BLOG Kruidvat

6 slimme tips: gewichtsbehoud doe je zo!

Leestijd: 3 minuten
Geplaatst op: 11/11/2022

6 slimme tips: gewichtsbehoud doe je zo!

Als je na lange tijd op je gewicht letten je ideale gewicht hebt bereikt, ben je er voorlopig wel klaar mee. Toch wil je voorkomen dat je opnieuw in gewicht aankomt. Hoe zorg je ervoor dat dit niet gebeurt? Wij geven je zes slimme tips waarmee je je gewicht kunt behouden zonder dieet. 

Tip 1: Zorg voor een goede basis

Begin met een goede basis. Vanuit deze basis kun je verder kijken wat voor jou helpt. Nu je je ideale gewicht hebt bereikt, kun je meer eten dan toen je gewicht wilde verliezen. Hoeveel meer? Dit kan per persoon verschillen. Houd je gewicht goed in de gaten. Als je op gewicht blijft betekent het dat je de balans hebt gevonden. Dit is de basis voor je gewichtsbehoud. Heb je moeite met minder eten? Dan kun je er ook voor kiezen om één hoofdmaaltijd te vervangen door een maaltijdshake. Een maaltijdshake is altijd onderdeel van een energiebeperkt dieet. Naast de maaltijdshake maken ook andere voedingsmiddelen een noodzakelijk deel van dit dieet uit. Dit draagt bij aan het behoud van je gewicht na gewichtsverlies. Het is sowieso ook belangrijk om dagelijks voldoende te drinken.

Tip 2: Zet de knop om

Als je eenmaal je ideale gewicht hebt bereikt, is het fijn als je dit gewicht ook kunt behouden. Ben je bereid om dat wijntje bij het eten te laten staan? En kun je wennen aan het idee om niet na elke avondmaaltijd een ijsje te eten? Want hoe je het ook bekijkt: je wilt de knop omzetten. Hoe eerder je je gewoonten aanpast, des te makkelijker je je gewicht behoudt. 

Tip 3: Let op je calorie-inname

Suiker blijft een grote verleider en het eten en drinken van te veel suiker verhoogt de kans op overgewicht. Suikerhoudende voeding en dranken bevatten namelijk veel calorieën. Wil je je kopje koffie of thee toch wat zoeter? Dan is een Canderel zoetje een alternatief. In deze zoetjes zitten de stofjes aspartaam en acesulfaam-k. Zo kun je toch een beetje genieten van zoetigheid.

Tip 4: Voldoende vocht

Een volwassene heeft gemiddeld 1,5 tot 2 liter vocht per dag nodig. Hoeveel je precies nodig hebt hangt onder andere af van je leeftijd, hoeveel je beweegt, wat je eet en hoe warm het buiten is. Misschien denk je dat dit advies alleen geldt voor water. Maar dat is niet waar! Naast water kun je ook kiezen voor andere dranken zoals thee en koffie zonder suiker. Deze dranken dragen allemaal bij aan je vochtinname per dag en bevatten vaak weinig calorieën. Hierdoor dragen ze nauwelijks bij aan je calorie-inname en werken ze dus mee aan het behoud van je gewicht. Let wel op: koffie en (zwarte) thee zijn cafeïnehoudende dranken, drink deze dus wel met mate. Als alternatief kun je dus beter cafeïnevrije koffie of thee drinken.

Tip 5: Kies indien gewenst, voor hulpmiddelen

Om de vetverbranding in het lichaam te ondersteunen zijn er hulpmiddelen zoals de Kruidvat Fatburner.

Het is belangrijk om evenwichtig en gevarieerd te eten. Voedingssupplementen zijn namelijk geen vervanging van een gevarieerde voeding. Kruidvat Fatburner bevat naast plantensterolen, die bijdragen tot de instandhouding van normale cholesterolgehalten in het bloed (het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van ten minste 800 mg plantensterolen), vitamine B6 dat bijdraagt tot een normaal energieleverend metabolisme. Tevens bevat het capsicum extract dat de vetverbranding in het lichaam ondersteunt. *

* Claim in afwachting van Europese goedkeuring (Capsicum).

Tip 6: Beweeg voldoende

Deze laatste tip is zeker niet de minste. Voldoende beweging kan je namelijk helpen om de energiebalans te behouden en je lichaam fit te houden. Zeker als je te veel zit op bijvoorbeeld je werk, kun je hier baat bij hebben. Dit wordt namelijk in verband gebracht met een laag energieverbruik. Dit verband wordt minder naarmate je meer beweegt.

left arrow left arrow
Showing > of results
close

Previous

Zo werkt het immuunsysteem
close

Next

Morning-afterpil: alles over deze noodanticon...