BLOG Kruidvat

Visolie: alles wat je moet weten

Leestijd: 2 minuten
Geplaatst op: 08/11/2022

Visolie: alles wat je moet weten

Visolie, je hoort er steeds meer over. Maar wat is het eigenlijk? En waar is het goed voor? Wij hebben dit voor je uitgezocht en beantwoorden hier al je vragen.

Wat is visolie?

Visolie komt voor in verschillende vissoorten en schaal- en schelpdieren. Het bevat zogenaamde omga-3 vetzuren: eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). Deze vetzuren hebben verschillende functies in het lichaam.

Waar wordt visolie van gemaakt?

Visolie wordt uit de weefsels van vis gehaald. Hiervoor worden vette vissoorten gebruikt. Deze vissen hebben niet van nature de omega 3-vetzuren EPA en DHA in zich, maar krijgen deze binnen door de algen die ze eten. Deze algen worden opgegeten door vissen, schaal- en schelpdieren.

Waar zit EPA en DHA in?

Zowel EPA als DHA zitten vooral in vette vissoorten zoals haring, makreel, forel en zalm. Ook in witte vis zitten deze visvetzuren, maar minder dan in de vette vissoorten. Verder zit het een beetje in eieren en bepaalde vleessoorten.

Wat zit er in visolie?

De omega 3-vetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA) zijn belangrijk voor je lichaam, maar je lichaam kan ze zelf niet zo goed aanmaken. Je moet ze dus via je voeding binnenkrijgen.

Waar is visolie goed voor?

De omega 3-vetzuren EPA en DHA hebben verschillende functies in je lichaam.

Je hart- en bloedvaten

Zowel EPA als DHA leveren, bij een dagelijkse inname van 250 mg per dag, een positieve bijdrage aan de normale werking van je hart en helpen een normale bloeddruk in stand te houden. Ook dragen de vetzuren bij aan het behoud van een normaal vetgehalte in het bloed (bij inname van minimaal 2 gram EPA en DHA).

Je hersenen

Een dagelijkse inname van minimaal 250 mg DHA, draagt bij tot de instandhouding van de normale hersenfunctie en is dan ook een belangrijke bouwsteen voor je hersenen. Ook is DHA goed voor je gezichtsvermogen.

Hoeveel visolie mag je per dag?

De Gezondheidsraad adviseert om één keer per week vette vis te eten. Als je gezond en gevarieerd eet, krijg je de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 200 milligram omega 3-vetzuren binnen.

Als je geen vis wilt of kunt eten, kun je een voedingssupplement met visolie nemen. Hieronder een aantal producten:

Eet één keer per week vette vis

In vette vissoorten zitten de belangrijke omega 3-vetzuren EPA en DHA. Je lichaam heeft deze visvetzuren nodig voor een goede werking van je hersenen, hart- en bloedvaten en hormoonhuishouding. De Gezondheidsraad adviseert daarom om één keer per week zalm, makreel of haring te eten. Lukt dit niet, dan kun je een voedingssupplement met visolie nemen.

Kruidvat Omega 3 Capsules

In Kruidvat Omega 3 Capsules zitten de omega-3 vetzuren EPA en DHA. EPA en DHA hebben een gunstige invloed op het hart (bij een inname van 250 mg). DHA is goed voor de hersenen (bij een dagelijkse inname van 250 mg).

Davitamon Omega 3 Visolie Capsules

Deze capsules zijn hooggedoseerd en bevatten naast de natuurlijke omega-3 visolie ook vitamine E. Het omega-3 vetzuur DHA is goed voor de hersenfunctie en het gezichtsvermogen (bij een dagelijkse inname van 250 mg).

Lucovitaal Omega 3 Super Visolie

Lucovitaal Omega 3 Super Visolie bevat een mix van omega-3 en omega-6 vetzuren. Lucovitaal Omega 3-6 Super Visolie draagt bij tot een normale werking van het hart en tot de instandhouding van een normaal gezichtsvermogen en een normale hersenfunctie (bij een inname van 250 mg EPA en DHA). 

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous

Muggenbult: zo verlicht je de jeuk
close

Next

Prostaat in conditie houden? Zo die je dat!