BLOG Kruidvat

Koolhydraatarm eten: zo doe je dat

Leestijd: 2 minuten
Geplaatst op: 10/11/2022

Alles over koolhydraatarm eten

Koolhydraten zitten in bijna alles wat je eet, bijvoorbeeld brood, rijst, aardappels, melk, erwten en bonen. Veel mensen kiezen voor een koolhydraatarm dieet, in het Engels low carb dieet genoemd. Maar hoe werkt dit low carb dieet precies en hoe kun je minder koolhydraten eten? Je ontdekt het hier!

Wat is een low carb dieet?

Een koolhydraatarm dieet is een dieet waar je relatief weinig koolhydraten en veel vet en eiwit eet.  Dit betekent niet dat je helemaal geen koolhydraten meer neemt. Bij een koolhydraatarm dieet eet je ongeveer 50 tot maximaal 130 gram koolhydraten per dag. Als je minder dan 50 gram koolhydraten per dag neemt, dan wordt het een ketogeen dieet genoemd. 

Wat is ketose?

Bij het volgen van een koolhydraatarm dieet beperk je de inname van koolhydraten. Bij een ketogeen dieet krijg je nog minder koolhydraten binnen. Namelijk maximaal 50 gram per dag. Tijdens dit dieet kun je in ketose komen. Wat is ketose? De koolhydraten die je eet worden in je lichaam omgezet naar glucose. Glucose geven je cellen energie om bijvoorbeeld je dagelijkse taken uit te voeren en om te kunnen ademen. Glucose ligt in je lichaam opgeslagen als glycogeen. Je lever geeft normaal gesproken glucose af aan je bloed als het glucoseniveau in je bloed daalt. Maar als je voor lange tijd te weinig glucose eet is er weinig glycogeen opgeslagen in je lever en is deze afgifte niet mogelijk. Hierdoor krijg je weinig glucose in je bloed. Je lichaam merkt dit en schakelt over naar vetzuurverbranding waardoor ketonlichamen ontstaan. Deze kunnen door je spieren, zenuwstelsel en hersenen worden gebruikt in plaats van glucose. Je lichaam is nu in ketose.

Hoe eet je minder koolhydraten?

Minder koolhydraten eten klinkt waarschijnlijke simpeler dan dat het is. Want het is soms best lastig om helemaal geen brood, rijst, aardappelen, pasta en andere koolhydraatrijke producten te eten. Als je minder koolhydraten wilt eten kun je koolhydraatrijke producten zoals suikerhoudende frisdranken, snoep, vruchtensappen, koekjes beter laten staan. Blijf wel altijd voldoende groente en fruit, volkoren brood- en graanproducten, peulvruchten en magere zuivel binnen te krijgen. Als je deze producten schrapt uit je voeding krijg je mogelijk een tekort aan vezels en essentiële vitaminen en mineralen.

Maak kennis met We Care

Je kunt ook kiezen voor producten die minder suiker bevatten dan andere vergelijkbare producten. We Care heeft een ruim assortiment met repen waar 30% minder suiker in zit in overheerlijke smaken zoals Chocolate Brownie. Mmm! Deze reep kun je als tussendoortje goed afwisselen met de We Care Mijn moment Roomkaas & Bieslook Maiswafels.

Wil je naast je low carb dieet ervoor zorgen dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt? Dan kun je ter aanvulling op je normale voeding een protein shake nemen zoals de We Care Carb Reduced Vanilla High Protein Shake en de We Care Carb Reduced High Protein Vanilla Drink. Deze We Care producten zijn verkrijgbaar in onze winkels. Ben je benieuwd naar het hele assortiment van We Care? Ga dan naar onze webshop.

Koolhydraatarm recept: wraps met zalm en avocado

Wil jij het koolhydraatarme dieet een kans geven en zo minder koolhydraten binnenkrijgen? Wij helpen je met dit handige recept. Hiermee maak je in slechts vijf minuten koolhydraatbeperkte lunchwraps met zalm en avocado.

  1. Smeer de wrap in met roomkaas.
  2. Leg de plakjes zalm in het midden van de wrap.
  3. Smeer wat mayonaise op de zalm.
  4. Snijd de avocado in reepjes en leg deze op de zalm met mayo.
  5. Leg hier als laatste nog wat rucola op.
  6. Rol de wrap stevig op en snij hem in stukjes.

Eet smakelijk!

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous

Resveratrol: 5 veelgestelde vragen beantwoord...
close

Next

Zo werkt het immuunsysteem