Tips voor herstel na het sporten

Tips voor herstel na het sporten

Zo laad je je lichaam optimaal op voor de volgende training

Of je nu traint voor een marathon, gewoon graag in shape blijft of je favoriete teamsport beoefent, herstellen na een training is belangrijk. Tijdens het trainen ontstaan er kleine scheurtjes in je spieren. Herstel na een training zorgt voor het behoud en de groei van spieren. Eiwitrijke sportvoeding ondersteunt het spierherstel.

Onze tip: Kruidvat Pro Dynamics Banaan Energy Bar is heerlijk als tussendoortje voor elk moment van de dag. Door het compacte formaat is hij gemakkelijk mee te nemen tijdens het sporte en het is ideaal voor gebruik tijdens en rondom inspanning!

Waarom is herstel na het sporten belangrijk?

Goed herstellen na een intensieve sporttraining geeft minder vermoeidheid en verkleint de kans op blessures. Je presteert beter als je goed hersteld bent van de vorige training. Als je slecht herstelt, heb je vaak stramme, vermoeide benen, stijve en pijnlijke kuiten en spierkrampen. Probeer jezelf dan maar eens te motiveren om weer te gaan sporten. Goed herstel is belangrijk voor je volgende training. Ze zeggen niet voor niets: “je bent zo goed als je laatste herstel”.

Tips om te herstellen na het sporten

Na het sporten heeft je lichaam 48 tot 72 uur nodig om de spieren te herstellen en op te laden voor een nieuwe training. Als je volledig hersteld bent, kun je een zwaardere training aan. Goed herstel is dus belangrijk. Maar hoe doe je dat? De tips:

  • Ontspan
    Stress is slecht voor je herstel. Dit komt door het stresshormoon cortisol. Te veel cortisol zorgt voor afbraak van het spierweefsel. En dat wil je niet. Ontspanning is daarom belangrijk.
  • Zorg voor een goede nachtrust
    Om je hormoonhuishouding goed te houden is slaap belangrijk. Door slaaptekort werkt het hormoon insuline niet goed. Insuline is belangrijk voor het transporteren van voedingsstoffen naar je spieren.
Herstel na het sporten
  • Zorg voor gezonde voeding
    Zorg dat je voldoende mineralen en vitaminen binnenkrijgt. De combinatie van goede koolhydraten, gezonde vetten en voldoende eiwitten is ook belangrijk voor het stimuleren van je herstel.

Sportvoeding ondersteunt het herstel

Het gebruik van effectieve sportvoeding ondersteunt het spierherstel. Uit onderzoek blijkt dat je spieren de eerste twee uur na de training het gevoeligst zijn voor herstel. In deze fase is het goed om 20 gram proteïnen te nemen. Met de producten van Pro Dynamics heb je deze altijd bij de hand. Zo heeft Pro Dynamics bijvoorbeeld eiwitrijke shakes en heerlijke proteïnerepen. De shakes zijn makkelijk te bereiden en de repen zijn ideaal voor in je sporttas.

Lees ook: 6 x sportvoeding die je nog niet kende

Ben je benieuwd naar ons hele Sportvoeding assortiment? Ga dan snel naar de webshop!

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer