Kruidvat Blog

De werking van ijzer

IJzer

Hoe voorkom je een ijzertekort?

Krijg je wel voldoende ijzer binnen? IJzer is een mineraal en belangrijk voor de vorming van je rode bloedcellen. Deze rode bloedcellen heeft je lichaam nodig voor het transport van zuurstof. We vertellen je er hier alles over.

Wat doet ijzer

IJzer speelt dus een belangrijke rol bij het transport van zuurstof vanuit je longen. IJzer is namelijk belangrijk voor de vorming van rode bloedcellen. Dit zijn de ‘transporteurs’ van zuurstof naar alle organen en cellen. Daarnaast helpt ijzer bij de afbraak van schadelijke stoffen. Dat komt doordat het mineraal de productie van natuurlijke afvalstoffen stimuleert.

IJzer in voeding

IJzer komt in voeding in twee vormen voor: heemijzer en niet-heemijzer. Je lichaam neemt heemijzer veel beter op dan niet-heemijzer. In vis en vlees vind je veel heemijzer. Niet-heemijzer vind je in groente, fruit, aardappelen, brood en graanproducten. Plantaardige voedingsmiddelen bevatten daarnaast vaak natuurlijke stoffen die ervoor zorgen dat je lichaam ijzer afvoert, in plaats van opneemt. Je hebt vast wel eens gehoord dat spinazie een bron van ijzer is. Dat klopt wel, maar je lichaam neemt er maar weinig van op.

Voeding ijzer

Wat is een ijzertekort?

Als je lichaam te weinig ijzer opneemt, neemt het zuurstoftransport af. Je spieren kunnen hierdoor onvoldoende zuurstof krijgen. Je voelt je futloos, moe en hebt snel last van duizeligheid en hoofdpijn. Een aanhoudende vermoeidheid en bloedarmoede kunnen wijzen op een ijzertekort. Je kunt het aan ‘de buitenkant’ ook zien. Je bent dan namelijk erg bleek.

Wie loopt het meest risico op een tekort aan ijzer?

De kans op een ijzertekort is niet heel groot. Maar er zijn wel een paar groepen die aandacht verdienen:

  • Vegetariërs krijgen vooral non-heemijzer binnen doordat zij alleen plantaardige voedingsmiddelen eten. Deze vorm van ijzer neemt het lichaam minder goed op.
  • Baby’s en kinderen hebben ijzer nodig voor een normale groei en ontwikkeling.
  • Vrouwen en meisjes die menstrueren verliezen ijzer. IJzer zit namelijk in je bloed. Vooral bij meiden die nog in de groei zijn en al menstrueren, is het ijzergehalte een aandachtspunt.
  • Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, lopen een verhoogd risico op een ijzertekort. Daarom gebruiken ze vaak een voedingssupplement zoals Floradix IJzer-elixer.

Bloedarmoede

Bloedarmoede kan veroorzaakt worden door een ijzertekort. Bij bloedarmoede zitten er te weinig rode bloedcellen in je bloed of ze werken niet goed. Er wordt minder zuurstof door je lichaam vervoerd. Je voelt je vermoeid, duizelig, zwak en bent snel kortademig. Als de bloedarmoede veroorzaakt wordt door een ijzertekort, is de aandoening goed te behandelen door je voeding aan te passen. Of een voedingssupplement te gebruiken.

Tips om een ijzertekort te voorkomen

Met deze tips verklein je het risico op een tekort aan ijzer:

  • Eet gezond en gevarieerd, zo krijg je voldoende ijzer binnen.
  • Heb je snel een ijzertekort? Kies dan voor ijzerrijke voeding. Met name rood vlees bevat veel heemijzer.
  • Vitamine C kan helpen om de opname van ijzer te bevorderen. Vooral voor vegetariërs is een voedingssupplement met vitamine C aan te raden.
  • Lukt gevarieerd en voldoende eten niet altijd? Gebruik eventueel een voedingssupplement zoals Kruidvat Multi A-Z Compleet of Kruidvat IJzer Tabletten.

Tip: Eet altijd groente en fruit bij je maaltijd. De vitamine C in groente en fruit bevordert de opname van ijzer!

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous Article

De werking van pure visolie van Lucovitaal
close

Next Article

OrganiCup, de nieuwe menstruatiecup