Kruidvat Blog

6 tips om het huishouden lichamelijk makkelijker te maken

Het huishouden is iets waar we continu mee bezig zijn: koken, wassen, schoonmaken, tuinieren, klussen, het houdt maar niet op. Deze huishoudelijke taken vergen extra lichamelijke inspanning, waardoor je overbelast kan raken en je klachten als rugpijn kan ervaren. Wat veel mensen niet doorhebben, is dat ze een verkeerde houding aannemen tijdens het huishouden. Wil jij graag het huishouden verlichten? Lees dan onze tips!

Verkeerde houding

Tijdens het schoonmaken houd je je lichaam soms in vreemde bochten, zodat je alle hoekjes van het huis bereikt. Taken zoals stofzuigen, dweilen en de wc schoonmaken zijn schoonmaakklussen waar je rug gebogen is of je een gedraaide houding aanneemt. Hierdoor kun je last krijgen van rugpijn, pijnscheuten of stijfheid.

Tip 1: ga je stofzuigen? Houd de stofzuiger in je ene hand en pak met je andere hand de slurf vast. Plaats de slurf achter je rug, zodat je in een rechte positie staat. Tijdens het zuigen loop je mee in de richting waarin je beweegt. Dit voorkomt dat je voorovergebogen staat te stofzuigen.

Tip 2: bukken om de wc te boenen? Een alternatief hiervoor is op een been te knielen. Hierdoor blijft je rug recht. Plaats naar wens een matje of een kussentje onder je knie, zodat de grond minder hard aanvoelt.

Oude gewoontes

Veel huishoudelijke taken gaan gepaard met gewoontes. Deze gewoontes zitten diep geworteld, maar zijn niet altijd goed voor je. Denk maar eens na over waar je wasmachine staat en hoe je daar de was erin doet. Gebukt en/of gedraaid? Daar waren wij al bang voor!

Tip 3: kijk kritisch naar je huishoudapparatuur en welke houding je moet aannemen om de machines te gebruiken. Moet je veel bukken? Kijk of de apparatuur op een verhoging kan staan, zodat je rug rechter is. Is dat niet mogelijk? Pak eventueel een laag krukje om op te zitten, zodat je rug minder gebogen is.

Tip 4: vouw jij je was op bed op? Je bent niet de enige, maar deze manier van de was opvouwen kan voor rugklachten zorgen. Een verandering van locatie kan wonderen doen! Vouw bijvoorbeeld je was op de eettafel of strijkplank. Deze staat een stuk hoger waardoor je minder hoeft te bukken.

Schoonmaken is een work-out

Je bent het er vast wel mee eens als we zeggen dat schoonmaken net een work-out is! Maar bereid jij een schoonmaaksessie op dezelfde manier voor als een work-out in de sportschool? Wij eerst ook niet, totdat we deze tips ontdekten:

Tip 5: als je naar de sportschool gaat of moet trainen, doe je eerst een warming-up om je spieren warm te maken. Wanneer je dit niet doet kunnen sportblessures of andere lichamelijke klachten ontstaan. Niet zo’n gek idee dus om eerst je lichaam op te warmen voordat je begint aan het huishouden.

Tip 6: na het sporten doe je een cooling-down om stijfheid te voorkomen. Plof dus niet meteen op de bank na het schoonmaken, maar wandel een rondje of doe wat rek- en strekoefeningen voor je rug.

Schoonmaken zonder pijn

Met bovenstaande zes tips hoort schoonmaken met pijn tot de verleden tijd. Let dus goed op de houding die je aanneemt tijdens het schoonmaken, zodat je rug recht blijft. Plaats je huishoudapparatuur desnoods op een verhoging, zodat je minder hoeft te bukken. Zie het huishouden als een work-out door te beginnen met een warming-up en te eindigen met een cooling-down. Op deze manier verlicht je makkelijk het huishouden!

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous

Opvliegers tijdens de overgang? Check onze ti...
close

Next

Wat is het verschil tussen verkoudheid en gri...