Kruidvat Blog

Wat kun je zelf doen bij slecht slapen?

vermoeidheid-header

Iedereen heeft voldoende slaap en rust nodig om gezond en fit te blijven. Het lichaam is nu eenmaal geen machine die non-stop kan blijven functioneren. Slapen is een manier om ons lichaam en geest te laten herstellen van de inspanningen van overdag. Wanneer je niet genoeg uren slaapt heeft dit invloed op je gezondheid en dagelijks functioneren. Een goede nachtrust is daarom belangrijk voor jouw gezondheid.

Kenmerken van niet lekker slapen:

  • Moeilijk in slaap komen of ’s nachts lang wakker liggen
  • Last hebben van nachtmerries, restless legs, tandenknarsen of slaapwandelen tijdens de slaap
  • Vroeg wakker worden
  • Je overdag moe of uitgeput voelen
  • Je overdag moeilijk kunnen concentreren
  • Prikkelbaar zijn
  • Moeite hebben met opstaan

Het is belangrijk om te achterhalen of slecht slapen bij jou wordt veroorzaakt door te veel stressmomenten in je dagelijkse leven. Neem je misschien te veel hooi op je vork of komt het door een verstoord slaapritme?

Oorzaken van een verstoord slaapritme kunnen zijn:

  • Tot laat doorwerken in de avond / gebruiken van schermen zoals telefoon, tablet, desktop 
  • Leeftijd: bij het ouder worden kan je lichaam minder melatonine aanmaken
  • Het werken in ploegendiensten
  • Het doen van dutjes overdag
  • Veel reizen / het reizen door tijdzones (jetlag)

Herken je een van bovenstaande mogelijke oorzaken of wellicht toch te veel stressmomenten in je dagelijkse leven. Je bent niet de enige die hier last van heeft. Helaas liggen veel Nederlanders ’s nachts wakker en te veel stressmomenten zijn hier de boosdoener. Nervositeit en spanning zijn veel voorkomende klachten. Ze kunnen ervoor zorgen dat je moeite hebt met in slaap vallen en vaak wakker wordt, omdat je niet kunt ontspannen.

Hoeveel uur je slaap nodig hebt is sowieso per persoon verschillend. Het is zo hoe jonger je bent, hoe meer slaap je nodig hebt. Volwassenen en ouderen hebben dus minder slaap nodig. Verder is het veelal dat je bij een fysieke baan meer slaap nodig hebt dan bij een functie waarbij je de hele dag achter je computer zit.

Tips voor het verminderen van een verstoord slaapritme:

  • Praat met iemand anders over gevoelens en zorgen. Het kan je opluchten.
  • Doe ontspanningsoefeningen voor het slapen gaan
  • Beweeg regelmatig
  • Houd een vast slaapritme van naar bed gaan en opstaan. Ook in het weekend.
  • Zorg voor een goede slaaphygiëne zoals een donkere kamer, goede ventilatie, goed matras, geen cafeïne houdende dranken en alcohol voor het slapengaan, gebruik van beeldschermen voor het slapengaan.

Slaap je slecht door te veel stress, probeer dan de oorzaken van stress aan  te pakken. Heeft de stress met werk te maken, maak het dan bespreekbaar bij je manager of bedrijfsarts. Soms vergt het moed, maar er is vast iemand die je vertrouwt en met wie je over jouw klachten kan praten. Praten alleen al lucht al heel vaak erg op.

Naast deze tips kun je voedingssupplementen gebruiken met de natuurlijke ingrediënten Citroenmelisse of Passiebloem. Zo ondersteunt Passiebloem een goede nachtrust en helpt om uitgerust wakker te worden. Citroenmelisse helpt om sneller in slaap te vallen. Citroenmelisse zorgt tevens voor ontspanning bij stressmomenten. Deze natuurlijke ingrediënten geven geen gewenning en kun je dus met een gerust gevoel gebruiken.

Slaap lekker!

Meer weten? Kijk dan op onze Slaap & Rust pagina voor meer informatie.

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous

CBD olie of capsules, wat gebruik jij?
close

Next

Wat je nog niet wist over vitamine C