Zo heb je minder last van stress

stress-verminderen-header

Gezonde spanning is niet erg

Stress en spanning. We hebben er allemaal mee te maken. Een drukke sociale agenda, deadlines op je werk en spanning bij het nemen van grote beslissingen. Een beetje spanning is niet erg. Het helpt je te focussen en alert te zijn. Het is soms zelfs nodig. Bij gevaar zorgt spanning ervoor dat je lichaam klaar is om te vechten of vluchten. Heel handig dus. Maar te veel spanning veroorzaakt ongezonde stress en dat kan leiden tot een burn out. Hoe voorkom je ongezonde spanning?

Verschillende niveaus van stress

We ervaren allemaal, zowel thuis als op het werk, wel eens stress. En dat geeft niks. Maar het moet wel gezonde spanning blijven. Te veel stressvolle momenten geven vaak problemen. Je hebt dan tussendoor geen tijd meer om bij te komen.

Stress is onder te verdelen in verschillende niveaus:

  1. Spannende stress: dit is eigenlijk gewoon gezonde spanning. Je ervaart het voor een eerste date, een sollicitatiegesprek of bij een examen. Het maakt je alert.
  2. Frustrerende stress: op dit niveau lopen de frustraties op. Je bent prikkelbaar en kan de stress nog maar net aan.
  3. Schadelijke stress: Je kan de hoeveelheid stress niet meer aan. Op dit niveau ontstaan vaak lichamelijke en geestelijke klachten. De kans om overspannen te raken of in een burn out te belanden is groot.
wandelen

Wat kun je doen om stress te verminderen?

Ervaar je regelmatig stress en wil je hier wat aan doen? Dan is het een goed begin om je af te vragen waar die stress vandaan komt. Kun je de oorzaak verhelpen en zo de stress aanpakken? Zorg dat je daarnaast voldoende ontspanning hebt. Ga na wat jouw ultieme ontspanning is en zorg dat je hier genoeg tijd voor vrijmaakt. De balans tussen stress en ontspanning moet in evenwicht zijn.

5 tips om stress aan te pakken

Gezonde spanning is goed, maar te veel stress niet. Voel je dat stress je tegenwerkt en worden je prestaties minder? Ga dan met de volgende tips aan de slag:

  • Breng balans aan tussen spanning en ontspanning. Een stressvolle baan? Ga ’s avonds een stuk wandelen of leef je uit in de sportschool, bij het hardlopen of fietsen. Bewegen vermindert stress.
  • Zorg voor een goede nachtrust. Als je uitgerust bent, kun je meer aan.
  • Eet gezond en gevarieerd. Als je gestresst bent, ga je vaak meer koffie drinken en grijp je vaker naar suikers. Je kunt beter volgens de Schijf van Vijf eten en kiezen voor gezonde tussendoortjes zoals snacktomaatjes en ongezouten nootjes.
  • Hou je gedachten onder controle door zaken op te schrijven. Maak to-do-lijstjes en schrijf de dingen op die je niet mag vergeten. Zo houd je je hoofd leeg.
  • Valeriaan is een natuurlijk rustgever, gemaakt uit de valeriaanwortel. Valeriaan wordt al eeuwen gebruikt om te ontspannen en de slaap te verbeteren. Bij stress kan een voedingssupplement met valeriaan je helpen te ontspannen. Zo help je jezelf door spannende tijden. Gebruik bijvoorbeeld Kruidvat Valeriaan Tabletten of Kruidvat Stressmoment Tabletten.

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer