BLOG Kruidvat

Tips om je maag en darmen snel tot rust te laten komen

Read time: 3 minutes
Posted on: 29/04/2022

Opgeblazen gevoel of maagpijn? Zo kom je ervan af!

Je kent het vast wel. Je hebt net lekker gegeten en dan merk je het al: je maag doet opeens pijn voelt opgeblazen en je hebt krampen in je maag en darmen. Niet fijn! Met deze tips komen je maag en darmen snel tot rust.

Opgeblazen gevoel en maagpijn

Een vol gevoel, pijn in je maag, misselijkheid en krampen in je darmen, je kunt je er behoorlijk vervelend door voelen. Soms weet je direct waar deze narigheid vandaag komt, je hebt te snel of juist heel uitgebreid en veel te veel gegeten. Maar vaak is het gissen naar de oorzaak. Het kan komen doordat je erg gespannen bent. Wist je dat je hersenen en je darmen een directe connectie met elkaar hebben? Hierdoor kun je geestelijke spanning voelen in je darmen. Ook alcohol, cafeïne en medicijnen kunnen de darmen prikkelen. 

Maag- en darmklachten beïnvloeden je dagelijks leven

Meestal is het niet duidelijk waardoor maag- en darmklachten komen. Het kan zijn dat het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) de oorzaak is. Dit wordt gekenmerkt door maag- en/of darmklachten en een vol of opgeblazen gevoel. De klachten verschillen per persoon, maar hebben vaak veel impact op je dag. Je voelt je ongemakkelijk en niet fit. Het liefst blijf je thuis op de bank of in bed liggen. Omdat er geen duidelijke fysieke oorzaak gevonden wordt, is er ook geen eenduidige oplossing. Soms merk je dat je klachten verergeren na het eten van sommige voedingsmiddelen en soms lijkt het gewoon te komen en te gaan. Door goed op je voeding en je manier van eten te letten, kun je de klachten gelukkig verminderen.

Tips om maag- of darmklachten te verminderen

Als je regelmatig maag- of darmklachten hebt, is het belangrijk om goed te letten op wat je eet én hoe je eet. Vergeet ook niet te bewegen.

  • Eet regelmatig op vaste tijden en sla geen maaltijden over.
  • Eet lekker rustig. Probeer wat langer te kauwen dan je normaal gesproken doet.
  • Leg je smartphone weg en zet de televisie uit. Neem de tijd om even rustig aan tafel te eten en de dag met elkaar door te spreken. Zo heb je meteen wat quality time met elkaar!
  • Kies voor gezonde tussendoortjes met veel vezels. Groente en fruit zijn altijd een goede keuze. Ook een volkorencracker met humus en wat plakjes tomaat of wortel is een lekkere en gezonde snack.
  • Wees actief! Probeer iedere dag minimaal een half uur te bewegen. Dat hoeft niet intensief sporten te zijn. Een wandeling of een stukje fietsen is ook prima!

3 x effectief bij maag- of darmklachten

  1. Blijven je klachten aanhouden? Probeer dan eens Iberogast druppels*. Dit geneesmiddel brengt met de unieke combinatie van negen geneeskrachtige kruiden de maag-darmpassage tot rust. Het zorgt ervoor dat het transport van voedsel en dranken door je maag en darmen normaliseert. Iberogast verlicht effectief maag- en darmkrampen, een vol gevoel, maagpijn en misselijkheid.
  2. Als je een opgeblazen gevoel of last hebt van winderigheid hebt kun je ook kiezen voor Rennie Deflatine*. Dit geneesmiddel is speciaal ontwikkeld om gasvorming in maag en darmen tegen te gaan en verlicht hierdoor snel en effectief een opgeblazen gevoel of winderigheid.
  3. A.Vogel Boldocynara tabletten** kun je gebruiken bij een opgeblazen gevoel, winderigheid, brandend maagzuur en misselijkheid.

* Dit is een geneesmiddel, lees voor het gebruik de bijsluiter. Als de symptomen na 2 weken niet geheel zijn verdwenen of als ze verergeren dient een arts geraadpleegd te worden.

** Dit is een traditioneel Kruidengeneesmiddel. De toepassing is uitsluitend gebaseerd op reeds lang bestand gebruik. Lees voor gebruik de bijsluiter.

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous

Werkt duct tape echt bij wratten?
close

Next

De 5 belangrijkste oorzaken van zere voeten