Een gezonde spijsvertering en stoelgang

gezonde-spijsvertering-header

Voorkom verstopping en andere problemen met de stoelgang

Eten en drinken. We doen het elke dag. Het is onze brandstof. Je auto heeft benzine of diesel nodig om te kunnen rijden. Je lichaam heeft voedsel nodig om te kunnen functioneren. Je lichaam verwerkt het voedsel en haalt hier de nodige voedingsstoffen uit. De stoffen waar je lichaam niks mee doet, verlaten je lichaam als ontlasting. Maar hoe hou je je stoelgang en spijsvertering gezond?

Bekijk ook: Wat heeft je buik te maken met je weerstand.

Hoe werkt je spijsvertering?

Spijzen is een ander woord voor eten. Spijsvertering betekent dus letterlijk het verteren van voedsel. Bij dit ingewikkelde proces wordt voedsel in kleine deeltjes afgebroken. Je lichaam neemt de voedingsstoffen op die je energie en de nodige bouwstoffen geven. Hiermee hou je je lichaam gezond, herstel je na een griepje en kunnen kinderen groeien.

Een gezonde levensstijl is belangrijk, ook voor je spijsvertering. Gevarieerd eten, voldoende bewegen, niet roken en stress vermijden, dragen bij aan een gezonde spijsvertering. Problemen met je spijsvertering? Zowel over- als ondergewicht kunnen spijsverteringsklachten veroorzaken. Zo speelt overgewicht bijvoorbeeld een rol bij het ontstaan van brandend maagzuur.
Kruidvat Maagtabletten ondersteunen de normale zuurgraad in de maag. Deze tabletten bevatten calcium dat bijdraagt aan een normale werking van de spijsverteringsenzymen.
Heb je last van een opgeblazen gevoel? Gebruik dan Kruidvat Opgeblazen Gevoel Tabletten met calcium en hoogwaardige kruidenextracten zoals venkel dat de spijsvertering en eetlust bevordert.

Problemen met je stoelgang

Bij een gezonde spijsvertering verlaten de afvalstoffen je lichaam via de ontlasting. Een goede stoelgang is daarom belangrijk. Met gezond toiletgedrag verminder en voorkom je problemen.

Gezond toiletgedrag is:

  • Bij aandrang direct naar het toilet gaan. Stel je toiletbezoek vaak uit? Je ontlasting blijft dan langer in je darmen en wordt droog en hard. Dit kan verstopping veroorzaken.
  • Last van een moeilijke stoelgang? Ga direct na elke maaltijd naar het toilet. Je darmen zijn dan beweeglijker. Neem de tijd en ga bijvoorbeeld even ontspannen zitten lezen of check je social media.
  • Een goede houding. Doe je knieën iets omhoog en buig licht voorover. Je darmen kunnen zich zo makkelijker legen.
  • Pers niet te hard. Dit kan pijnlijke aambeien veroorzaken.

Problemen met de stoelgang zijn erg vervelend. De meest voorkomende problemen zijn diarree en verstopping. Bij diarree verliest je lichaam kostbare voedingsstoffen en vocht. Bij verstopping blijven de afvalstoffen in je darmen.

gezonde-spijsvertering-hardlopen

Wat zijn de oorzaken van een verstopping?

Bij een verstopping blijft de ontlasting in je darmen zitten. Je stoelgang is pijnlijk en je hebt last van je maag en darmen.

Een verstopping kan verschillende oorzaken hebben:

  • Te weinig drinken
  • Te weinig bewegen
  • Medicijngebruik
  • Vezelarme voeding
  • Voedselintolerantie
  • Prikkelbare Darm Syndroom
  • Verkeerd gebruik van je bekkenbodemspieren

Heb je ook vaak last van verstopping tijdens je vakantie? Onbewust gaan veel mensen toch minder graag naar een vreemd toilet. De kans op een verstopping is dan groter. Ook zijn een ander ritme en andere voeding van invloed op je stoelgang.

Zo voorkom je een verstopping

Een verstopping is vervelend en pijnlijk. Daar zit je zeker niet op te wachten.

Daarom hier zes tips om een verstopping te voorkomen:

  • 1. Eet voldoende vezels. Volkorenproducten, fruit, groente en peulvruchten zijn vezelrijk. Je kunt je voeding eventueel aanvullen met bijvoorbeeld Kruidvat Psylliumvezels.
  • 2. Probeer minimaal 1,5 liter water per dag te drinken. Vind je gewoon water saai? Doe dan een partje citroen of een takje munt in je water.
  • 3. Beweeg voldoende. Ga gezellig met je collega’s een lunchwandeling maken en loop na je werk een extra lang rondje met je hond.
  • 4. Begin de dag met ontbijt. Zo start je je lichaam en je stoelgang op.
  • 5. Hoge nood? Dan ben je eigenlijk al te laat. Ga naar het toilet zodra je aandrang voelt en stel het toiletbezoek niet uit.
  • 6. Gebruik eventueel probiotica zoals Kruidvat Wei en Melkzuur. Deze nuttige (goede) darmbacteriën kunnen een positieve invloed op je stoelgang hebben. Kruidvat Wei en Melkzuur kun je bijvoorbeeld mengen met je yoghurt.

Wil jij je een gezonde stoelgang ondersteunen? Probeer dan eens Kruidvat Stoelgangkruiden. De tabletten bevatten 6 kruiden die de natuurlijke stoelgang bevorderen en darmwerking ondersteunen.

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer