Tips voor een goede spijsvertering

Spijsvertering

Vier slimme tips: Een goede spijsvertering krijg je zo

Maar liefst één op de vijf mensen heeft last van darmklachten. Zonde, want er zijn veel oplossingen. Ken je deze 4 tips al?

1. Eten en drinken

Niet alleen wat je eet beïnvloedt je spijsvertering, maar vooral ook hoe je eet. Het is bijvoorbeeld heel belangrijk dat je goed kauwt. Door goed te kauwen, verteer je je eten veel beter. Schrik niet, maar wetenschappers raden aan om minstens veertig keer op een hap te kauwen! Of je dit ook daadwerkelijk wilt doen, moet je helemaal zelf bepalen, maar dan heb je in ieder geval een richtlijn. Ook belangrijk: drink veel water, maar vooral niet na een maaltijd. Als je dat doet, verdun je namelijk de maagsappen die het eten moeten verteren en dit zorgt dan weer voor vertraging in je spijsverteringsproces. Drink daarom minstens een half uur niets na het eten.

2. Ontdek het probleem

Als je regelmatig last hebt van darmklachten, is de kans groot dat dit komt door een bepaald voedingsmiddel. Probeer daarom eens een tijdje anders te eten. Eet bijvoorbeeld vegetarisch of eet minder/geen koolhydraten. Zo kom je er achter of jouw klachten hierdoor stoppen. Je moet dit wel twee weken volhouden want pas dan kun je een verandering merken.

3. Ondersteun je spijsvertering

Om je spijsvertering te ondersteunen, kun je ook gebruikmaken van een lactulose siroop of een product als Metamucil. Metamucil is suikervrij en helpt bij terugkomende langdurige verstoppingen en harde ontlasting. Wanneer je last hebt van verstoppingen is het belangrijk dat je spijsvertering weer goed gaat werken en Metamucil helpt hierbij. Het heeft een sinaasappelsmaak waardoor het niet vervelend is om in te nemen.

spijsvertering buikpijn

4. Dit moet je vermijden

Sommige producten maken darmklachten erger. Als je bijvoorbeeld verse melk combineert met fruit, zorgt dit voor een chemische reactie die je spijsvertering vermindert. Producten met veel suiker kun je beter niet eten of drinken, dus frisdrank, snoep en alcohol kun je beter laten staan. Hou tot slot in gedachte dat bijna alle voedingsmiddelen hun eigen tijd nodig hebben om te verteren. Eet daarom niet te veel door elkaar en begin met licht verteerbaar eten voor je zwaar verteerbare voeding eet.

Bekijk uit de categorie Gezond & Fit ook:

Reageer