Kruidvat Blog

Sportblessures: wat te doen bij een blessure?

Een blessure is een letsel aan je lichaam ontstaan door sport. We spreken daarom ook wel over sportblessures. Wanneer je hier niet goed mee omgaat kan herstel weken, maanden of zelfs jaren duren. Ontdek hier de verschillende oorzaken en gevolgen van blessures en hoe je ze voorkomt.

Wat is een blessure?

Een blessure is vaak het gevolg van overbelasting, een verkeerde beweging of het gebruik van verkeerde materialen, denk aan:

  • Een spier rekt te ver uit
  • Een spier of pees scheurt
  • Een gewricht kantelt
  • Een bot breekt

We maken onderscheid tussen twee verschillende soorten blessures: acute blessures en chronische blessures. Acute blessures ontstaan plotseling, bijvoorbeeld door een verkeerde beweging, als je valt of als er iemand tegen je aanbotst. Hierdoor ontstaat er een kneuzing, zwelling, breuk, verstuiking of scheuring.

Chronische blessures ontstaan geleidelijk en bouwen zich op. De sport of beweging wordt te vaak en/of verkeerd uitgevoerd, waardoor je spieren en pezen overbelast raken. Een voorbeeld van een chronische blessure is de tennisarm.

Sportblessures kunnen ook ontstaan door interne factoren, zoals je lichaamsbouw, je houding, je leeftijd of door ziekte. Tot slot kunnen omstandigheden als het weer of slechte ondergronden ervoor zorgen dat je last krijgt van blessures.

Meest voorkomende blessures

Bij sommige sporten is het risico op het krijgen van een blessure groter dan bij andere. De sporten waarvoor dit geldt zijn hardlopen, voetbal, vechtsporten en hockey. Vaak ligt dit aan een combinatie van oorzaken, zoals het rennen op een onstabiele ondergrond zoals gras in combinatie met het maken van een verkeerde beweging. De meest voorkomende sportblessures zijn:

  • Tennisarm
  • Zweepslag
  • Verstuikte enkel
  • Knieblessure
  • Liesblessure

Gelukkig zijn er ook zat sporten waarbij het risico op sportblessures minder groot is. Deze gezonde sporten zijn daarnaast ook goed voor je spieropbouw, vetverbranding, hart en hersenen.

Gevolgen van blessures

Rust tussen het sporten helpt je lichaam te herstellen, waardoor de meeste sportblessures vanzelf genezen. Wanneer je niet voldoende herstelt van blessures, kan dat ernstige gevolgen hebben voor je lichaam. Zo kunnen beschadigingen blijvend worden, waardoor ziekenhuisopname nodig is of je de sport niet meer kunt beoefenen. Blijvende blessures kunnen zelfs leiden tot (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid.

Hoe voorkom je blessures?

Gezien de gevolgen van sportblessures is het van belang om ze zo veel mogelijk te voorkomen. Met deze tips verklein je de kans op blessures:

  • Begin je training met een warming-up en eindig met een cooling-down.
  • Bouw je training op, zodat je niet boven je niveau sport.
  • Draag goede sportschoenen.
  • Gebruik kwalitatieve sportmaterialen.

Hoe behandel je een blessure?

Ondanks de voorzorgsmaatregelen kan een blessure toch voorkomen. Er zijn een hoop dingen die je dan kunt doen. De meeste blessures hebben er baat bij als je ze behandelt met kou. Wanneer een blessure ontstaat, kun je deze koelen met ijs, koud water of een coldpack. Voor lichte kneuzingen kun je een koelspray gebruiken. Spierpijn en kramp reageren goed op warmte. Gebruik bijvoorbeeld een hotpack, warm kompres of een crème of spray met een verwarmende werking, zoals Midalgan Extra Warm + Magnesium of de Kruidvat Warmtespray.

Mochten je klachten niet overgaan, dan is het verstandig om contact op te nemen met een (sport)arts. Afhankelijk van het soort blessure kun je ook behandeld worden door een fysiotherapeut of podoloog.

Bewegen zonder blessures

Een ongeluk zit in een klein hoekje en wie pech heeft kan een sportblessure krijgen. Deze kan acuut ontstaan door het maken van een verkeerde beweging, of is chronisch van aard doordat je je spieren herhaaldelijk overbelast. Vaak gaan deze kwalen vanzelf over als je rust neemt, maar de gevolgen kunnen ook blijvend worden. Voorkom daarom sportblessures door goede sportschoenen aan te trekken, de juiste materialen te gebruiken, je training te beginnen met een warming-up en te eindigen met een cooling-down.

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous Article

Stress: wat doe je ertegen?
close

Next Article

Help, mijn kind heeft een allergie!