in drie fases. Deze fases zijn een stappenplan voor het herstelproces. We lichten de fases voor je uit:

  1. Begrijpen en accepteren
  2. Oorzaken en oplossingen bedenken
  3. Oplossingen uitvoeren

Pas als je begrijpt en accepteert dat je overspannen bent, kun je actie ondernemen om te herstellen. Tijdens de eerste fase breng je in kaart welke activiteiten je (gedeeltelijk) blijft uitvoeren en met welke je het beste kunt stoppen. Sommige mensen stoppen bijvoorbeeld tijdelijk met hun werk en anderen verminderen hun uren. Dit hoef je niet alleen te doen, maar kan onder begeleiding van je huisarts, een ggz-medewerker of bedrijfsarts.

In de tweede fase moet je de problemen die voor alle spanning zorgen op een rij zetten. Hoe kun je omgaan met deze spanning en welke oplossingen passen hier het beste bij? Door dit voor jezelf in kaart te brengen, kun je gericht aan de slag gaan met het aanpakken van oplossingen.

De laatste fase staat in het teken van het uitvoeren van de bedachte oplossingen. Naast het minimaliseren van de problemen, leer je tegelijkertijd ook beter om te gaan met spanning. De problemen worden sneller inzichtelijk, waardoor je anders handelt op de spanning. Je leert jezelf een stap voor te zijn.

Hoelang duurt overspannenheid?

Hoelang overspannenheid duurt hangt af van de situatie en van de persoon. In de meeste gevallen duurt het herstelproces circa elf weken. De totale periode van overspannen zijn is langer, omdat je vaak pas na een aantal weken of zelfs maanden ontdekt dat je overspannen bent. Het is van belang om je herstelproces serieus te nemen en daar actief mee om te gaan. Zo voorkom je dat je opnieuw overspannen raakt.

Breng rust in je leven

Je raakt sneller overspannen dan je denkt. Voor je het weet is je takenlijst weer vol en wordt er van alles van je verwacht. Breng de rust weer terug in je leven door open te communiceren naar de mensen om je heen en bewaak hierin je grenzen. Op deze manier houd je grip op je leven en ervaar je meer rust.

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous Article

Yoga: lekker even een moment voor jezelf
close

Next Article

Huisstofmijt: dit kun je ertegen doen