Kruidvat Blog

Werkstress in een crisis: deze tips helpen je

Header_Werkstress in een crisis deze tips helpen je

Zo pak je gevoelens van stress aan

We leven in een bijzondere situatie. Een situatie die waarschijnlijk niemand van ons op deze manier kent. De onzekerheid van ‘hoe gaat dit verder?’ kan de nodige gevoelens van spanning opleveren. Ook rondom je werk. Want wat als je in de zorg werkt en elke dag sterven er mensen om je heen? En wat doet deze crisis met de economie en behoud je je baan wel? Of je werkgever wil dat je naar je werk komt, maar hoe groot is het risico eigenlijk dat je daar nu iets oploopt via collega’s? Het zijn allemaal gedachten die je bezig kunnen houden en je zo nu en dan gevoelens van stress kunnen bezorgen. Hier ontdek je wat je tegen deze gevoelens kunt doen.

Welke werkstress kennen we nu?

Iedereen heeft ander werk. De een werkt in loondienst, de ander als zelfstandige. En dat kan al een wereld van verschil maken in deze tijd. Zoveel verschillende vormen van werken, zoveel verschillende vormen van werkstress. Dit zijn de meest voorkomende oorzaken van werkstress op dit moment:

Thuiswerken met kinderen onder de 4

Baby’s en peuters vragen eigenlijk de hele dag om intensieve verzorging. Waar je normaal gesproken naar je werk gaat en de kinderen bij het kinderdagverblijf of bij opa en oma brengt, is dat nu beperkt of niet mogelijk. En dus zit je veel te multitasken tussen werk en verzorging. Dat kan je best wel eens gevoelens van stress bezorgen, of niet?

Thuiswerken en tegelijk thuisonderwijs geven

Laten we eerlijk zijn, het is een flinke uitdaging om je eigen werk te moeten doen en tussendoor je kinderen te onderwijzen. Los van het feit dat je kinderen geen complete dagvulling hebben (en jij wel) is het continu switchen tussen serieuze werkverslagen maken en hulp bieden bij sommen als 234 + 359. En hoe maakte je ook alweer een staartdeling? Het is een kwestie van continu je aandacht verdelen. En dat kan je flink wat drukte in je hoofd opleveren. Je kan je onrustig en opgejaagd voelen en dat continue schakelen maakt je ook nog eens vermoeid.

Werken in de zorg

Werken in de zorg is voor velen nog nooit zo spannend en heftig geweest als nu. De druk is natuurlijk enorm hoog, je werkt waarschijnlijk veel en intensief, slaapt misschien weinig en daarnaast: kun jij je patiënten besmetten of zij jou? Logisch dat je je daar zorgen om maakt. Daarnaast heb je als zorgprofessional natuurlijk het doel om mensen gelukkig en gezond te houden. Je continu begeven tussen mensen die vechten voor hun leven kan mentaal behoorlijk op je van invloed zijn.

Wél naar je werk moeten met veel onzekerheid

Met een kantoorbaan kun je meestal nog relatief makkelijk thuiswerken. Maar werk je in een distributiecentrum, een grote productiehal, in het onderwijs of bij de kinderopvang, dan is dat wel even anders. Je moet dan namelijk (deels) gewoon naar je werk. Met waarschijnlijk de nodige zorgen. Want houden je collega’s zich in hun vrije tijd aan alle regels? Vormen zij besmettingsgevaar? En als je kinderen moet opvangen van wie de ouders in de zorg werken, is dat dan risicovol voor jou? Ook dit kan je best een gespannen gevoel geven.

Zelfstandig ondernemer zijn

Misschien heb je een horecabedrijf. Of ben je kapper, schoonheidsspecialist of pedicure. Heftig, want dat betekent dat je zaak voor langere tijd dicht is (geweest). En dat heeft natuurlijk financiële gevolgen. Uit consumentenonderzoek weten we dat de financiële situatie één van de grootste bronnen van stressgevoelens is. Je financiën zijn immers de basis van je bestaan: je betaalt er je huis van, je eten, de kleren voor je gezin. In deze tijden, waarin alles voor je onzeker is, is het zelfstandigenbestaan spannend en onzeker.

Een werkgever hebben waarmee het economisch slecht gaat

Misschien is het niet je eigen zaak, maar het kan ook zijn dat je werkt bij een bedrijf waar het slecht gaat. En dan kan ook de vraag rijzen: behoud je je baan wel? Met dezelfde financiële onzekerheid tot gevolg die we hierboven beschreven. En dat kan je best een benauwd en gespannen gevoel opleveren.

Wat kun je doen bij gevoelens van stress?

Gevoelens van stress zijn niet altijd helemaal te voorkomen. Zeker in deze bijzondere tijden niet. Maar soms kun je wel wat dingen doen die je helpen om er rustiger mee om te gaan. Wij hebben 6 tips voor je:

1. Praat erover
Misschien zit je in een rotsituatie. Doordat je zelfstandig ondernemer bent, doordat je veel heftige dingen meemaakt op je zorgplek of doordat je veel te veel aan je hoofd hebt door de combinatie werk en thuisonderwijs. Praten helpt. Het liefst met mensen in een soortgelijke situatie. Het laat je beseffen dat je niet de enige bent en kan je veel praktische tips opleveren voor hoe ermee om te gaan.

2. Pak rust waar dat kan
We kunnen op het moment allemaal weinig op onze vrije momenten. Dat is aan de ene kant vervelend, aan de andere kant zijn dat nu de momenten bij uitstek om je rust te pakken. Want die rust is zo belangrijk in deze spannende tijden. Doe even je ogen dicht, kijk je favoriete Netflix-serie of lees een boek en laad zo weer op voor de verdere drukte.

Sfeerbeeld - Werkstress in een crisis deze tips helpen je

3. Zoek afleiding
Als je je zorgen maakt en je hebt ook nog weinig omhanden, dan kan dat ervoor zorgen dat je je non-stop op die zorgen focust. Best logisch, maar niet heel goed voor je. Zoek vermaak op dat je echt even bij die zorgelijke gevoelens weghaalt. Dans, sport, kijk tv, lees een boek, speel een spelletje met vrienden via Facetime. Het kan je allemaal helpen je zorgen even te vergeten.

4. Maak duidelijke keuzes
Misschien heb je veel om handen nu. Werk, thuisonderwijs, kleuter vermaken. Misschien wel te veel. En heb je daardoor altijd het idee dat je overal tekortschiet, en probeer je in de zesde versnelling alles tegelijk te doen? Probeer daarmee te stoppen, want deze situatie overkomt iedereen. Doe voor je werk wat je kunt, help je kinderen als dat nodig is, maar probeer niet alles tegelijk te doen. Dat lukt nou eenmaal niet. Bovendien geeft de overheid je als werkende ouder deze thuisonderwijstaak er ook maar ‘even’ bij, het is geen keuze van jezelf. Probeer hiermee je schuldgevoel te relativeren.

5. Eet gezond
Gezonde eetgewoontes zijn altijd belangrijk, maar extra in periodes van stress. Ze helpen je namelijk je balans te behouden. Junkfood, ongezonde dranken en alcohol halen je juist uit dat evenwicht. Dus probeer deze ongezonde voeding te vermijden.

6. Beweeg
Beweeg. Ook nu. Niet in grote groepen, maar in je eentje of (met afstand) met z’n tweeën kun je best veel doen. Wandelen, hardlopen, fietsen of buiten even fitnessen (desnoods met flessen wasmiddel) gaat prima. Beweging helpt je de adrenaline te verbruiken die je in tijden van stress extra produceert.

Ben jij benieuwd naar ons hele assortiment? Ga dan snel naar de webshop!

 

close

Vorige

Mis jij ook je gewoonteloopjes? Zo voorkom je...
close

Volgende

5 tips voor een betere nachtrust