Kruidvat Blog

Collageen: wat is het en waar is het goed voor?

Collagenen zijn lichaamseigen stoffen die onder andere goed zijn voor de stevigheid van je huid en botten. Naarmate je ouder wordt, maakt je lichaam steeds minder collageen aan. Daarom moet je ervoor zorgen dat je het via je voeding binnenkrijgt. Ontdek hier welke soorten collageen er zijn en wat je moet eten om het binnen te krijgen.

Wat is collageen?

Collageen is een eiwit dat zorgt voor de samenhang, elasticiteit en het herstel van je bindweefsels. Het fungeert als een soort lijm en zorgt voor stevigheid van je huid, botten, spieren, gewrichten, nagels en haren.

Vanaf je 25e levensjaar neemt de aanmaak van collageen in je lichaam af. Vanaf je 50e levensjaar maakt je lichaam deze stof zelfs helemaal niet meer aan. Hierdoor worden onder andere rimpels zichtbaar en verliezen gewrichten hun soepelheid. Collageen vormt dus een belangrijke rol voor je algehele gezondheid.

Waar zit collageen in?

Collageen kun je terugvinden in je dagelijkse voeding. Hierdoor is het vrij gemakkelijk om het tot je te nemen. Deze stof kan gemaakt worden uit zowel dierlijke als plantaardige producten. Voorbeelden van zulke producten zijn:

  • Vis
  • Vlees
  • Rood fruit en groente
  • Zwavelrijk eten
  • Kaas
  • Noten

Naast de bovenstaande producten is het ook mogelijk om collageen tot je te nemen via voedingssupplementen, bijvoorbeeld met onze Kruidvat Collageen 1000mg Tabletten. Dit wordt meestal aangeraden wanneer de aanmaak in je lichaam minimaliseert of wanneer je last hebt van bijvoorbeeld sportblessures of ontstekingen. We zetten de belangrijkste supplementen voor je op een rij:

  • Viscollageen
  • Rundercollageen
  • Marine collageen
  • Plantaardige collageen
  • Zeecollageen

Verschillende collageentypes

Er zijn in totaal veertien verschillende collageentypes te vinden, waarvan er drie het belangrijkst zijn voor je algehele gezondheid. Ieder type collageen draagt bij aan een specifiek deel van je lichaam. We lichten ze voor je toe:

  • Collageen type 1: huid, botten, gewrichtsbanden, kraakbeen, bindweefsel, pezen, bloedvaten, haar en nagels.
  • Collageen type 2: gewrichten, tussenwervelschijven, strottenhoofd, luchtpijp, neus en ribben.
  • Collageen type 3: huid, wondherstel, weefsels en bloedvaten.

Type 1 collageen is het belangrijkste van allemaal, omdat het circa 90% van al het collageen in je lichaam omvat. De behoefte aan dit type collageen is daardoor ook het grootst. Collageen type 2 komt het minst voor in je lichaam en wordt gewonnen uit kippenborstbeen. Hierdoor is het voor veel vegetariërs niet mogelijk om een supplement in te nemen wat de toevoer van collageen type 2 bevordert.

Niet ieder collageenhoudend product bevat alle types collageen. Zo zit er in viscollageen voornamelijk collageen type 1 en bevat rundercollageen type 1 en 3.

Aan de slag met gezond eten

Zoals je hierboven gelezen hebt, kunnen verschillende soorten voeding bijdragen aan de collageenproductie in je lichaam. Dit is van belang omdat je bij een tekort aan collageen last kunt krijgen van een slappe huid of stijve gewrichten. Zorg er daarom voor dat je gezond en gevarieerd eet en neem bij lichamelijk klachten een voedingssupplement naast je gewone eetpatroon.

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous Article

Tips om te stoppen met roken
close

Next Article

Stress: wat doe je ertegen?