Kruidvat Blog

Maagpijn: wat te doen tegen maagpijn?

Voel je je misselijk, heb je diarree of moet je boeren? Wellicht komt dat door maagpijn. Pijn in je maag is heel vervelend en kan verschillende oorzaken hebben. Hier ontdek je wat maagpijn precies is, wat de oorzaken zijn en wat je kunt doen als je maagklachten hebt.

Wat is maagpijn?

Je maag is een orgaan dat aan de linkerkant in je buik zit, net iets onder je middenrif. De belangrijkste functie van je maag is het verteren van voedsel. Je maag heeft als bijzondere eigenschap dat ze rekbaar is. Als ze leeg is, is hij een stuk kleiner dan wanneer ze gevuld is met voedsel.

Heb je pijn aan de linkerkant van je lichaam, net iets onder je ribben? Dan heb je waarschijnlijk maagpijn. Maagpijn voelt vaak scherp en pijnlijk aan. Sommigen omschrijven het als een knoop of steen in hun maag.

Oorzaken van maagpijn

Je maag speelt een belangrijk rol bij je spijsvertering. Niet zo gek dus dat je last kunt krijgen van je maag als je te veel, te vet of te pittig eet. Maar er zijn meer factoren die voor maagklachten kunnen zorgen. Dit zijn de meest voorkomende oorzaken van pijn in je maag:

  • Voeding
  • Voedselvergiftiging of -intolerantie
  • Brandend maagzuur
  • Ongezonde levensstijl
  • Stress
  • Bijwerkingen door medicijngebruik

Voeding

Alles dat je eet en drinkt komt via je mond en slokdarm in je maag terecht. Als je te veel, te vet of te gekruid eet, kan je maag hiertegen in protest komen. Gelukkig is deze vorm van maagpijn relatief onschuldig en vaak van korte duur.

Als je veel gegeten hebt, kan ook je kleding maagpijn veroorzaken. Als je kleding draagt die strak rond je taille zit, kan je maag niet uitzetten en dat kan voor problemen zorgen.

Voedselvergiftiging of -intolerantie

Als je bedorven voedsel hebt gegeten, kun je ook maagpijn krijgen. Je hebt dan een voedselvergiftiging opgelopen. Je moet vaak overgeven, bent aan de diarree, voelt je misselijk en hebt buikkrampen. Heb je vaak last van je maag na het eten van bijvoorbeeld gluten? Dan kun je ook een voedselintolerantie hebben.

Brandend maagzuur

Als het voedsel vanuit je slokdarm in je maag komt, wordt het vermengd met maagsap. Dit sap bevat onder andere zoutzuur. Je maagwand is meestal goed beschermd tegen dit zuur. Maar als het maagslijmvlies dunner wordt, als je bijvoorbeeld veel rookt, kan het zuur je maagwand wel irriteren. Je kunt dan maagpijn hebben door brandend maagzuur.

Ook kan het maagzuur terug je slokdarm instromen. Je hebt dan last van zure oprispingen. Dit komt bijvoorbeeld voor als je overgewicht hebt of zwanger bent. Doordat je maag dan wat in de verdrukking komt, kan het zuur omhoog gaan.

Ongezonde levensstijl

Ongezonde gewoontes zoals roken en (veel) alcohol drinken kunnen voor maagproblemen zorgen. Roken kan je maag irriteren waardoor klachten ontstaan. Ook overgewicht kan klachten veroorzaken doordat er meer druk op je maag komt.  

Stress

Als je je gespannen en gestrest voelt, reageert je lichaam hierop. Het gaat in een soort overlevingsstand waarbij het je maag op slot zet. Hierdoor kun je bij stress last krijgen van je maag

Bijwerkingen door medicijngebruik

Sommige medicijnen kunnen als bijwerking zorgen voor maagpijn. Heb je maagproblemen en vermoed je dat het door medicijngebruik komt? Neem dan contact op met je huisarts.

Symptomen van maagklachten

Als je last heb van je maag, voel je vaak een scherpe pijn links in je buik, net onder je ribben. Sommige mensen omschrijven het ook als een drukkende of zeurende pijn in de bovenbuik. Maagklachten hebben vaak de volgende symptomen:

  • Misselijkheid en/of overgeven
  • Opboeren
  • Zure oprispingen
  • Een opgeblazen gevoel
  • Diarree of verstopping

Verschil tussen maagpijn en buikpijn

Maagpijn is niet hetzelfde als buikpijn. Maagpijn is veel specifieker dan buikpijn. Je maag ligt namelijk bovenin je buikholte. In je buik zitten veel andere organen die buikklachten kunnen veroorzaken, zoals je darmen.

Wat kun je doen tegen maagpijn?

De belangrijkste oorzaak van maagklachten is voeding. Daarom is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten en goed om je maag te denken. Dit doe je door:

  • Altijd de tijd te nemen om te eten en je voedsel goed te kauwen.
  • Je maaltijden goed over de dag te verspreiden. Soms kan het helpen om wat vaker een kleinere maaltijd te nuttigen dan minder vaak een grote maaltijd.
  • Niet te veel, te vet of te pittig te eten.
  • Vezelrijk te eten.
  • Niet te veel koffie, thee, alcohol of koolzuurhoudende dranken te drinken.
  • Enkele uren voor het slapengaan niet (te zwaar) te eten.
  • Geen kleding te dragen die strak rond je taille zit.
  • Winden te laten als je een opgeblazen gevoel hebt. Dit zorgt voor minder spanning in je maag.

Let er daarnaast ook op dat je niet te veel stress ervaart, niet rookt en geen overgewicht hebt.

Maagpijn is gelukkig meestal maar van korte duur en gaat vaak vanzelf weer over. Heb je veel last van de maagpijn? Dan kun je een paracetamol nemen om de klachten te verlichten. Heb je maagklachten door brandend maagzuur? Neem dan een maagzuurremmer.

Houden de klachten langere tijd aan? Neem dan contact op met je huisarts. Het kan dat een ontsteking of maagzweer dan zorgt voor de maagpijn.

Wat kun je het beste eten bij maagpijn en misselijkheid?

Als je maagpijn hebt en je misselijk voelt, vraag je je misschien af wat je het beste kan eten. Je hebt  waarschijnlijk niet veel zin in eten of drinken. Toch is het belangrijk om wel wat binnen te krijgen. Zorg er in ieder geval dat je altijd blijft drinken. Je lichaam heeft namelijk zo’n 1,5 tot 2 liter vocht per dag nodig. Het beste is om water te drinken, dit prikkelt je maag niet.

Eet kleine porties om je maag niet te zwaar te belasten. Als je maagpijn hebt, kun je bijvoorbeeld soep of yoghurt eten. Soep vult je vochtgehalte aan en zit vol vitamines. Yoghurt is licht voor je maag. Gember helpt tegen misselijkheid, dus probeer ook eens een kopje gemberthee om je maag te kalmeren.

Maagklachten? Zo voorkom je maagpijn

Je maag speelt een belangrijke rol bij je spijsvertering. Erg vervelend dus als je last hebt van maagpijn. Maagpijn kent verschillende oorzaken, waarvan je voeding een van de belangrijkste is. Let daarom altijd goed op wat je eet en drinkt en zorg zo goed voor je maag.

left arrow left arrow
Showing > of results

.

close

Previous Article

Hoofdpijn: welke soorten zijn er en wat kun j...
close

Next Article

Voetverzorging: waarom en wat heb je nodig?