Kruidvat Blog

Samen op weg naar een Rookvrije Generatie

Kruidvat speelt een rol in de nieuwe campagne van de Rookvrije Generatie: “De wereld wordt rookvrij. Wen er maar aan”. Met deze campagne van Hartstichting, KWF en Longfonds – de initiatiefnemers van de Rookvrije Generatie – laten we heel Nederland zien dat rookvrij het nieuwe normaal is. En helaas is dit nodig, want nog steeds beginnen elke week honderden kinderen met roken. En één op de twee rokers overlijdt eraan. Daarom zetten steeds meer partijen zich in voor een Rookvrije Generatie.

Zeven op de tien Nederlanders (71%) vinden dat er minder verkooppunten van tabak moeten komen om te zorgen dat jongeren onder de 18 jaar niet beginnen met roken. Ed van de Weerd, directeur van A.S. Watson Health & Beauty Benelux, ondersteunt de campagne voor een Rookvrije Generatie. “Kinderen moeten het niet normaal vinden dat tabak overal verkocht wordt. Dat is namelijk niet normaal. En daar dragen we graag een klein steentje aan bij.”

Ondernemerslef

Sinds 2020 is Kruidvat volledig gestopt met de verkoop van tabaksproducten. “Natuurlijk was er wel wat ondernemerslef voor nodig om als eerste te stoppen. Het was spannend. Want het is toch je winkel en het is omzet. Je verkoopt het al jaren en klanten vinden het ook normaal om het bij jou te kopen. Het is makkelijker om te blijven doen wat je deed. En als iedereen om je heen wel tabak verkoopt, en jij stopt er ineens mee, dan kan dat een reden zijn voor een klant om niet meer naar je winkel te komen. Echter wij vonden toch  dat het eigenlijk niet meer bij deze tijd hoort – en bij wie wij willen zijn. Bij Kruidvat staan we namelijk voor gezondheid en helpen we klanten zich gezond te voelen.

En ik denk dat ik niet hoef uit te leggen dat tabak daar niet bij hoort.”

Plan van aanpak

“We hebben het besluit genomen en een plan van aanpak gemaakt om onze filialen, medewerkers en klanten eraan te laten wennen. Het is belangrijk om uit te leggen waarom je doet wat je doet. Eind 2019 is onze laatste winkel gestopt met het verkopen van tabak.”

Wij pakken door

“Onze medewerkers reageerden enthousiast. Ook al roken sommigen zelf ook weleens, in alle eerlijkheid. Maar zij vonden het ook een beetje gek dat ze nog steeds tabaksproducten verkochten en tegelijkertijd een heleboel producten voor gezondheid. Dus we hebben gezegd: wij pakken door. Klanten komen naar ons om gezond te blijven.”

Het juiste doen

“Klanten reageerden eerst verrast. Maar uiteindelijk gaf 94% van onze klanten aan dat ze het logisch vonden dat we stopten met het verkopen van tabak. We hadden verwacht dat het percentage lager zou liggen, maar het is een mooie bevestiging. En er zaten zelfs rokers bij. Je ziet ook dat veel klanten toch wel de stille ambitie hebben om te stoppen met roken. En dat is dan meteen een mooie aanleiding voor ons om daarover met ze in gesprek te gaan.”

Tabak verkopen is niet normaal

“Kijk, in onze winkels komen ook veel kinderen en jongeren. En die komen dan in aanraking met tabak. Elke plek waar geen tabak verkocht wordt, is een plek minder om in verleiding te komen om te beginnen met roken. En dat geldt natuurlijk ook voor volwassenen die roken. Ik wil dan ook een oproep doen aan alle andere retailers – in het speciaal, waar tabak niet de hoofdzaak is – om te stoppen. Richt je aandacht liever op zaken waar je een verschil kan maken.”

Rookvrij opgroeien, dat zou toch vanzelfsprekend moeten zijn? 

“Ik heb zelf vier kinderen en ik hoop van harte dat ze nooit gaan roken. Gezond opgroeien, dat gun ik mijn kinderen en alle andere kinderen. En ik denk dat we daarmee ook iets goeds doen voor onze klanten.”

De wereld wordt rookvrij. Sluit je aan als bedrijf.

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous Article

Hoe ontstaat een verstopte neus en wat kun je...
close

Next Article

Tekenbeten: alles over teken