BLOG Kruidvat

Dipje in de wintermaanden? Check deze 7 energieke tips

Leestijd: 3 minuten
Geplaatst op: 22/11/2022

Dipje in de wintermaanden? Check deze 7 energieke tips

Met de steeds kortere, donkerdere en koudere dagen, is het echt niet zo gek dat je soms even wat minder energie hebt. Je kunt zelfs last krijgen van een dipje in de winter. Fijn is het natuurlijk niet en het is ook best lastig om je dan energiek te voelen. Met deze energieke tips sleep jij jezelf door deze donkere dagen heen. Laat Blue Monday maar komen!

1. Morning ritual

Een ritme is belangrijk om je goed te voelen. De ochtend kun je goed gebruiken om een plan te maken voor de dag. Neem een warme douche, zet een lekker kopje koffie of thee, zet een fijne playlist op, eet een goed ontbijt en schrijf je doelen voor de dag op. Zo heb je eventjes een rustig moment voor jezelf, maar heb je ook meteen duidelijkheid over je taken en activiteiten van de dag.

2. Frisse lucht

Het is inderdaad koud, maar je hebt vast een fijne dikke trui in de kast liggen. De kou is echt geen reden om maar binnen te blijven. Frisse lucht heb je écht nodig. Loop bijvoorbeeld tijdens je pauze even een rondje buiten. Je maakt in de winter minder vitamine D aan, omdat er simpelweg minder zonlicht is. Wil je je vitamine D-voorraad aanvullen? Kies dan naast je dagelijkse voeding voor extra vitamine D in de vorm van een vitamine D-supplement, bijvoorbeeld de vitamine D3 gummies van Dagravit.

3. Kom onder dat dekentje vandaan

Hoe verleidelijk het ook is om in je onesie op de bank te nestelen met een leuke film en een bak popcorn, het is niet per se iets waar je je energieker door gaat voelen. Waar krijg je wel energie van? Bewegen! Stap op die fiets, trek je hardloopschoenen aan of ga naar de sportschool. Hoewel je er misschien helemaal geen zin in hebt, levert het je wel een tevreden gevoel én meer energie op.

4. Vergeet je groentes niet!

In de zomer eten we nog volop maaltijdsalades, maar in de winter krijgen we daar toch minder zin in. Eten thuis laten bezorgen? Het lijkt zo’n goed idee, maar dat is het niet. Hoewel het je even een geluksgevoel kan opleveren en voor korte tijd wat meer energie geeft, geeft het je uiteindelijk op lange termijn toch geen beter gevoel. Van gezonde voeding krijg je wél meer energie. Maak bijvoorbeeld zelf eens een grote pan stevige groentesoep. Veel moeite kost dit niet, maar je hebt wel voor meerdere dagen een kommetje vitaminen klaar staan.

5. Zorg voor extra energie bij vermoeidheid

Ben je zó vermoeid dat het je allemaal niet lukt? Je hoeft het ook allemaal niet alleen te doen. Probeer gezond te eten en kies eventueel voor aanvulling. Bijvoorbeeld met een hooggedoseerde multivitamine van Davitamon. Deze kauwvitamine of bruistablet bevat vitamine B2, B3, B6, B12, en ijzer, waarmee je je energieniveau ondersteunt. Een andere optie zijn de Q10 capsules, in 30 mg of 100 mg Deze capsules bevatten vitamine B1 die ook het energieniveau ondersteunt en bijdraagt aan de geestelijke veerkracht.

6. Plan verwenmomentjes in

We hebben het allemaal druk. Daardoor vergeten we regelmatig om goed voor onszelf te zorgen. Bovenstaande tips helpen daar al heel goed bij, maar plan ook eens een écht verwenmomentje in. Gun jezelf de tijd om eens uitgebreid in bad te gaan, een gezichtsmaskertje op te doen, een goed boek te lezen met kaarslicht, ga met een vriend of vriendin gezellig lunchen of maak een afspraak voor een ontspanningsmassage. Je bent het waard!

7. Blijf in contact

Het is belangrijk om in contact te blijven met jezelf en naar je lichaam te luisteren. Daarnaast hebben we ook mensen om ons heen nodig. Van alleen thuiszitten word je ook niet altijd vrolijk. Nodig die goede vriend of vriendin eens uit voor een goed gesprek, voor een etentje bij je thuis of voor een bos- of strandwandeling. Of plan samen zo’n verwenmomentje als hierboven in!

Zoals je ziet, kun je genoeg doen tegen een dipje in de winter. En een schrale troost, het is tijdelijk. Er komen écht weer langere en lichtere dagen aan. Sterker nog, vanaf 22 december krijgen we iedere dag weer net even wat langer daglicht. Nog even volhouden dus!

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous

Borstontsteking: tips voor het behandelen en ...
close

Next

Huiduitslag: verschillende soorten