Wat je nog niet wist over vitamine C

wat-je-nog-niet-wist-over-vitamine-c-header

Dit wist je nog niet over de bekendste vitamine

Vitamine C is misschien wel de bekendste vitamine. Zorg jij in de wintermaanden ook dat je extra vitamine C binnenkrijgt om je weerstand te ondersteunen? Dan ben je niet de enige. Maar wist je de volgende dingen over vitamine C ook al?

Dit doet vitamine C ook!

Vitamine C ondersteunt je weerstand. Maar de vitamine doet veel meer dan dat. Vitamine C:

  • draagt bij aan de vorming van collageen. Dit is belangrijk voor je bloedvaten, de normale werking van kraakbeen en het in stand houden van de normale huid;
  • bevordert de opname van ijzer uit je voeding;
  • ondersteunt de afweer van je lichaam en draagt daarmee bij aan je weerstand;
  • draagt bij aan een sterk gebit en de normale collageenvorming voor de normale werking van je tandvlees;
  • is een antioxidant en beschermt je tegen invloeden van vervuiling en zonlicht;
  • is goed voor je gemoedstoestand en zorgt voor een goede geestelijke balans;
  • zorgt voor een normaal concentratievermogen en draagt bij aan het leervermogen;
  • helpt de activiteit van vitamine E in stand te houden;
  • kan het gebrek aan energie helpen verminderen en draagt bij aan je fitheid;
  • zorgt ervoor dat je zenuwstelsel goed functioneert.

Best veel hè?

10 dingen die je nog niet wist

Vitamine C is dan misschien wel de bekendste vitamine. Maar er zijn dingen die je waarschijnlijk niet weet over deze vitamine. Daarom hier 10 belangrijke weetjes op een rijtje:

  1. Het is een fabeltje dat vitamine C een griepje of verkoudheid kan voorkomen. Maar de vitamine draagt wel bij aan een goede weerstand.
  2. Als je groenten, fruit of aardappelen bewerkt (koken, snijden, bakken, wokken, blenden) gaat vitamine C verloren. Dat gebeurt ook onder invloed van licht.
  3. Fruit verwerkt in bijvoorbeeld een smoothie bevat minder vitamine C dan onbewerkt fruit.
  4. Bij regelmatige stress kun je een verhoogde behoefte aan vitamine C hebben.
  5. Rokers hebben een verhoogde behoefte aan vitamine C.
  6. De behoefte aan vitamine C kan hoger worden door zwaar fysiek werk en flink sporten.
  7. Een teveel aan vitamine C plas je gewoon uit.
  8. Bij een langdurige en ernstig tekort aan vitamine C kan er sprake zijn van een verminderde weerstand en vertraagde wondgenezing. Tandvleesbloedingen kunnen bijvoorbeeld een gevolg zijn.
  9. Vitamine C van ascorbinezuur is erg zuur. Vitamine Ester C is een niet-zure vorm van vitamine C en is milder voor de maag.
  10. De adviezen rond de hoeveelheid Vitamine C die je nodig hebt, zijn niet eenduidig. De Gezondheidsraad adviseert 75 mg vitamine C per dag, de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid adviseert 80 mg. De orthomoleculaire diëtetiek/geneeskunde raadt een veel hogere doses vitamine C aan, namelijk 2000 mg per dag.

Vitamine C en voeding

Vitamine C is dus belangrijk. Je lichaam maakt deze vitamine niet zelf aan, maar met een goede, gevarieerde voeding krijg je voldoende binnen. Vitamine C zit vooral in groenten, fruit en aardappelen. Eet daarom elk dag (minimaal) 2 porties fruit en 250 gram groenten. Een sinaasappel levert je bijvoorbeeld al 60 mg vitamine C!

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer