Kruidvat Blog

Stress door corona? Deze tips helpen je om toch goed te slapen

Header_Stress door corona Deze tips helpen je om toch goed te slapen

Slapen met coronastress, wij helpen je!

Deze coronasituatie brengt stress, angst en onzekerheid met zich mee. Een van de vervelende gevolgen daarvan is dat je misschien minder goed slaapt. Gelukkig helpen wij je hierbij met deze handige tips.

Laat negatieve gedachtes los

Als je niet in slaap komt, spoken er allerlei gedachtes door je hoofd. Bijvoorbeeld “Ik moet nu slapen, want ik heb 8 uur slaap nodig” of “Als ik slecht slaap, functioneer ik morgen niet”. Dat geeft je nog meer stress. Probeer dit soort gedachtes daarom los te laten en accepteer de situatie. Dan kun je beter ontspannen.

Zorg voor genoeg daglicht
Je brein leidt uit de hoeveelheid licht af wanneer het dag en nacht is. Het is dus goed voor je biologische klok als je zorgt voor genoeg daglicht. Ga overdag veel naar buiten. ‘s Nachts is het het beste om een koele, donkere slaapkamer te hebben.

Houd een vast ritme aan
Je slaapt beter als je een vast ritme hebt. Sta dus elke dag rond dezelfde tijd op en ga op een vaste tijd naar bed, ook in het weekend. Dat geeft je dag structuur. Het is niet verstandig om overdag bij te slapen of lang in bed te blijven liggen.

Plan een moment om te piekeren

Geef jezelf een vast moment op de dag om te piekeren. Het beste is om dat moment niet vlak voor het slapengaan, maar eerder op de dag te plannen. Schrijf al je gedachtes en zorgen op. Zo maak je je hoofd leeg. Spreek met jezelf af dat je morgen pas weer over deze dingen na mag denken.

Gebruik geen beeldschermen vlak voor het slapengaan
In beeldschermen zit blauw licht. Dit blauwe licht remt de slaapstoffen in je hersenen af, waardoor je slechter in slaap valt. Kijk daarom niet meer naar schermen 2 uur voordat je naar bed gaat. En gebruik je slaapkamer ook echt alleen om te slapen, dus bijvoorbeeld niet om tv te kijken of nog even je smartphone te checken.

Sfeerbeeld_round_Stress door corona Deze tips helpen je om toch goed te slapen

Volg niet te veel het nieuws
In deze coronatijd hoor je veel angstige berichten op het nieuws. Die activeren het overlevingsmechanisme in je brein. Daardoor ben je veel alerter dan normaal en slaap je misschien slechter. Kijk daarom maar één keer per dag naar het nieuws. Bedenk jezelf steeds dat je geen invloed hebt op de situatie, ook niet als je er meer over weet.

Drink geen alcohol om in slaap te vallen
Alcohol zorgt er misschien voor dat je sneller in slaap valt, maar dat is een chemische slaap. Dat betekent dat je minder diep slaapt en niet uitgerust wakker wordt. Het is daarom het beste om helemaal geen alcohol te drinken.

Zorg voor voldoende ontspanning
Ontspanning is erg belangrijk om beter te slapen. Ga overdag voor actieve ontspanning, zoals sporten of een lange wandeling. ‘s Avonds is het beter om passief te ontspannen door rustmomenten in te plannen of ontspanningsoefeningen te doen.

close

Previous Article

7 tips voor een normaal dagritme
close

Next Article

Coronaproof op pad: alles over hygiëne onderw...