Sporten? Dat kan op elke leeftijd!

Laatzienwiejebent_headerbeeld

Met deze aanpassingen blijft sporten leuk

Sommige mensen blijven hun hele leven lang fanatiek sporten. Maar je hoeft echt niet wekelijks in de gewichten te hangen om de voordelen van sporten te ervaren. Doe wat bij jou past en laat je nergens door tegenhouden… Work it, baby!

Misschien heb je je begin dit jaar (weer) voorgenomen om de auto vaker te laten staan en de fiets te pakken, na het avondeten af en toe een rondje te lopen of je abonnement voor de sportschool af te stoffen. Als dat al gelukt is: bravo! Mocht het er een beetje bij inschieten: treur niet! Goede voornemens hoeven niet persé in januari te starten 😉

Een work-out is zo gepiept en geeft je nieuwe energie. Of je het nu bij een sportclub, in de sportschool doet of thuis, je bent altijd goed bezig. Sporten wordt niet voor niets de ‘elixer of youth’ genoemd: wie sport, blijft langer jong. Met een paar kleine aanpassingen blijft sporten leuk én profiteer je maximaal van de effecten. Tip 1: zie het niet als hardcore ‘sporten’ (drempel!), maar als manier om jezelf nieuwe energie te geven (weet je meteen weer waarvoor je het doet).

Aandacht voor jezelf

Door goed te bewegen voorkom je blessures en ander lichamelijk ongemak. Maar dan moet je het dus wel góed doen. Weet je niet wat goed voor je is, overweeg dan om onder begeleiding te sporten. Gaat personal training jou - financieel - net iets te ver? Of voel je je bekeken in de sportschool? Dan kun je dankzij Small Group Training met minimaal twee en maximaal zes andere sporters (je vriendinnen?) tóch een training op maat volgen. Geen massale bootcamp-lessen of volgepropte zumba-lokalen, maar een uur bewegen met persoonlijke aandacht, resultaat en vooral fun.

Thuis trainen

Geen zin in allemaal super fanatieke, veel te strakke spierbundels om je heen? Dan is thuis trainen echt iets voor jou. Trainen zonder toestellen wordt steeds populairder en je kunt er al je spiergroepen mee trainen. Vooral oefeningen voor buik, billen, benen en armen kun je gemakkelijk thuis op een matje doen. Of tegen een muur, op een stoel, aan je aanrecht, tegen je tafel... Op YouTube vind je een schat aan inspirerende instructiefilmpjes. Het enige dat je nodig hebt, is discipline.

thuis yoga

Echt fanatiek thuis aan de slag met sporten heeft wel tot gevolg dat je kamer lichtjes naar een sportschool kan gaan ruiken. Om je huis fris te houden, kun je een luchtverfrisser gebruiken. Die zorgt ervoor dat je visite niet weet dat jij je een uurtje daarvoor in diezelfde ruimte letterlijk in het zweet hebt gewerkt.

sfeerbeeld_laatzienwiejebent_sfeerbeeld

Doe wat je leuk vindt

Alle voordelen, goede bedoelingen en goede begeleiding ten spijt; het is moeilijk iets vol te houden wat je niet leuk vindt. Sta dus echt even stil bij wat jou motiveert of waar je energie van krijgt. Hardlopen saai, honden fantastisch? Wat dacht je van honden-uitlaat-jogging? Opdrukken verschrikkelijk, beloningen motiverend? Geef jezelf aan het eind van elke maand iets extra’s cadeau, als je beweegdoel is gehaald. En vergeet ook niet te kijken naar nieuwe mogelijkheden. Misschien heb je vroeger wel fanatiek gevolleybald en traint er nu een leuke recreantengroep in de buurt. Sporten, oh nee: energie opwekken, is voor iedereen!

Kledingkeuze

Nu je geen 20 meer bent, laat je de hotpants en korte topjes waarschijnlijk sowieso wat vaker achterin de kast liggen. Dat geldt ook als je gaat sporten. Investeer in plaats daarvan in een paar setjes sportkleding van fijne, ademende, vochtregulerende materialen. Goed zittende kleding waar je optimaal in kan bewegen, maakt het sporten een stuk aangenamer. Pas op: heb je een strakke sportbroek? Maak eens een squat met je billen naar de spiegel gericht en kijk of je toffe sportbroek niet doorschijnt.

Je blaas de baas

Helaas heb je niet altijd onder controle hoe je lichaam op beweging reageert. Raak dan niet ontmoedigd, maar neem extra voorzorgsmaatregelen. Train bijvoorbeeld elke dag een paar minuten je bekkenbodemspieren, via deze oefeningen. Dat voorkomt urineverlies als de druk in je blaas groter wordt, zoals bij springen, rennen, niezen of hoesten. Het zorgt er ook voor dat je darmen, blaas en baarmoeder niet verzakken, je bekken op z’n plek blijft en de bloedsomloop vanuit je benen gezond blijft. En last but not least: het is een stimulans voor je seksleven. Doen dus!

Goed voorbeeld doet volgen

Over een week beginnen de Olympische Winterspelen. Nederland is als schaatsland weer goed vertegenwoordigd, met o.a. onze eigen Sven Kramer op jacht naar meerdere gouden medailles. Wil je nou niet alleen supporten, maar ook zelf in beweging komen? Leun dan tijdens het kijken van de ritten iets voorover en beweeg met je bovenlijf van links en rechts mee met elke schaatsslag. Goed voor je buikspieren! En haal je eigen schaatsen ook eens uit het vet; al kunnen we misschien niet op natuurijs aan de bak, op kunstijs is schaatsen ook een activiteit vol energie en plezier!

Bekijk uit de categorie Laat zien ook:

Reageer