Wat melatonine doet bij het slapen

Melatonine_header

Blijf niet met je slaapproblemen rondlopen

Heb je moeite om ’s avonds in slaap te vallen? Of word je vaak of véél te vroeg wakker? Blijf er niet mee rondlopen. Er zijn natuurlijke middelen en trucjes die je helpen in te slapen. En lekker door te slapen tot de wekker gaat.
Maar eerst: waardoor worden slaapproblemen veroorzaakt?

Waarom het slapen soms niet lukt

Allereerst: heb je slaapproblemen, dan ben je niet de enige. Een groot deel van de mensen, zoals bijna 1 op de 3 Nederlanders*, snurkt niet vredig de nacht door tot het alarm afgaat. Ze hebben moeite met inslapen of worden vaak of veel te vroeg wakker. Stress veroorzaakt het vaakst slaapproblemen. Denk bijvoorbeeld aan drukte of familieomstandigheden waardoor je gaat piekeren. Er zijn ook andere oorzaken. Bijvoorbeeld als de biologische klok in de war is. Een jetlag kan dat veroorzaken. Of schommelingen in hormonen die ervoor zorgen dat je het ’s nachts te warm hebt.

Melatonine

Moet je iets doen aan slaapproblemen?

Eigenlijk zijn er tal van oorzaken van slaapproblemen. En omdat bijna iedereen er wel eens last van heeft, vinden veel mensen ze wel ‘gewoon’. Gewoon wat minder koffie drinken en minder op een scherm kijken, dan gaan de problemen vanzelf wel over, denken veel mensen. Maar dat is niet erg verstandig. Want je hebt je slaap wel degelijk nodig. Je lichaam kan niet zonder. Het is geen machine die 24/7 door kan gaan. Tijdens de slaap wordt er als het ware onderhoud aan je lichaam gepleegd. Daarnaast hebben je hersenen slaap nodig om alle indrukken van de dag te verwerken. Probeer daarom je slaapproblemen aan te pakken.

De rol van melatonine

Melatonine speelt een grote rol bij het slapengaan. Het is een hormoon dat je lichaam zelf aanmaakt. De stof vertelt je lichaam eigenlijk dat het tijd is om te gaan slapen. Normaal gesproken geeft je lichaam in de avond en nacht meer melatonine vrij en neemt de hoeveelheid af als het morgen wordt.

Je interne, biologische klok bepaalt hoeveel melatonine er vrijgegeven moet worden. (Dag)licht heeft daarnaast invloed op het vrijgeven van melatonine. Zo komt de vrijgave van melatonine normaal gesproken in de winter wat eerder op gang.

Wat kun je doen bij slaapproblemen?

Om weer lekker te kunnen slapen, kun je veel dingen doen en vooral laten:

  • Drink niet te veel koffie of andere cafeïnehoudende dranken vanaf de late middag. Cafeïne is een oppepper, die je juist wakker houdt. Hou er rekening mee dat cafeïne langzaam afgebroken wordt. Na 5 uur is gemiddeld nog de helft van de cafeïne aanwezig in je lichaam.
  • Alcohol als slaapmutsje? Liever niet. Alcohol kan je juist een onrustige nachtrust bezorgen.
  • Het is verleidelijk, maar kijk liever geen super spannende serie of film voor het slapengaan. Een boek lezen – lekker retro - helpt meer je te ontspannen voor het slapen. Het is sowieso niet goed lang naar het scherm van je tv, tablet of telefoon te turen. Het licht van het scherm kan het vrijgeven van melatonine verstoren.
  • Sporten is erg goed voor je lichaam, dat hoeven we je vast niet te vertellen. Maar plan die intensieve work-out niet net voor het slapengaan. Geheid dat het je niet lukt in te slapen. Je lichaam is dan nog veel te actief. Een goed alternatief zijn yoga, ontspannings- of meditatieoefeningen. Of een fijne avondwandeling. Deze maken je juist kalm en slaperig. Gaaaaap.
  • Lekker de verwarming aan in de slaapkamer? Doe dat maar niet. Je lichaamstemperatuur hoort tijdens de nacht juist te zakken. Hou het daarom lekker fris in de slaapkamer. Zet bijvoorbeeld overdag vast het raam open.
  • Geen tijd gehad voor de avondmaaltijd? Eet iets lichts, want een zware avondmaaltijd houdt je alleen maar wakker. Hou het qua drank op een glas warme melk of kruidenthee.
  • Zorg dat het donker is in de slaapkamer. Dat helpt weer voor het vrijkomen van melatonine. Verduisterende gordijnen zijn een prima idee!
  • En lukt het slapen niet helemaal? Maak je daar dan niet te veel zorgen over, want dan ga je alleen maar piekeren. Kijk al helemaal niet op de klok. Bedenk je maar dat als je dan niet slaapt, je toch rust.

Een extra hulpmiddel voor het slapen

Wil je soms een extra hulpmiddel voor het slapen? Kruidvat Extra Sterk Nachtrust Tabletten helpen je bij je vertrek naar dromenland. Deze tabletten bevatten naast melatonine valeriaan en magnesium. De hoge dosis valeriaan helpt je bij het bevorderen van een gezonde slaap op een natuurlijke manier. Dit helpt met name als stress je slapeloosheid veroorzaakt. Magnesium draagt bij aan extra energie bij vermoeidheid en helpt je uitgerust en fit wakker te worden. Deze stof heeft een positieve invloed op de werking van het zenuwstelsel.

*Bron: Vemedia GFK Shopperonderzoek 2016

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer