Water of sportdrank, waar kies jij voor?

sportdrank

Fabels en feiten over water en sportdrank

Neem jij ook altijd een flesje water mee naar de sportschool? Goed, want drinken is belangrijk als je flink sport. Maar weet je dat sportdrank een goede aanvulling is als je sport? Of denk je dat je daar dik van wordt? We hebben de fabels en feiten voor je op een rij gezet.

Feit – Drinken tijdens het sporten moet

Als je flink zweet, bijvoorbeeld bij het bootcampen, maar ook bij krachttraining, verlies je veel vocht. Daarom moet je je lichaam hydrateren. Doe je dat niet, dan kunnen je prestaties al snel minder worden. Dat gebeurt al als je 1 of 2% van je lichaamsgewicht aan vocht verliest. Je kunt bijvoorbeeld kramp krijgen als je niet voldoende vocht binnenkrijgt.

Feit – Je moet drinken voordat je dorst krijgt

Het is soms lastig, om te drinken tijdens het sporten, bijvoorbeeld bij het hardlopen. Maar toch moet je drinken en zelfs al voordat je dorst krijgt. Je vochtbalans heeft namelijk een grote invloed op je spieren en prestaties. Als je eenmaal dorst krijgt, ben je eigenlijk al te laat.

Fabel - Water heeft hetzelfde effect als sportdrank

Water lest je dorst heel goed, maar je plast het ook weer heel snel uit. Als je veel zweet, verlies je niet alleen vocht, maar ook mineralen (ook wel elektrolyten genoemd). In een goede sportdrank, zoals de Isotonic sports drink, zitten mineralen zoals natrium en kalium, die de voorraad elektrolyten in je lichaam aanvullen. De mineralen zorgen er weer voor dat je vocht beter vasthoudt. Verder voorziet een goede sportdrank je van koolhydraten (in de vorm van snel opneembare suikers), die je helpen je prestaties te verbeteren.

sportdrank

Fabel – Van sportdrank word je dik

In een isotone sportdrank zit een uitgekiende hoeveelheid suikers, die snel wordt opgenomen door je lichaam. Maar de hoeveelheid is niet zo hoog dat je ervan aankomt. Je zult niet meer calorieën binnenkrijgen dan je verbrandt als je minimaal een uur sport. Zo zitten er in 250 ml Aquarius Isotone Sportdrank Rehydration 75 calorieën.

Er zijn wel sportdranken met extra veel suikers, de zogenaamde hypertone sportdranken, maar deze zijn meer bedoeld voor topsporters zoals marathonlopers.

Fabel – Je moet altijd veel drinken

Klopt niet altijd. Het hangt heel erg af van hoe intensief je sport en hoe warm het is. Je kunt je voorstellen dat je veel meer vocht verliest bij bootcampen bij 27 graden Celsius of het lopen van de halve marathon in de brandende zon, dan bij een wandeling bij een temperatuur rond het vriespunt. Drink bij intensief sporten en bij hoge temperaturen in ieder geval voldoende.

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer