Van eiwitten krijg je het warm

gezond fit eiwitten warm

De feiten over herstel na het sporten

Tijdens en na het sporten verbrand je meer energie dan normaal. Je lichaam verbrandt vet, maar gebruikt ook de energievoorraad in je spieren. Het is belangrijk om deze na het sporten goed aan te vullen. Zo kunnen je spieren namelijk herstellen. Bekijk de feiten over eiwitten en herstel na het sporten.

Feit 1: Koolhydraten die je lichaam makkelijk op kan nemen zorgen voor energie en herstel.

Na opname in je spieren worden koolhydraten opgeslagen in de vorm van glycogeen. Deze glycogeenvoorraad wordt bij inspanning gemakkelijk en snel omgezet in de broodnodige energie! Consumeer in totaal ca. 4 gram koolhydraten per kg lichaamsgewicht in doses, binnen 4 tot 6 uur na hevige inspanning.

Feit 2: Een oplossing van koolhydraten en elektrolyten bevordert de opname van vocht en zorgt voor een beter uithoudingsvermogen bij duursport.

Een product met mineralen compenseert het verlies van elektrolyten door zweten. Probeer bijvoorbeeld Isotonic Sports Drink. Deze sportdrank bevordert de opname van vocht tijdens inspanning. Ook kan de combinatie van koolhydraten en elektrolyten in deze drank bijdragen aan het behoud van uithoudingsvermogen bij langdurige inspanning.

Feit 3: Neem kleine hoeveelheden energie om het sporten beter vol te houden.

Neem tijdens inspanning kleine hoeveelheden energie tot je. Zo hou je het sporten beter vol. Om deze reden zijn energieproducten op basis van licht verteerbare koolhydraten populair onder duursporters.

Feit 4: Duursporters moeten 2 uur voor het sporten geen calorierijke voeding of dranken nemen.

Door calorierijke voeding of dranken te vermijden maakt je lichaam zich klaar om gemakkelijker vet te kunnen verbranden. De energievoorraad in je spieren is dan niet direct nodig.
Wanneer je eenmaal begonnen bent met sporten is het raadzaam om kleine hoeveelheden licht verteerbare energie in de vorm van koolhydraten te nemen. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van de Pro Dynamics Energy Bar.

Feit 5: Bij een tekort aan energie kan je lichaam spierweefsel afbreken en dit als brandstof gebruiken.

Het is daarom lastig om af te vallen en tegelijkertijd spiermassa op te bouwen. Je lichaam gebruikt je spieren als energiebron.
Pro Dynamics Mass Gainer is een voedingssupplement dat naast eiwitten ook koolhydraten bevat. Het wordt vaak gebruikt door krachtsporters met extra energiebehoeften.

eiwitten sport gezond warm

Feit 6: Voor een optimaal herstel bevat een sportmaaltijd 20 gram eiwit.

Het is slim om de consumptie van eiwit te verdelen over de dag. Gebruik ook tijdens het ontbijt en de lunch voldoende eiwitten. Verder zijn na het sporten en tussen de maaltijden in geschikte momenten om (extra) eiwitten binnen te krijgen.
Meer dan 20 gram eiwitten in één keer te consumeren is niet nodig. Meer ondersteuning nodig? Neem dan elke 3 uur 20 gram eiwitten.

Feit 7: Je krijgt het warm van het eten van eiwitten.

Je gebruikt tijdens de vertering van eiwit meer energie. Dit kan leiden tot het fenomeen Diet Induced Thermogenesis ofwel de productie van warmte als gevolg van de voeding.

Feit 8: Een verbeterde lichaamssamenstelling leidt tot een hogere stofwisseling in rust

Hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je dagelijks verbrandt. Door daarnaast voldoende voedingstoffen, vitamines en energie tot je te nemen, hou je je immuunsysteem in topconditie.

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer