Waarom foliumzuur voordelen heeft voor iedereen

Foliumzuur-header

Waarom iedereen z’n foliumzuur nodig heeft

Denk jij dat foliumzuur alleen belangrijk is als je zwanger bent of wilt worden? Dat klopt niet helemaal. Voldoende foliumzuur heeft namelijk voordelen voor iedereen. We leggen je uit waarom.

Wat is foliumzuur?

Foliumzuur is een vitamine en onderdeel van het zogenoemde B-vitaminecomplex. Foliumzuur wordt ook wel vitamine B11 genoemd. Foliumzuur speelt een rol in het celdelingsproces, dus bij weefselgroei en weefselontwikkeling en bij de werking en aanmaak van witte en rode bloedcellen. Deze vitamine heeft ook invloed op de vermindering van vermoeidheid. Dat foliumzuur van invloed is op de weefselgroei van ongeboren kinderen en op de vorming van de placenta, weten veel mensen wel. Minder bekend is dat foliumzuur goed is voor het geheugen en de concentratie.

Foliumzuur babyschoentjes

Waar zit foliumzuur in?

Foliumzuur komt voor in allerlei voedingsmiddelen zoals aardappelen, eieren, (groene) groenten, brood, volkorenproducten, vlees en zuivel.

Wie heeft (extra) foliumzuur nodig?

Iedereen heeft foliumzuur nodig, maar als je gevarieerd eet krijg je normaal gesproken voldoende binnen. Voor vrouwen die zwanger zijn of zwanger willen worden is het nemen van extra foliumzuur zeker nodig. Deze vitamine is erg belangrijk voor de groei van het ongeboren kind. Extra foliumzuur is nodig omdat het bijna onmogelijk is om als zwangere de aanbevolen hoeveelheid via je normale voeding binnen te krijgen. Je zou bijvoorbeeld een kilo bruine bonen moeten eten per dag. Ga daar maar aan staan! Gelukkig zijn er allerlei voedingssupplementen, speciaal voor vrouwen die zwanger zijn of willen worden.

Maar er zijn nog meer mensen die (extra) foliumzuur in zouden moeten nemen. Foliumzuur is een van de weinige vitaminen die Nederlanders niet altijd voldoende binnenkrijgen, zo is gebleken uit onderzoek*. In het bijzonder onder ouderen komt het voor dat men te weinig foliumzuur binnenkrijgt.**

van 0.00 2.46

Hoeveel foliumzuur wordt aanbevolen?

  • Voor vrouwen die zwanger zijn of willen worden 400 µg per dag.
  • Voor volwassenen 300 µg per dag.

Wist je dat …

  • foliumzuur ook betrokken is bij het celdelingsproces en onderdeel is van de weefselgroei;
  • voor zwangere vrouwen aanbevolen wordt naast foliumzuur dagelijks 10 µg vitamine D in te nemen. Kruidvat heeft hier een product voor dat foliumzuur en vitamine D combineert: Kruidvat Foliumzuur met Vitamine D Tabletten.
  • foliumzuur wordt opgenomen in de darm. Een verminderde absorptie van foliumzuur kan een gevolg zijn van darmaandoeningen, maar komt ook bij ouderen die voedingsstoffen moeilijker absorberen.

* Bron: Voedingscentrum, foliumzuur. Geraadpleegd 4 december 2017
** Bron: RIVM, The diet of the Dutch, Food Consumption Survey 2012-2016 CTM van Rossum et al.

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer