Kruidvat Blog

Heb jij last van stress?

header examen

Iedereen heeft weleens last van stressmomenten. Stress is namelijk gewoon een vorm van spanning en iedereen heeft een beetje spanning nodig om goed te functioneren. Pas wanneer er te veel spanning is, krijg je last van klachten. In de volksmond wordt alleen dit veelal stress genoemd.

Stress is dus niets anders dan spanning of druk, waarbij onder invloed van het hormoon adrenaline je hartslag en ademhaling omhoog gaan. Het is goed om een beetje spanning te voelen wanneer je een prestatie moet leveren. Het zorgt ervoor dat je meer focus en een verhoogde concentratie hebt, zodat je beter presteert. Als het goed is, is een stressreactie maar voor een korte periode aanwezig. Je lichaam heeft vervolgens even de tijd nodig om te herstellen. Als de stressmomenten echter lang aanhoudt, kan het lichaam niet herstellen en kun je lichamelijke of psychische klachten ervaren. Stress is tevens een grote boosdoener is voor slecht slapen.

Het dagelijkse leven zit voor veel mensen best vol met stressmomenten: Een drukke baan, een overvol sociaal leven, een relatie, sporten, zorgen voor de kinderen, iedere avond op tijd gezond eten op tafel etc. Kortom; we moeten meerdere ballen in de lucht houden en dan hebben we het nog niet eens over eventuele geldzorgen of problemen met de gezondheid. Het verschilt van persoon tot persoon hoeveel spanning je kunt dragen en wanneer de weegschaal de verkeerde kant op slaat.

Symptomen van te veel stress

Naast mentale kenmerken, zoals piekeren, paniekaanvallen, slechte concentratie en niet kunnen genieten, heeft te veel stress een negatief effect op het lichaam. Lichamelijke symptomen die te veel stress kunnen veroorzaken zijn o.a. rusteloosheid / opgejaagd gevoel, hoofdpijn, verminderde weerstand, darmklachten, hyperventilatie en slecht slapen.

rondsfeerbeeld examen

Stress verminderen

Als we stresssituaties te lang laten voortduren, ontspannen we dus eigenlijk te weinig. Probeer daarom meer ontspanning in je leven te creëren door bijvoorbeeld wekelijks me-time je agenda in te plannen en meer beweging met aandacht voor mindfullnesstechnieken. De allerbeste oplossing is om de oorzaken van stress aan te pakken. Heeft de stress met werk te maken, maak het dan bespreekbaar bij je manager of bedrijfsarts. Komt de stress door een gebrek aan tijd, dan is het een kwestie van prioriteiten stellen en ernaar handelen.

Soms vergt het moed, maar er is vast iemand die je vertrouwt en met wie je over jouw klachten kan praten. Denk aan een goede vriend(in), maar ook je huisarts kan je helpen.

Stress momenten in een lichte vorm? Voedingssupplementen kunnen jou helpen.

Wist je dat ook voedingssupplementen verkrijgbaar zijn met natuurlijke ingrediënten zoals Rhodiola, Kamille en Passiebloem die je kunnen helpen te ontspannen tijdens momenten van stress? Deze planten en kruiden helpen je te ontspannen en helpen om rustig en geconcentreerd te blijven in drukke tijden. De natuurlijke ingrediënten geven geen gewenning en je kunt ze dus met een veilig gevoel gebruiken. Hoef je je daar niet druk over  te maken.

Probeer het rustig aan te doen. Het leven is te kort om je druk te maken.

Meer weten? Kijk dan op onze Slaap & Rust pagina voor meer informatie.

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Next Article

Zo werkt de OrganiCup menstruatiecup