Tienermeisjes in de ban van skincare, maar 50% mist cruciale kennis over mogelijk schadelijke ingrediënten

44% van de ouders maakt zich hier zorgen over 

Tienermeisjes worden massaal beïnvloed door social media als het gaat om skincare. Van virale TikTok trends tot aanbevelingen van influencers, de nieuwste skincare producten vinden razendsnel hun weg naar de badkamer. Uit onderzoek* van Ipsos I&O, in opdracht van Kruidvat, blijkt dat meer dan de helft van de tienermeisjes die skincare producten gebruiken, hier al op of vóór hun twaalfde mee begint. Maar er is een keerzijde: meer dan de helft van de meisjes in de middelbareschoolleeftijd heeft geen idee van de mogelijke schade die sommige huidverzorgingsproducten kunnen aanrichten op hun jonge huid. Om hulp te bieden lanceert Kruidvat de Skincarewijzer in samenwerking met dermatoloog Tjinta Brinkhuizen.

NL - Skincare onder jongeren.png
  • png

Ouders zien hoe hun dochters steeds jonger beginnen met skincare, maar weten vaak niet welke producten echt geschikt zijn voor een jonge huid. Het onderzoek onthult de enorme invloed van sociale media op het skincare gebruik van tienermeisjes. De feiten op een rij:

·        Maar liefst 68% van de tienermeisjes (10-17 jaar) gebruikt skincare producten.

·        Opvallend is dat dit al op jonge leeftijd begint: 59% van de Nederlandse tienermeisjes die gezichtsverzorgingsproducten gebruiken, doet dit al op of vóór hun twaalfde.

·        Bij tienermeisjes tussen de 10 en 12 jaar gebruikt 54% skincare producten.

·        Bij meisjes tussen de 13 en 17 jaar loopt dit aandeel zelfs op tot 80%.

·        De helft van de tienermeisjes tussen de 10 en 17 jaar weet niet dat bepaalde ingrediënten in skincare producten schadelijk kunnen zijn voor hun jonge huid.

·       44% van de ouders maakt zich zorgen over de ingrediënten in de producten die hun tienerdochters gebruiken.

Veel jonge meisjes zijn onwetend over wat goed is voor hun huid. Dit gebrek aan kennis kan leiden tot huidirritaties Waar het gebruik van huidverzorgingsproducten onder jonge meisjes populair is, blijft de kennis ver achter. Veel meisjes hebben geen idee welke producten geschikt zijn voor hun huidtype: vier op de tien meisjes gebruiken geen specifieke producten die afgestemd zijn op hun huid. Ook onder jongvolwassen vrouwen (18-25 jaar) is dit een probleem: 35% weet niet welke producten of ingrediënten ze beter kunnen vermijden. Maar liefst 59% van de jongvolwassen vrouwen heeft weleens last gehad van huidirritaties na het gebruik van gezichtsverzorgingsproducten.

Dermatoloog Tjinta Brinkhuizen ziet ook de zorgwekkende trend dat tienermeisjes steeds vaker te veel producten gebruiken en ingrediënten combineren die niet samen horen: "Veel tieners gebruiken huidverzorgingsproducten met retinol, salicylzuur of hyaluronzuur, zonder te beseffen dat te veel of een verkeerde combinatie hun huid juist kan overbelasten en beschadigen. De huidbarrière wordt hierdoor verstoord waardoor klachten van roodheid, een trekkerig gevoel of zelfs puistjes kunnen ontstaan. Meer is niet altijd beter," legt Brinkhuizen uit.

Ouders willen helpen, maar missen ook de juiste kennis

Ouders spelen een cruciale rol bij de skincare gewoonten van hun dochters, maar hebben vaak onvoldoende inzicht in welke producten zij gebruiken en hoe deze correct gebruikt moeten worden. 44% maakt zich zorgen over schadelijke ingrediënten in producten die tieners gebruiken, en één op de vijf heeft zelfs gezien dat hun dochter wel eens een ongeschikt gezichtsverzorgingsproduct gebruikt. De juiste kennis om hen goed te begeleiden ontbreekt echter. Een derde van de ouders voelt zich onvoldoende geïnformeerd over geschikte gezichtsverzorging. Tegelijkertijd geeft 68% aan hier meer over te willen weten.

Kruidvat introduceert de Skincarewijzer: hulp bij juiste huidverzorging Om tieners en ouders te helpen bij het maken van de juiste keuzes, heeft Kruidvat in samenwerking met dermatoloog Tjinta Brinkhuizen, de Skincarewijzer ontwikkeld. Dit hulpmiddel biedt helder inzicht in welke producten en ingrediënten geschikt zijn voor een jonge huid en welke beter pas op latere leeftijd gebruikt kunnen worden. Daarnaast biedt de Skincarewijzer inzicht in verschillende huidtypes en geeft het praktische tips voor het opbouwen van een verantwoorde en passende huidverzorgingsroutine voor de jonge huid.

Vanaf nu is de Skincarewijzer beschikbaar op de website van Kruidvat, waar tieners en ouders eenvoudig kunnen ontdekken welke producten écht geschikt zijn en waar ze op moeten letten bij het kiezen van skincare. Aan het schap in de winkels en in de folder staan QR-codes die doorverwijzen naar de online Skincarewijzer.

Meer informatie over de meest voorkomende ingrediënten vind je in de Ingrediëntenwijzer.

*De data is gebaseerd op online onderzoek door Ipsos I&O in 2024. Voor dit onderzoek zijn 507 Nederlandse tienermeisjes (10 t/m 17 jaar oud) en hun ouders ondervraagd. Daarnaast zijn er 500 Nederlandse jongvolwassen vrouwen (18 t/m 25 jaar oud) ondervraagd. Er is gekozen om enkel tienermeisjes en jongvolwassen vrouwen te ondervragen, omdat het gebruik van gezichtsverzorgingsproducten in deze groepen het meest voorkomt.

Over Kruidvat Nederland

Wie kent Kruidvat niet? Bij Kruidvat winkelen wekelijks enkele miljoenen klanten. Hiermee is Kruidvat marktleider in de health- & beautymarkt in Nederland en België. Een positie waar we trots op zijn. Ons bedrijf heeft ruim 1.250 winkels en ruim 25.000 medewerkers. Wij geven invulling aan ons motto ‘Steeds verrassend, altijd voordelig’ door een ruime keuze te bieden uit een voordelig, gevarieerd en hoogwaardig aanbod health-, beauty-, en babyartikelen, aangevuld met een uitgebreid en verrassend assortiment producten.

Contactgegevens

Gerelateerde thema's

Ontvang het laatste Kruidvat Nederland nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL