10 tips voor een gezonder leven

fietsen bos

Lekker en gezond eten is gemakkelijk

De tips om gezond te eten, vliegen je tegenwoordig om de oren. Er is zó veel keuze in gezonde én ongezonde voeding … Maar wat is nu echt gezond, hoe bewaar je het evenwicht en eet je lekker, gezond en gevarieerd?

TIP 1. Goed ontbijten
Sla het ontbijt niet over, want het is je eerste maaltijd na een lange nacht. Je lichaam heeft energie nodig om de dag te beginnen. Het ontbijt brengt je darmen en spijsvertering op gang. Als je niet ontbijt, is de verleiding groter om later op de dag ongezonde tussendoortjes te nemen.

TIP 2. Water drinken
Een glas water voor het eten brengt je spijsvertering op gang. Bovendien helpt water om de gif- en afvalstoffen uit je lichaam te spoelen. Drink 1,5 liter water per dag. Dat lijkt veel, maar valt best mee. Schenk vaker een glas water in als zin hebt in frisdrank. En drink 's ochtends eerst een glas water voordat je aan melk, sap, koffie of thee begint.

TIP 3. Langzaam eten
Volgens sommigen hét geheim om slank te blijven: neem kleine porties en eet vooral langzaam. Schep dus minder op. Je hebt veel minder nodig dan je denkt en kunt later nog altijd iets bijnemen. Eet rustig, kauw langzaam en geniet bewust van elke hap.

TIP 4. Regelmatig eten
Voor je spijsvertering is het belangrijk om geregeld te eten. Drie hoofdmaaltijden per dag is een goede basis, maar je kunt ook vaker minder grote maaltijd nemen. Zo voorkom je dat je tussendoor plots veel zin in zoet krijgt en bijvoorbeeld een heel pak koekjes soldaat maakt.

TIP 5. Gevarieerd eten
Gezond eten is gevarieerd eten. Door variatie krijg je veel verschillende voedingsmiddelen binnen, wat goed is voor je lijf. Om meer variatie in je eten te brengen is het handig om de bekende schijf van vijf te volgen. Probeer in ieder geval niet iedere dag hetzelfde te eten.

TIP 6. Evenwichtig eten
Gevarieerd eten betekent ook dat je af en toe iets ongezonds mag nemen. Belangrijk is dat je daarin de balans houdt. Heb je 's middags chocolade of patat met mayo gegeten, zorg dan dat je 's avonds ongezond of vet voedsel laat staan. Alles mag, zolang je maar zorgt voor evenwicht.

Gevarieerde voeding met de juiste voedingsstoffen is belangrijk, maar het lukt je misschien niet om elke dag volgens de schijf van vijf te eten. Dan kunnen extra vitaminen en mineralen zoals de supplementen van Swisse je helpen om je dagelijkse behoefte aan voedingsstoffen aan te vullen.

gezondleven_sfeer

TIP 7. Groente en fruit eten
Dat groente en fruit gezond zijn, weet iedereen. Ze bevatten veel goede voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen. Bovendien leveren ze weinig calorieën en geven ze je een vol gevoel. Voor een gezond leven mogen groente en fruit niet ontbreken. Eet daarom dagelijks 250 gram groente en twee porties fruit.

TIP 8. Bewust eten
Een goede manier om gezond te eten is door je bewust te zijn van wat je eet. Sta daarom vaker stil bij wat je in je mond stopt. Is het wel zo verstandig om die zoete chemische snoepjes te eten, waarvan je totaal geen idee hebt hoe ze gemaakt zijn of wat er in zit? De kwaliteit van je voeding is belangrijker dan de kwantiteit. Als je vaker bewust nadenkt over wat je op een dag verorbert, eet je vanzelf gezonder.

TIP 9. Lekker bewegen
Geef je lichaam de mogelijkheid om alle voedsel te verwerken. En dat betekent: bewegen! Neem na het avondeten niet meteen een toetje, maar maak eerst een flinke wandeling. Eet ook niet vlak voor het slapengaan, want dan kan je lichaam het voedsel niet goed verteren. Je organen gaan namelijk ook in de slaapstand en dan wordt die halve maaltijd in je maag niet meer goed verteerd.

TIP 10. Geniet!
Je lichaam heeft voeding nodig om te overleven. Maar eten is ook iets waar je van kunt genieten. Ga juist wél een keer met een hongerige maag naar de supermarkt en trakteer jezelf op verse, gezonde producten waar je overheerlijke en gezonde gerechten mee maakt. Goed voor je lijf, je smaakpapillen én je humeur!

Bekijk uit de categorie Huis & Tuin ook:

Reageer