Kruidvat Blog

Stemmingswisselingen: wat kun je er aan doen?

Wanneer je stemmingswisselingen hebt, kan je humeur snel veranderen. Het ene moment voel je je vrolijk en het andere moment verdrietig of boos. We noemen dit ook wel mood swings. Ben je benieuwd wat de oorzaken zijn en wat helpt tegen stemmingswisselingen? We vertellen je alles dat je moet weten over het voelen van ups en downs.

Wat zijn stemmingswisselingen?

Bij stemmingswisselingen verandert je gemoedstoestand sneller, waardoor je meer in je emotie zit dan anderen. Dit hoeft niet iets negatiefs zijn. Sommige mensen zijn namelijk hooggevoelig, waardoor ze sterker reageren op prikkels. Iemand is dan een hoogsensitief persoon (HSP) en ervaart hierdoor sneller stemmingswisselingen. Ongeveer 20% van de mensen is hooggevoelig.

Stemmingswisselingen kunnen ook een symptoom zijn van een medische aandoening, zoals ADHD of dementie. Ook kun je stemmingswisselingen ervaren als je stress hebt of depressief bent. De emoties houden dan langer aan dan in een neutrale situatie. Het is daardoor raadzaam om contact op te nemen met de huisarts als je merkt dat je stemmingswisselingen hebt.

Mood swings komen zowel bij mannen als bij vrouwen voor. Over het algemeen komen stemmingswisselingen bij vrouwen wel vaker voor dan bij mannen, omdat stemmingswisselingen een bekend symptoom zijn bij:

Zit jij in de overgang en merk je dat je humeur uit balans is? Bekijk dan onze tips bij stemmingswisselingen in de overgang.

Oorzaken van stemmingswisselingen

De oorzaak van stemmingswisselingen verschilt per persoon. Soms ligt het aan een combinatie van oorzaken. We noemen de meest voorkomende oorzaken van mood swings voor je op:

  • Psychische problemen
  • Hormonen
  • Slaapproblemen
  • Stress
  • Trauma
  • Weinig beweging

Wat helpt tegen stemmingswisselingen?

Stemmingswisselingen kun je op verschillende manieren behandelen. Zo is er al een heleboel dat je zelf kunt doen. We zetten een aantal voorbeelden op een rij:

  • Houd een (gevoelens)dagboek bij
  • Eet gezond en gevarieerd
  • Beweeg elke dag minstens 30 minuten
  • Stop met roken en alcohol drinken
  • Ga op een vaste tijd naar bed

Bij aanhoudende klachten kan een therapeut helpen om gedrags- en denkpatronen in kaart te brengen. Vandaaruit kan er gewerkt worden aan het onder controle houden van prikkels en het leren beheersen van gemoedstoestanden.

close

Previous Article

Wat is een depressie en hoe herken je het?
close

Next Article

Buikgriep? Dit kun je het beste eten