Kruidvat Blog

Vitamine B12: alles wat je moet weten

Borrelplank met vis, vlees en vegetarische hapjes

Vitamine B12 is erg belangrijk voor je stofwisseling. De vitamine wordt ook wel cobalamine genoemd en is onmisbaar voor de mens. Maar hoe zorg je ervoor dat je de juiste hoeveelheid binnenkrijgt? Ontdek het hier en hoe je voor een goede B12-spiegel zorgt.

Wat is vitamine B12?

Vitamine B12 is een belangrijke vitamine die je lichaam nodig heeft om gezond te blijven. In je lichaam zitten bacteriën die zorgen voor de aanmaak van vitamine B12. Dit gebeurt aan het einde van de dikke darm waardoor het voor je lichaam niet meer mogelijk is om de vitamine op te nemen. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je er toch genoeg van binnenkrijgt.

Waar zit vitamine B12 in?

B12 komt nagenoeg alleen voor in dierlijke producten. Mensen en dieren maken deze vitamine aan in het maag-darmkanaal. Het verschil tussen mens en dier is dat het menselijke lichaam deze vitamine niet opneemt en dieren wel. Vegetariërs en veganisten moeten daarom extra goed op hun vitamine B12-spiegel letten.

B12 in voeding

In veel dierlijke producten komt vitamine B12 voor. Methylcobalamine, S-adenosylcobalamine en hydroxocobalamine zijn de stoffen die zich in deze producten omvormen. De producten die B12 bevatten, zijn:

  • Kaas
  • Melk
  • Vis
  • Vleeswaren
  • Eieren
vrouw met een glas melk in haar hand om meer vitamine b12 binnen te krijgen

Om een beter beeld te krijgen van hoeveel je van deze producten nodig hebt, volgen hier twee voorbeelden: een glas melk bevat 0,6 microgram B12 en 100 gram gare zalm bevat 3,2 microgram B12. Enkele plantaardige producten, zoals algen, bevatten ook vitamine B12. Een groot deel van de vitamines in deze producten wordt echter niet opgenomen door het menselijke lichaam.

Vitamine B12 supplementen

Als het niet mogelijk is om voldoende B12 binnen te krijgen via je voeding kan je voor supplementen kiezen. Vitamine B12 supplementen bevatten hydroxocobalamine of cyanocobalamine. Een supplement heeft dezelfde werking als wanneer je de vitamine binnenkrijgt uit voeding. Een voordeel van het gebruiken van een supplement is dat de vitamine beter wordt opgenomen door je lichaam dan een vitamine uit voeding.

Er zijn verschillende soorten B12 tabletten te verkrijgen. Tot de mogelijkheden behoren kauwtabletten, zuigtabletten en smelttabletten. Op die manier is er voor iedereen de mogelijkheid om extra B12 binnen te krijgen.

Waar is vitamine B12 goed voor?

B12 komt voornamelijk voor in dierlijke producten en speelt een belangrijke rol in je lichaam. De vitamine komt met name je stofwisseling ten goede.

Wat doet vitamine B12?

Doordat je de vitamine B12, die door je lichaam wordt aangemaakt, niet kan gebruiken, is het lastig om de juiste hoeveelheid binnen te krijgen. Toch is het belangrijk om in de gaten te houden of je voldoende binnenkrijgt. De vitamine is namelijk betrokken bij een aantal onmisbare processen in het menselijke lichaam. B12 zorgt voor:

  • Het aanmaken van rode bloedcellen
  • Een goede werking van de zenuwen
  • Ondersteuning van de weerstand

Voor wie is B12 extra belangrijk?

In bepaalde levensfasen is het extra belangrijk om de aanbevolen hoeveelheid vitamine B12 binnen te krijgen. Dit geldt onder andere voor zwangere vrouwen, waarvoor de aanbevolen hoeveelheid 3,2 microgram per dag is, en voor vrouwen die borstvoeding geven. Voor hen geldt een aanbevolen hoeveelheid van 3,8 microgram per dag.

B12 dat door het menselijke lichaam kan worden opgenomen komt voor in dierlijke producten. Vegetariërs en veganisten consumeren minder of geen dierlijke producten, waardoor zij een grotere kans lopen op te weinig inname van vitamine B12. Het lichaam heeft dit nodig om goed te kunnen functioneren. Als vegetariër of veganist moet je er dus op een andere manier voor zorgen dat je voldoende binnenkrijgt.

Hoeveel vitamine B12 heb je nodig?

De aanbevolen hoeveelheid is afhankelijk van je leeftijd en levensfase waarin je zit. Volgens de Gezondheidsraad heeft een mens vanaf 14 jaar per dag 2,8 microgram B12 nodig. Voor kinderen onder de 14 jaar wordt minder microgram aanbevolen, namelijk tussen de 0,4 microgram voor baby’s van 0 tot 6 maanden en 2 microgram voor kinderen tussen de 9 en 13 jaar. Tevens geldt voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven een andere hoeveelheid.

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous Article

5 tips voor een gezonde start van het nieuwe ...
close

Next Article

Pijnstillers: de antwoorden op jouw vragen!