Stappenplan stoppen met roken

stappenplan stoppen met roken header

Zo wordt die laatste sigaret echt de laatste

Je wilt nu echt definitief, forever, stoppen met roken. Dat juichen we natuurlijk toe. En we helpen je daarbij graag. Pak alvast pen en papier en begin met een stappenplan. Want met een stappenplan als gedegen voorbereiding, weet je wat er gaat komen en heb je meer kans van slagen.

Stap 1 – De voors en de tegens
Maak twee kolommen op een vel papier. Zet de voordelen van het roken aan de linkerkant. Je snapt het al, aan de rechterkant komen de nadelen. Links bijvoorbeeld ‘helpt tegen stress’, rechts bijvoorbeeld ‘slecht voor mijn gezondheid’ en ‘kost veel geld’.

Bekijk ook de voordelen van stoppen met roken.

Stap 2 – Lees je in
Er zijn ontzettend goede boeken te krijgen die je helpen bij het stoppen met roken. Zoals de boeken Stoppen met Roken van Allen Carr en De Opluchting van Jan Geurtz. Je leert zo meer over de verslaving, over jezelf en de redenen van het roken. Deze inzichten zullen je enorm helpen bij het stoppen. Via de stoppen-met-roken pagina van Kruidvat kun je alle informatie die op de website ter beschikking is gesteld terug vinden. 

Stap 3 – Kies je hulpmiddelen
Er zijn tal van hulpmiddelen die je kunnen ondersteunen bij het stoppen met roken. Van apps tot medicijnen. Ga na welke bij jou passen. Zo zijn bepaalde hulpmiddelen meer geschikt voor de lichte roker en andere voor de zware roker. Vraag ook naar ervaringen van anderen met hulpmiddelen. Zo kondig je gelijk al aan dat je gaat stoppen met roken, wat alweer een volgende stap is.

Wil je er achter komen welk type roken jij bent? Doe de test! 

Tip! Een hulpmiddel dat we je aan kunnen raden is NiQuitin transparante pleisters*. Je kunt ze direct nadat je stopt met roken gebruiken. De pleisters geven voortdurend en snel therapeutische nicotine af, waardoor je zin in een sigaret 24 uur wordt verminderd. Daarnaast heb je minder last van ontwenningsverschijnselen zoals frustratie, onrust en een verhoogde eetlust. De transparante pleisters vallen niet op en met dit hulpmiddel verdubbelt je kans op slagen om van het roken af te komen**.

Stap 4 – Kondig aan dat je gaat stoppen
Vertel de mensen in je omgeving, je familie, vrienden en collega’s dat je gaat stoppen met roken. Aan de ene kant kan je er dan niet meer onderuit. Aan de andere kant zal de positieve feedback die je krijgt, je stimuleren. Vraag gelijk steun en daadwerkelijke hulp als je straks een moeilijk moment krijgt, dus als je er graag één wilt opsteken. Een appje van een vriend of vriendin kan op dat moment al een wereld van verschil maken.

Stap 5 – Sluit je aan bij een groep stoppers
Er zijn allerlei cursussen en groepen voor stoppers. Misschien lijkt het je niks, zo’n groep. Maar deze mensen kennen jouw struggels, ze maken ze zelf immers ook mee. Misschien toch overwegen dan? Kijk eens wat er bij jou in de buurt is.

Stap 6 – Kies je datum
Het daadwerkelijke moment komt nu dichterbij. Noteer de dag waarop je wilt stoppen. Kies die heel bewust, bijvoorbeeld in een periode waarin het op je werk rustig is (= minder stress) of je op vakantie gaat zodat je veel afleiding hebt.

Stap 7 – In één keer helemaal stoppen
Nu ben je klaar om in één keer te stoppen. Het is beter helemaal te stoppen dan het roken af te bouwen. Als je namelijk in één keer stopt verlies je de behoefte aan nicotine al na drie dagen. Bouw je af, dan blijf je je lichaam van verslavende nicotine voorzien.

Gooi nu alles wat met roken te maken heeft de deur uit. Dat halve pakje sigaretten, de aanstekers en de asbak. Mijd liever ook de plekken waar veel gerookt wordt, tot je de verleiding kunt weerstaan. Of ben je die bikkel die zo’n plek gerust aandurft … daarmee zal je zeker respect oogsten.

Stap 8 – Afleiding zoeken
Je gaat het vast ervaren, een bijna onbedwingbare trek in een sigaret. Zorg dat je voor die momenten afleiding bij de hand hebt. Dat kan verschillen van een stuk gaan wandelen tot het nemen van een nicotine hulpmiddel zoals NiQuitin Minizuigtablet*. Iets eten is ook vaak een welkome afleiding. En als het iets is waar je niet te veel van aankomt is dat mooi meegenomen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een lolly. Je doet er lekker lang mee! Wil je iets met je handen doen? Wat dacht je van je nagels lakken, uitgebreid koken of een verslavend spelletje op je telefoon.

Stap 9 – Als het mis gaat
Gaat het dan toch een keer mis, geef het dan niet direct helemaal op. Pak dat vel papier met de voordelen en nadelen erbij en kijk nog eens naar de redenen waarom je wilde stoppen. Pak de draad weer op en gooi dat pakje sigaretten gewoon weer weg.

Stap 10 – Belonen!
Beloon jezelf voor grote, maar zeker ook kleine stappen. Koop iets voor jezelf nadat je een aantal dagen niet gerookt hebt. Schrijf vooraf op wat je wanneer gaat kopen. Of plan een etentje in een restaurant na een paar dagen. Dan heb je al iets om heerlijk naar uit te kijken. En een nog grotere beloning zijn waarschijnlijk de complimenten die je krijgt omdat je gestopt bent met roken, de verbetering in je gezondheid die je snel gaat voelen en de verbetering van je looks!

*NiQuitin bevat nicotine. Geen langdurig gebruik zonder medisch advies. Lees voor gebruik de aanwijzingen op de verpakking. Niet te gebruiken bij hartklachten. Niet gebruiken bij kinderen onder de 12 jaar en niet-rokers.
**Versus wilskracht alleen.

 

Bekijk uit de categorie Stoppen met roken ook:

Reageer