Vijf minuten yoga voor een energieboost

yoga

Vol energie met deze yoga work-out

Neem elke ochtend vijf minuten tijd voor jezelf en begin je dag vol energie met deze simpele yogaoefeningen. Naast een snelle energieboost geeft deze serie oefeningen je een heldere geest en gevoel van rust. Met slechts vijf minuutjes verander je je hele dag. Wordt dit jouw dagelijkse yogaroutine?

yoga halve maan

Yogahouding 1: lunge
Plaats je handen stevig op je mat, spreid je vingers voor een goede grip en stap naar achteren met je rechterbeen. Span je buikspieren aan en zorg ervoor dat je rechterbeen sterk staat.

Yogahouding 2: opwaartse hond
Laat je knieën zakken tot de vloer en maak een vloeiende beweging naar de opwaartse hond. Maak je rug hol, je ribbenkast breed, hou je armen dicht langs je ribben met je schouders naar beneden en weg van je oren. Adem! Deze houding opent de energiecentra in je lichaam en vermindert spanning en vermoeidheid.

Yogahouding 3: neerwaartse hond
Breng je heupen naar boven en breng je borstkas naar je knieën. Druk je hielen naar de grond en kijk naar je tenen. Hou vijf ademhalingen vast. Ontspan je nek en houd je buikspieren aangespannen. Dit is een van de meest rustgevende houdingen. Hiermee open en verleng je de rug. De neerwaartse hond heeft een kalmerend effect op je geest.

Yogahouding 4: halvemaanhouding, rechterzijde
Breng je rechterbeen naar voren en stap in een hoge lunge. Op een diepe inademing breng je je armen omhoog, hou je schouders ontspannen en laag. Hou buik en ribben ingetrokken. Zorg ervoor dat de rechterknie in een hoek van 90º staat boven je enkel en je uitgestrekte linkerbeen sterk en gelift staat. Hou vast gedurende vijf ademhalingen.

Yogahouding 5: stoelhouding
Adem in en til je armen boven je hoofd. Adem uit en buig je knieën alsof je op een stoel gaat zitten. Probeer je dijen parallel met de grond te krijgen, hou je gewicht in je hielen. Trek je schouderbladen naar beneden en de rug in. De armen zijn gelift en roteren naar buiten via je duimen met handpalmen naar elkaar toe. Kantel je staartbeentje naar binnen voor een ontspannen ruggengraat. Hou je ademhaling rustig en regelmatig terwijl je naar voren kijkt. Hou vast gedurende vijf ademhalingen. Adem in, strek je benen en laat je armen zakken naar de berghouding.
Deze krachtige houding versterkt je benen, opent je schouders en borstkas en genereert warmte door je lichaam. Je voelt de energie groeien met iedere ademhaling.

Deze makkelijke yogaroutine is de ideale manier om je dag goed te beginnen of als tussendoortje wanneer je een extra dosis energie kunt gebruiken.

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer